Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
kleinvosje schreef:Als je de teugel aan de grote ring doet, zoals xSlvna zegt, heb je nog steeds een hefboomwerking, aangezien het bakstuk niet door dezelfde ring gaat maar door een kleinere erboven. Wel is de hefboomwerking minder dan wanneer je de teugel door de onderste ring doet.

kleinvosje schreef:Een pelham is weer een heel ander bit, die heeft een kinketting en werkt daardoor dubbel in. Niet alleen achter de oren, maar ook onder de kin.
8nnemiek, er is nog steeds een hefboomwerking, alleen mind. Er is geen hefboomwerking als het bakstuk door dezelfde ring gaat als de teugel.
kleinvosje schreef:Minuscuul zal het niet zijn, wel minder. Hoe langer de scharen, hoe groter de hefboomwerking...

kleinvosje schreef:Ik heb geen natuurkunde gestudeerd 8nnemiek. ik weet niet beter of er blijft altijd een kleine hefboomwerking aanwezig, omdat er ook een punt is waarbij teugel tegen de onderrand van de bovenste ring aan kan komen. Ok, dan moet je wel erg hard trekken met je hand omhoog, maar hij is er wel.
mamendt schreef:Ik heb het bakstuk aan de bovenste kleine ring en de teugel aan de ( normale) grote bitring blijft nog een ring over aan de onderzijde zeg maar en zo heb ik wel degelijk een licht hefboomwerking...wel minimaal maar meer heb ik ook niet nodig.