Wondje door sporen, gewoon doorrijden en wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Wondje door sporen, gewoon doorrijden en wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:02

Hoi Bokkers,
Afgelopen woensdag dacht ik: Laat ik mijn sporen eens een keer wat hoger doen, normaal heb ik ze namelijk heel erg laag zitten.
Helaas heb ik toen met mijn linkerspoor een wondje veroorzaakt in zijn buik |( Dat was een goed lesje voor mij, dat ik die sporen dus nooit meer wat hoger ga doen haha.
Kan ik nu wel gewoon rijden zonder sporen? Of maak je de wond daarmee groter?
Ik wil mijn paard namelijk nog wel een beetje in conditie houden, want over 2 weken is ons eerste buitenconcours weer.
En als jullie een wondje hebben, verbergen jullie dit ook wel eens voor de jury op wedstrijd?

IvankBacardi

Re: Wondje door sporen, gewoon doorrijden en wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:04

gewoon even zonder sporen rijden gaat wss vanzelf weer weg.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:06

Als ik jou was zou ik nu even zonder sporen gaan rijden en ze als het wondje genezen is weer op de lage stand dragen. Misschien kan je beter dat eerste concours overslaan. Dingen verbergen is nooit zo'n goed idee. Geef het even extra tijd dan geneest het weer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:06

Misschien pas met sporen rijden als je dat ook daadwerkelijk kunt ....

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:08

Tyrcanol schreef:

dat was de vraag niet of wel dan?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:11

IvankBacardi schreef:
Tyrcanol schreef:

dat was de vraag niet of wel dan?

Maar wel DE oplossing voor dit probleem en voor herhaling!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:11

Sporen even twee weekjes afdoen en met een beetje mazzel zie je er over twee weken niets meer van.
Natuurlijk afhankelijk hoe groot en diep het wondje is. Hoe groter en dieper hoe langer het duurt voordat je er niets meer van ziet. Logisch.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:13

Tyrcanol schreef:

heeft niks te maken met niet kunnen rijden hoor, sommige paarden zijn gewoon gevoelliger als anderen en prik je dus sneller door het velletje heen.

ts: je hebt een speciale band die je om je paard heen kunt doen zodat je hem niet meer door prikt. je kunt ook gewoon even zonder sporen rijden en dan is zo'n wondje meestal zo weg. en als het niet bloed mag je volgensmij ook gewoon starten. en dan doet schoenpoets het altijd wel goed om het te verbergen

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:14

Tyrcanol schreef:

dat was de vraag niet of wel dan?[/quote]

Maar wel DE oplossing voor dit probleem en voor herhaling![/quote]

o ja tuurlijk laatst was er ook zo een top spring ruiter die dit had bij ze paard gaa je dan ook beweren dat die niet met sporen kan omgaan?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:16

Ik zou wel gewoon zonder sporen doorrijden, maar misschien ook wat vaker longeren? En ondanks het koud is, ook lekker even zonder deken buiten staan, kan wondje even ademhalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:17

nicky_rilana schreef:
Tyrcanol schreef:

heeft niks te maken met niet kunnen rijden hoor, sommige paarden zijn gewoon gevoelliger als anderen en prik je dus sneller door het velletje heen.

ts: je hebt een speciale band die je om je paard heen kunt doen zodat je hem niet meer door prikt. je kunt ook gewoon even zonder sporen rijden en dan is zo'n wondje meestal zo weg. en als het niet bloed mag je volgensmij ook gewoon starten. en dan doet schoenpoets het altijd wel goed om het te verbergen

Mijn god, is dit serieus....
We prikken eerst ons paard lek, doen er dan een band omheen zodat het niet meer kan gebeuren en omdat we toch per se wedstrijden willen rijden smeren we er schoensmeer op om hette verbergen?
:x :x :x
Mijn god, ik schaam me om ruiter te zijn... Wat is er mis om eerst te leren rijden? Als ik vroeger het lef had mijn pony tot bloedens toe door te rijden werden mijn sporen in de kast gelegd en kreeg ik een draai om mijn oren.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:22

Ik zou lekker zonder sporen rijden en meer longeren wandelen enz zoals hier boven ook al word gezegt!
Maak het wondje even schoon en smeer er wondzalf op dan is het met 2 weekjes wel weer weg!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:23

@Tyrcanol & Michellette, ik rij mijn paarden & pony's al 9 jaar met sporen, nog nooit problemen mee gehad, maar dit paard is er net wat gevoeliger voor, vandaar dat er nu een klein wondje is ontstaan.

Ik ga nu idd zonder sporen rijden, is het dan ook wat beter om mijn beugels langer te doen? Het is namelijk in de springles gebeurt, ik had toen mijn beugels op springmaat, dus ik kan ze makkelijk een paar gaten langer doen.

Ik heb er nu idd ook wondzalf opgesmeerd! Moet ik dan blijven smeren? Of is de eerste paar dagen genoeg?
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 05-04-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:26

Tyrcanol schreef:

In sommige gevallen echt dikke onzin!!! Die van mij krijgt in de winter plekken van teugels, deken, zadel, dus super gevoelig. Is niet altijd onkunde!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:34

lisetteexx schreef:
Ik zou lekker zonder sporen rijden en meer longeren wandelen enz zoals hier boven ook al word gezegt!
Maak het wondje even schoon en smeer er wondzalf op dan is het met 2 weekjes wel weer weg!

