Perfecte winterdeken voor sloperd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Perfecte winterdeken voor sloperd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 16:44

Hi bokkers,

Allereerst weet ik niet zeker of het topic hier goed staat, twijfelde een beetje. Maar mocht-ie verkeerd staan, ga ik er vanuit dat-ie wel verplaatst wordt :).

Waarom nu een topic over winterdekens, nu het zonnetje er langzaamaan eindelijk gaat komen, hoor ik je denken :')..
Nou.. Ik ben echt ten einde raad.. Mijn pony, een connemara van 13 jaar oud, maar met het speelse karakter van een 2-jarige :') kan gewoon echt met geen mogelijkheid een deken heel laten.
Het is ook niet zo dat ik er 1 seizoen mee doe, nee.. Per winterseizoen moet het deken met spoed minimaal om de 2 weken gerepareed worden en aan het einde van een seizoen is-ie echt rijp voor de prullenbak.

Heb al verschillende geprobeerd: merkloos, anky, BR, Harry's Horse etc. Die van dit jaar is eentje van Nika, na heel veel positieve ervaringen. Hij heeft 'm eind november voor het eerst opgekregen en is nu echt al rijp voor de sloop. Vorige maand eigenlijk al :=, maar ik weiger om meer dan 1 deken per seizoen voor meneer te kopen, want dan kan ik er wel een baantje bijnemen _O-. Als de reparaties tussendoor niet gedaan waren, had hij nu een deken zonder vulling en hoogstwaarschijnlijk in 2 delen gehad.. Ik weet het echt niet meer. De enige die 2 seizoenen écht heel netjes volhield, was een Anky staldeken. Nadeel: ding was niet waterdicht en poown staat het hele jaar door van een uurtje of 9 tot een uurtje of 4 buiten. Leuk met een zonnetje of droge dag, maar na een flinke regenbui was poown gewoon zeik- en zeiknat. Ervaring met de oudoordekens van Anky heb ik niet, die waren toendertijd hier nergens verkrijgbaar.

Nu heb ik dus mijn oog (en oor) laten vallen op een Amigo of Rambo. Bucas in eerste instantie ook, maar na wat googlen schrok ik me echt wezenloos van die prijzen. Prima voor als ze het een paar jaar doen, want dan ben ik net zoveel kwijt als elk seizoen een nieuw deken, maar wie geeft me die garantie dat poown deze wel langer dan 1 seizoen heel houdt? Gezien 1 van de 30 dekens denk ik wel het pas 1 seizoen ongeschonden eraf heeft gebracht..
Zijn ze echt zo goed als beweerd wordt? Hoe is de pasvorm? Hoe is de bewegingsvrijheid? Etc etc..

Hij wordt 's winters geschoren, dus ik wil wel minimaal een 300 grams deken. Dunner met een onderdekentje is ook een optie, maar daar gaat mn voorkeur niet naar uit.
Daarom dus ook in deze tijd een topic, zodat ik me alvast voor volgend jaar kan orienteren en misschien wel een leuke korting mee kan pakken omdat alle zomercollecties alweer online staan ;).

Dus.. Wie heeft ook een sloperd en weet het perfecte deken voor me?

MarimaCarona

Re: Perfecte winterdeken voor sloperd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:46

die van mij heeft een boel dekens gesloopt, hoe weten we niet. maar ik heb nu de bucas smartex, en die is nog helemaal heel en ook geen slijtplekken etc. zijn dure dekens maar zeker de moeite waard, als ik deze gelijk had gekocht had ik veel geld bespaard, maar dat is achter af

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:47

Hoeveel Deniers dekens heb je je pony nu op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:48

Zelf nog geen ervaring mee, maar deze deken lijkt me wel wat in jou situatie.
1800 D (de meeste dekens zijn 600D) en dus goed sterk, 300 grams gevoerd en 80 euro.

Website is betrouwbaar, heb ik al eerder zonder problemen besteld.

http://www.fedimax.de/pferdedecken-weid ... -d/a-1128/

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:49

Kun je niet ergens zo n ouderwetse new zealand deken, of n canvas deken vinden? Die krijgen ze écht niet zomaar kapot!!
Kan er zo gauw even geen plaatje van vinden,maar dat is net van dat hele dikke tent-materiaal.

Bij andere dekens: kijk idd naar het aantal derniers,hoe meer, hoe sloopvaster.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 16:53

Volgens mij uit mn hoofd gezegd nu een 600D.
Ik heb er ook eentje gehad in het verleden van (geloof ik, is alweer wat jaartjes terug) 1100D of 1200D, maar die was net zo snel stuk.

