Bijten met de singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Bijten met de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:18

hoi allemaal,

Ik heb een vraag, mijn verzorgpaard gaat als ze aan het halstertouw vast staat en ik pak de singel meteen bijten in het touw, maar soms richt ze het ook op mij. In het halstertouw bijten heeft ze altijd al gedaan, maar nooit op mij gericht, dit begint ze nu wel te doen.

Doe ik haar nou een hoofdstel in en doe dan het zadel op, dan geeft ze geen kik, ze kijkt rustig voor zich uit.

Ik snap dus niet helemaal waarom ze het wel met het halster doet , maar niet met het hoofdstel in.

Zou het aan de singel kunnen liggen of hebben jullie een ander idee?

Alvast bedankt!

x_ldc

Re: Bijten met de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:23

Hee, het paard dat ik af en toe bijrijd kan ook wel een bijten naar mij toe. Het maakt dan niet uit of ie zijn hoofdstel in heeft of een halster om heeft. Misschien komt het omdat ze vaststaat dat ze gaat bijten naar jou. Want ik neem aan dat als ze haar hoofdstel in heeft je d'r niet meer vastzet ofzoiets. Misschien dat ze zich een beetje gevangen voelt.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:29

x_ldc : Het maakt niet uit of ze los of vast staat met halster, dat heb ik inderdaad al geprobeerd, ook al is het touw gewoon los over haar hals of zit er niet eens een touw aan doet ze het ook.

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:38

Ik heb ook een pony gehad die buit ook in de poort halstertouw en ook soms naar mij.
Wij hebben de zadelman (zo noemen we hem) langs laten komen hij past en meet of je zadel goed is.
Bij ons was het zadel niet goed en hij had dus last van zijn rug we hebben direct een ander zadel gekocht.
Meschien moet je je pony eens na laten kijken door de zadelman :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:45

Hoi Leetje,
veel paarden hebben een hekel aan de singel.

Daar valt veel tegen te doen. De kernwoorden zijn vertrouwen, ontspanning en...ademhalen.
Linda Tellington heeft er veel over geschreven.

Sommige paarden worden al helemaal kribbig, als je hun buik borstelt - kijk als dat veilig is, eerst eens, hoe hun haren precies zitten en waar kruintjes zitten.
Ga dan aaien, borstelen en lekker tutten, net zo lang tot het prettig is (of het het dier niet meer kan schelen). De touches van Linda Tellington kunne ier ook goed helpen.

Pak je de singel: eerst weer rust in de tent brengen. (Als de tandarts zijn boor pakt, "voel" ik ook direct de boor/ de angst, hoewel de tandarts dan ''nog niets doet'' - en een paard laat dat zien.)

Dan de singel met nog geen 2 gram tegen de buik van je paard houden en eens diep zuchten, zelf. Of briesen. Houd die druk "vast" tot je paard ook briest. Los en belonen. (= Singel aan 1 kant vast aan het zadel, jij staat aan de andere kant en geeft heeel zachtjes "druk" - en los.)

...veel paarden houden nl. hun adem in bij het aansingelen.

En dan het zelfde spelletje met 2 gram - tot het dier briest, ontspant, ademt: los, belonen, kroelen, etc.
En dan met 4 gram, tot en met rust in de tent - belonen.

En dan kun je doorgaans wel zachtjes je singel aan de andere kant ook vastmaken - en dan heel geleidelijk, op dezelfde manier aansingelen. Stukje wandelen, kroelen, een gaatje vaster waarbij je briest, etc.

Trek er de eerste keren echt tijd voor uit - na een week ofzo weet het dier, dat ze kan ademen als ze die singel om heeft, dat je haar geen pijn wil doen, en is het gewoon goed.

Leetje1996 schreef:
Doe ik haar nou een hoofdstel in en doe dan het zadel op, dan geeft ze geen kik, ze kijkt rustig voor zich uit.
Ik snap dus niet helemaal waarom ze het wel met het halster doet , maar niet met het hoofdstel in.

Ik ben bang, dat ze "geleerd" heeft, dat als je een bit in hebt en iemand komt met de singel aanzetten, dat je dan een erg pijnlijke ruk in je mond kan krijgen.
En dat ze met een halster aan, wel kan "zeggen" hoe ze zich voelt.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:12

@quintysnoepie een zadelmaker bedoel jij? het zadel is pas helemaal nagekeken en daar is niks mee aan de hand

@Janneke2 Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Dat poetsen vind ze allemaal geen probleem, daar ben ik inderdaad eerst mee bezig geweest. Ik doe nu elke keer de singel pakken, wachten tot ze op houd met dan bijten dan rustig naar het eerste gaatje daarop laten zitten dan even de beschermers bijvoorbeeld omdoen en dan weer een gaatje, aansingelen doe ik pas als ik aan het instappen ben, elke keer na één of twee rondjes stappen één gaatje strakker.

Zoals jij op het laatst zegt dat van het ruk in het bit, zo heb ik er nooit over nagedacht, ik kan eens aan de eigenaar vragen hoe ze bij hem doet met de singel. Laatste keer dat ik hem haar heb zien opzadelen trek hij halstertouw strak dat ze nergens heen kan met der hoofd en dan hup singel omhoog. Ik zal het er met hem dus even over hebben In ieder geval erg bedankt voor je lange uitleg!