Ik heb er idd wondzalf opgesmeerd, wat is dan het beste, om dit elke dag te herhalen of alleen de eerste paar dagen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:40

Mijn bijrijdpaard had kale plekken door de sporen. Ik kreeg ook half bokt over me heen met het verzoek NOOIT meer met sporen te rijden, hoe durfde ik!!! Mijn beengebruik was bar slecht en ik mishandelde mijn paard... _O- Tja... bokt blijft bokt, laten we dat maar zeggen.

Even sporen eraf, wondzalf erop, tot het mooi dicht is. Waar ik wel tegenstander van ben is het proberen te verbergen op wedstrijd. Ik had mezelf voorgenomen dat als hij nog kale plekke zou hebben, ik niet zou starten. Maar er zijn er genoeg die met verf/schoensmeer aan de gang gaan. Dat vind ik niet kunnen. Laten helen en je spoortje niet meer hoger doen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:41

als je je voeten stil houdt prik je hem niet constant.
En als je hem open prikt. Prik je te hard.

Simpel

Overigens zeg ik niet dat dit mishandeling is, maar ik vind dit absoluut onnodig om een paard door te prikken.
@ degene hier boven, toepasselijke naam heb je ....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:44

Tyrcanol schreef:

Simpel

Overigens zeg ik niet dat dit mishandeling is, maar ik vind dit absoluut onnodig om een paard door te prikken.

Het is niet nodig om je aangesproken te voelen, maar misschien iets verder kijken dan je neus lang is? Als je de combinatie nooit hebt zien rijden weet je toch ook niet hoe het beengebruik is? Je mist context, en dan vind ik het persoonlijk oneerlijk om ongenuanceerd je mening te geven.

Dat jij het anders zou doen, prima, maar eerst zien, dan pas (ver) oordelen.

Ja mooie naam hè? Mijn paard vindt het namelijk onwijs tof als ik hem flink spoor geef tijdens het rijden! :')
Gaan we persoonlijk worden? pb me dan gewoon, dan hebben mensen op dit topic er geen last van :j
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 05-04-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:45

je kan gewoon starten als de wond niet meer bloed. nu geen sporen gebruiken. en niet verbergen.... krijg je alleen problemen van en een kale plek wordt je naar mijn weten niet op afgerekend. als hij nog wat winterharen heeft kun je met gel het haar er wat overheenkammen maar verder....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:46

Gimme_Spurs schreef:
Tyrcanol schreef:

Simpel

Het is niet nodig om je aangesproken te voelen, maar misschien iets verder kijken dan je neus lang is? Als je de combinatie nooit hebt zien rijden weet je toch ook niet hoe het beengebruik is? Je mist context, en dan vind ik het persoonlijk oneerlijk om ongenuanceerd je mening te geven.

Dat jij het anders zou doen, prima, maar eerst zien, dan pas (ver) oordelen.

Een wondje komt er niet voor niks. Punt
Dan ben je in mijn ogen gewoon te lomp geweest.
En als je lomp bent vind ik dat je niet met sporen moet rijden, maar dat is ieder zijn mening natuurlijk en die respecteer ik ook.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:49

sommige mensen hebben geen idee hoe gevoelig de ribben van een paard zijn, doe je sporen af en hou ze af. En de mensen die wondjes maken staan er raar van op te kijken dat ze bokt over hun heen krijgen, nou daar sta ik niet raar van te kijken:)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:10

Het is mijn eerste wondje in 9 jaar hoor ;) En ik rij vrijwel elke dag.
Het is gebeurd in de springles toen we net wat hoger gingen als normaal, dan kan het idd zijn dat ik net met mijn spoor te streng was.
Maar daar gaat het ook niet om, mijn vraag was alleen of ik er mee door kan rijden (zonder sporen) en of het toegestaan is op wedstrijden om met een kale plek te rijden.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:14

dat is er 1 te veel :j snap wel dat je het niet met opzet doet, maar ik ben gewoon tegen sporen:)

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:21

De mensen op bokt kunnen zich soms zo aanstellen! Een wondje boh toch niet zo erg kan gebeuren als je per ogeluk wat te hard prikt :') ! Gewoon even wondzalfje en even zonder sporen tot het wondje helemaal weg is de huid is als het wondje dicht is nog kwetsbaar dus zou of concour over slaan of als het dicht is met lange zweep op zonder sporen :') verder is er niks aan de hand ik zou de eerste 3 dagen elke dag smeren en als shet dan almwat gedroogd is om de dag

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:22

jjustangela schreef:
dat is er 1 te veel :j snap wel dat je het niet met opzet doet, maar ik ben gewoon tegen sporen:)

Ieder zijn eigen mening maar ja als je paard niet goed op een hulp reageert en het net iets verfijner moet :j of ga jij in de buik liggen stampen of met de zweep klatsen nou ik niet nee