Zelf een oude canvas-deken, die ik van een stalgenootje had gehad om te proberen, heeft het maar 2 maanden volgehouden (!!!!!). Nadeel daarvan vond ik het gewicht, hij was echt lood- en loodzwaar!

Ik ga even bij die fedimax kijken. 1800D klinkt wel erg goed.

marimacorona: en hoe bevalt de pasvorm enzo?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:53

Waar sloopt hij de deken? Mijn paard trok de deken altijd uit. Ik ben begonnen met de deken in te spuiten met anty bijt ( welkoop) en hij heeft een deken singel zonder elastiek om.

Maumaux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:53

Ik heb een horseware amigo van €170 en een 300gr waterdicht van goedkopepaardendekens.nl die was €35. Beide heel stevig! Natuurlijk is de amigo in zijn geheel gewoon een 'betere' deken, mooier afgewerkt en gedetailleerd. Maar die van €35 heeft echt een super sterke toplaag, dik en stevig. Voor dat geld wel te proberen :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 16:55

HBZ: Speels gedrag :). Lekker ravotten met zn vriendjes en dan blijft er nog weleens iets hangen, tanden blijven nog weleens te lang op een plekje waardoor het scheurt enzo..
Absoluut geen medische redenen, zuiver lolligheid :). In zijn ogen dan, ik vind het al een paar jaar niet meer grappig en mn bankrekening nog minder _O- _O-..

Edit: Bijheid, die maten die erbij staan, is dat de normale maat? Want dan staat zijn maat er helaasn iet tussen, hij heeft 175.
Ik wilde verder kijken op de site, maar als ik iets echt niet kan is het duits :')..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:59

Ok, 600D is zo stuk en zijn zonde van je geld als je een sloper hebt.

Mijn 1200D dekens van Amigo trekken het een klein seizoen in de hit-actief. Pasvorm en waterdichtheid is wel oke, nouja, niet als de gaten erin vallen natuurlijk, verder vind ik de dekens wel aardig.

De enige dekens die bij ons de hit-actief (= 28 paarden die 24/7 bij elkaar staan) overleven zijn Rambo's (meestal een jaar of 4/5) en Canvas New Sealand dekens. Die laatste vind ik qua pasvorm wel bagger maar ze zijn echt onsloopbaar.

Voor mij komt er nu alleen nog Rambo. Ook al zijn ze 3x zo duur als een Amigo, ik hoop er 5x zo lang mee te kunnen doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:02

Yv_ schreef:
HBZ: Speels gedrag :). Lekker ravotten met zn vriendjes en dan blijft er nog weleens iets hangen, tanden blijven nog weleens te lang op een plekje waardoor het scheurt enzo..
Absoluut geen medische redenen, zuiver lolligheid :). In zijn ogen dan, ik vind het al een paar jaar niet meer grappig en mn bankrekening nog minder _O- _O-..

Edit: Bijheid, die maten die erbij staan, is dat de normale maat? Want dan staat zijn maat er helaasn iet tussen, hij heeft 175.
Ik wilde verder kijken op de site, maar als ik iets echt niet kan is het duits :')..

De maten zijn op zijn duits, dus de bovenlengtes ipv onderlengtes :)

ik heb een 135 besteld (wel een ander model), en die is gelijk aan 185, voor maat 175 zal je dus een 125 nodig hebben :)

zie
http://www.fedimax.de/ratgeber/pferdedecken/#2.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:04

Stormshield geeft 2 jaar sloopgarantie. Bij mijn paard heeft het gewerkt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:32

Ik heb een speciale 'sloopdeken' :')
In de bovenste oude deken mogen ze happen (regendeken), daaronder zit de 'nette' deken zodat deze waterdicht blijft.
Eventueel anti-bijtspray?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:53

Net als hierboven genoemd heeft een vriendin van mij dat ook inderdaad.
Ze heeft hengsten bij elkaar lopen en die slopen alles tot op de laatste draad.
Er zit dan een kapotte deken waar de voering in plukken uithangt en overal naai lapjes heeft over de goede deken. Een soort worstel-onderbroek zeg maar :P

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:28

Hier heel goede ervaringen met een Bucas. Gaat dan om paard van een stalgenootje die samen met de mijne de meest idiote acties uithaalt. Maar: de deken is na een winter nog steeds heel! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:15

Mijn 3 jarige staat onder Rambo dekens.
Hij kan ook flink spelen waarbij er aan de dekens wordt getrokken, maar er is nog niks gesneuveld tot nu toe...

