Hoi Leetje,
veel paarden hebben een hekel aan de singel.
Daar valt veel tegen te doen. De kernwoorden zijn vertrouwen, ontspanning en...ademhalen.
Linda Tellington heeft er veel over geschreven.
Sommige paarden worden al helemaal kribbig, als je hun buik borstelt - kijk als dat veilig is, eerst eens, hoe hun haren precies zitten en waar kruintjes zitten.
Ga dan aaien, borstelen en lekker tutten, net zo lang tot het prettig is (of het het dier niet meer kan schelen). De touches van Linda Tellington kunne ier ook goed helpen.
Pak je de singel: eerst weer rust in de tent brengen. (Als de tandarts zijn boor pakt, "voel" ik ook direct de boor/ de angst, hoewel de tandarts dan ''nog niets doet'' - en een paard laat dat zien.)
Dan de singel met nog geen 2 gram tegen de buik van je paard houden en eens diep zuchten, zelf. Of briesen. Houd die druk "vast" tot je paard ook briest. Los en belonen. (= Singel aan 1 kant vast aan het zadel, jij staat aan de andere kant en geeft heeel zachtjes "druk" - en los.)
...veel paarden houden nl. hun adem in bij het aansingelen.
En dan het zelfde spelletje met 2 gram - tot het dier briest, ontspant, ademt: los, belonen, kroelen, etc.
En dan met 4 gram, tot en met rust in de tent - belonen.
En dan kun je doorgaans wel zachtjes je singel aan de andere kant ook vastmaken - en dan heel geleidelijk, op dezelfde manier aansingelen. Stukje wandelen, kroelen, een gaatje vaster waarbij je briest, etc.
Trek er de eerste keren echt tijd voor uit - na een week ofzo weet het dier, dat ze kan ademen als ze die singel om heeft, dat je haar geen pijn wil doen, en is het gewoon goed.
Leetje1996 schreef:Doe ik haar nou een hoofdstel in en doe dan het zadel op, dan geeft ze geen kik, ze kijkt rustig voor zich uit.
Ik snap dus niet helemaal waarom ze het wel met het halster doet , maar niet met het hoofdstel in.
Ik ben bang, dat ze "geleerd" heeft, dat als je een bit in hebt en iemand komt met de singel aanzetten, dat je dan een erg pijnlijke ruk in je mond kan krijgen.
En dat ze met een halster aan, wel kan "zeggen" hoe ze zich voelt.