Tips passend zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yasmin1

Tips passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:04

Hoi,

Nu zit ik al er jaar mee...een perfect passend zadel vinden!
De zadelmaker is erg aardig geweest om zo vaak langs te komen maar we hebben nogsteeds geen oplossing.
Mijn paard krijgt telkens schuurplekken op zijn rug door het achterste deel van het zadel.(een bontje helpt, maar niet genoeg)
Dit komt doordat mijn paard, als hij beweegt een soort 'accordion' beweging maakt met zijn rug waardoor zijn huid dus schuurt onder het zadel.
We dachter eraan om het zadel achterop wat meer bij te vullen zodat het daar meer druk heeft en dus minder kan schuren, maar dat zou wel kunnen
betekenen dat het daar weer te veel druk krijgt!

Heeft iemand dit probleem ook? Of kent iemand een merk zadel dat dit probleem zou kunnen verhelpen?

Alvast bedankt!

knollentuin

Re: Tips passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:09

komt op mij over als een niet passend zadel, maw verkeerde vorm kussens, een bontje ertussen geeft dus in mijn idee alleen maar meer wrijving, maar door de zachtheid van het velletje zie je dat minder aan de vacht.
dus of je zadel is te lang of \en de kussens hebben een verkeerde vorm. wat ook nog kan is dat de buiging-curve van de boom die in het zadel zit , niet de lijn van de rug van je paard volgt, maar dat zou de zadelpasser gezien moeten hebben [dat geld in mijn optiek overigens ook voor de lengte en kussenvorm]

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:41

Hoi,
2 zadelmakers hebben naar het zadel gekeken en zeggen dat het perfect ligt, dat is het vreemde :(!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:09

Ik denk dat het aantal zadelmakers niet zoveel zegt. Als ik kies voor 2 zadelmakers van Divoza of 1x Ninon Schutte vraag, dan bouw ik op die ene persoon waarvan ik zeker weet dat ze dr vak verstaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:11

wat is het voor merk zadel?
Heb je een foto van paard met zadel?

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:12

geerke schreef:
wat is het voor merk zadel?
Heb je een foto van paard met zadel?

Ik zal zsm een foto maken.
Het is een Kieffer Ulla.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:14

dat is toch een goed zadel....ik was bang voor een zadelmarkt zadel :D

Die mensen heb je ook,die kopen z'on zadel en vinden het vreemd dat het niet lekker ligt ;)

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:15

Ha ja...eerst had ik de Bates innova maar die bleek niet te passen dus heb nog een investering gemaakt...helaas ben ik niet veel verder |(

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:17

Jotoma schreef:
Ik denk dat het aantal zadelmakers niet zoveel zegt. Als ik kies voor 2 zadelmakers van Divoza of 1x Ninon Schutte vraag, dan bouw ik op die ene persoon waarvan ik zeker weet dat ze dr vak verstaat.

Ja dat snap ik natuurlijk, maar ik weet zeker dat deze 2 zadelmakers erg veel ervaring hebben en ook enorm goed zijn.
Zij hebben dit probleem nog nooit gezien, dus wel lopen een beetje vast...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:20

Ik ben in sommige gevallen erg fan van boomloos :) zal zich aanpassen aan/meebewegen met de 'accordeon' wat geen enkel Engels zadel in principe zal doen. Maar het zadel is niet gewoon wat te lang?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:20

Misschien moet je eens naar het paard kijken? Laten nakijken door een DA bv? Of een fysiotherapeut? Misschien zit er bij het paard is niet juist :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:21

wat heeft je paard voor rug?Recht of een beetje doorgezakt?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:24

Ik mag toch hopen dat de zadelpasser het ziet als een zadel 'brugt' ;) hebben ze er wel in beweging naar gekeken?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:24

Kan het ook aan het dekje liggen wat onder je zadel ligt? Een stalgenootje van mij heeft hetzelfde probleem... Misschien een keer proberen om het bontje onder je dekje te leggen?
Mijn eigen merrie krijgt slijtplekken op haar zijkant van de punt van het dekje. Wanneer ik haar voor een langere tijd met een ander dekje rijdt is het goed.

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:27

Ik heb de DA en osteopaat er ook bijgehaald, ze hadden niets aan te merken. Zijn rug is niet ingezakt maar hij heeft wel een lange rug. Ik kan een foto van zijn rug emailen, pm me ajb voor je email adres :).

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:28

Locanda schreef:
Ik mag toch hopen dat de zadelpasser het ziet als een zadel 'brugt' ;) hebben ze er wel in beweging naar gekeken?

Ja voor ik het kocht hebben ze en naar gekeken gelukkig, de drukverdeling is gelijk over het hele zadel.