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:17

pasvorm is perfect, ik ben nog altijd zeer tevreden over de deken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:19

Misschien vind je het een gekke optie, maar er zal zeker niks meer kapot gaan. Niet scheren en geen deken? :)*

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:22

ik zou ook gaan voor een deken van Rambo, heb ik hele goed ervaringen mee, zowel w.b. sloopvastheid, waterdichtheid en pasvorm.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:30

Anne_GTI schreef:
Stormshield geeft 2 jaar sloopgarantie. Bij mijn paard heeft het gewerkt.

Die van mij had na 2 weken ook de Stormshield kapot en de garantie die ze geven daar kan je puntje bij paaltje geen aanspraak op maken.
Pas toen ik heel moeilijk ging doen gingen ze overstag.

Ik heb vorig jaar 6 dekens versleten |( en dit jaar ook |(
Bucas/Amigo/Stormshield niets blijft heel.
Zelfs canvas krijgt ie kapot. Weliswaar de voorsluiting. ( daar wordt zo hard aan getrokken door andere paarden) dat het toch echt kapot gaat , ondanks hertshoornspray/cribox )

Een deken van https://www.facebook.com/pages/Dutch-Ho ... 6792164633 heb ik laten vastnaaien aan de voorkant en deze blijft heel ( behalve de voorkant dan dus die wordt opnieuw genaaid).

Ik wens je heel veel succes en kan je alleen maar aanraden om bij een echte sloper geen geld uit te geven aan bucas of rambo omdat deze echt niet heel blijven en da's zonde geld.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:15

Ik heb goede ervaringen met de Rambo dekens. Mijn Connemararuintje sloopte zelf zijn deken niet maar hij stond in een wei met ruinenvrienden die er een hobby van maakte om dekens te slopen. Toen van ellende maar zo´n dure Rambo Duo gekocht en die bleef heel gelukkig. Ik vind de pasvorm erg fijn.

Heb dezelfde deken nu ook gekocht voor mijn KWPN merrie.

Ook een Rhino gehad maar die kregen ze nog wel kapot.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:26

Maartje1990 schreef:
Misschien vind je het een gekke optie, maar er zal zeker niks meer kapot gaan. Niet scheren en geen deken? :)*

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener bij dekentopics...

Er zijn gewoon gevallen waarin je een deken nodig hebt. Dat je zelf niet kunt bedenken waarvoor is meer een gebrek bij jou dan bij dekengebruikers. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:47

_Nelleke_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener bij dekentopics...

Er zijn gewoon gevallen waarin je een deken nodig hebt. Dat je zelf niet kunt bedenken waarvoor is meer een gebrek bij jou dan bij dekengebruikers. :)

Er zijn inderdaad enkele gevallen waar je een deken nodig hebt, ben ik met je eens, dat heb ik ook gedaan bij mijn haf die héél veel lag vanwege medische redenen, een hele vieze en aan eengeplakte vacht had en hierdoor de functie van de vacht gewoon verdween.

Maar in principe, als het paard de kans heeft om gewoon een fatsoendelijke (winter)vacht aan te maken heeft deze géén deken nodig. Ook niet als je paard bezweet is, want ook dáár heeft de vacht een bijzondere functie, de vacht is namelijk alleen aan de bovenkant nat en onderin niet, waardoor het paard niet ziek wordt. Juist door het gebruik van dekens wordt een paard ziek. Je kunt nooit precies met dekens zorgen dat het paard precies de juiste tempratuur heeft/is, of hij heeft het te warm, of misschien te koud.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:56

En als je graag ook in de winter fanatiek met je paard wil werken? Onze Connemara krijgt zoveel vacht, dat is gewoon niet fair om die niet te scheren. En dan ontkom je al niet aan een deken.

Maar dat is een nutteloze, steeds terugkerende discussie.

Natural is leuk voor mijn pensionado's. Die zijn deken-bit en ijzerloos omdat ze dat niet nodig hebben. De sportpaarden hebben dekens, zadel met boom, ijzers en een bit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:01

Ook dan, ook in de natuur zullen paarden af en toe flink lopen en zweten hoor. Maargoed, ik wou het in ieder geval even onderbouwen. Wat TS verder zelf met die informatie doet moet ze helemaal zelf weten :)

Ook hoefijzers zijn onnodig, bitten ben ik ook geen fan van maar aangezien je helaas bitloos niet mag starten zou ik dat nog kunnen snappen. Maar ik denk dat het wel duidelijk was dat ik wat natural minded ben :D En dit is inderdaad ook weer een hele andere discussie, die vaak op niets uitloopt.