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:29

Mirjam79 schreef:
Kan het ook aan het dekje liggen wat onder je zadel ligt? Een stalgenootje van mij heeft hetzelfde probleem... Misschien een keer proberen om het bontje onder je dekje te leggen?
Mijn eigen merrie krijgt slijtplekken op haar zijkant van de punt van het dekje. Wanneer ik haar voor een langere tijd met een ander dekje rijdt is het goed.

Hij heeft wel een gevoelige huid maar de schuurplekken zijn echt de drukplekken van de achterkant van het zadel, niet van het dekje (daar heeft hij ook een schralere huid).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:37

Zit nog te denken, misschien proberen het dekje vaker te wassen? Wil niet zeggen dat je met een vies dekje rijdt ;) :)
Maar door huidsmeer e.d. wordt het dekje waarschijnlijk stugger, dan wanneer het schoon en zacht uit de was komt.

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:43

Locanda schreef:
Zit nog te denken, misschien proberen het dekje vaker te wassen? Wil niet zeggen dat je met een vies dekje rijdt ;) :)
Maar door huidsmeer e.d. wordt het dekje waarschijnlijk stugger, dan wanneer het schoon en zacht uit de was komt.

Ik snap je punt, heb ik ook een keertje aan gedacht, dus ik ging een keertje zonder dekje rijden en de plekken werden alleen maar groter...

Wat een drama dit ;)!

2641

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:08

Kale plekken op je paard duidt op een niet passend zadel. Doordat het zadel niet juist op de rug van je paard ligt schuift het dekje over de haren van je paard wat ervoor zorgt dat de haren afbreken en je dud kale plekken krijgt. De kwaliteit of prijs van je zadel heeft hier geen invloed op, als een duur zadel niet past zal je daar ook last van hebben. Divoza heb ik slechte ervaringen mee, 2 verschillende zadelmakers hebben een zadel aangemeten bij mijn paard. Beide zadels lagen niet goed. Ik vind ook dat ze tegenwoordig er veel MSFC zadels verkopen. In mijn omgeving hebben veel paarden die recent een zadel hebben gekregen via een Divozazadelmaakster een MFSC, terwijl de paarden toch heel divers van bouw en grootte zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:24

heb je niet een filmpje van je paard? dat je de beweging kan zien , met of zonder zadel?
ik ben erg benieuwd naar de bouw van je paard.
als het zadel achter schuurt, zal je paard dus achter je zadel (te) veel beweging hebben.
Verder is het belangrijk te weten, welk nivo je paard is, (en de ruiter?)
Als een ruiter bv teveel achter in het zadel lichtrijd, kunnen er ook schuurplekken van komen.
Kijk maar eens naar het laatste stukje van dit filmpje
vooral op de skelet beweging onder de lichtrijdende ruiter.
http://www.youtube.com/watch?v=wtWliY1yQXY

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 13:45

Ik heb enkel een foto van de bouw van mijn paard, filmpje helaas niet. Hij heeft inderdaad achter te veel beweging, een 'accordion' beweging. Dat is al geconstateerd door de zadelmaker. Alleen weten we niet wat we hieraan kunnen doen. Als ik met mijn springzadel rijd (kan ook dressuurgericht rijden met mijn springzadel) heeft mijn paard er geen last van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:38

In een springzadel is het kantelpunt van het bekken in de lepel anders, dan met een dressuurzadel
je hoort verlicht te zitten en iets kortere beugels.
Ik ben wel benieuwd of het middelpunt(diepste punt) van je dressuurzadel wel op het diepste (middel)punt van de rug van je paard ligt.
Heb je een foto van de bouw van je paard?

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 14:43

Hoi, ja dat klopt als je er ook mee gaat springen, ik heb er zelfs een dressuurwedstrijdje mee gedaan. Dus de beugelriemen waren even lang als bij mijn dressuurzadel. Ik stuur met plezier een foto door, stuur ajb een pm met je mailadres :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:34

Als een zadel opwipt of los van de rug komt kan dat verschillende oorzaken hebben
Om welk ras gaat het?

1) diepte punt van je zadel komt niet overeen met diepte punt van de rug van je paard
2) kussenkanaal is te smal waardoor het zadel niet mooi om het paard heen valt maar er bovenop ligt en daardoor gaan "zoeken"
3) De boom volgt de rug niet..
4) verkeerde boom maat
5) verkeerde kussens

Je begrijpt dat je dit niet via een forum even te weten kan komen..

Kant en klaar zadels geven vaak deze problemen omdat zadels altijd met kussens eronder gepast worde'n..

laat eens een zadelmaker (dus geen zadelverkoper) langs komen die ECHT verstand van zaken heeft http://www.zadelatelier.nl
die past de kale boom op je paard zodat de problemen als snel duidelijk worden...
Succes!