Longeerhulp; voor-/nadelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Longeerhulp; voor-/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:00

Ik denk erover om een longeerhulp aan te schaffen.
Ik kan niet intensief en langdurig met mijn paard longeren omdat ze hoefkatrol heeft.

Deze longeerhulp vind ik er prettig en ontspannen uit zien.
Alleen lijkt het nu zo op de plaatjes of gaat een paard echt op de voorhand lopen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Chezshir77

Re: Longeerhulp; voor-/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:08

Je bedoelt die van FRA? Ik heb hem ook net aangeschaft. Ik moet zeggen dat ik het heel practisch in gebruik vind, veel handiger dan alle andere hulpen. Je kunt hem net zo scherp instellen als je wilt. Ik gebruik hem met een touwhalster.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:10

Ik vind hem erg handig, paard gaat niet op de voorhand lopen als je hem zelf achterin genoeg actief houdt..

Probleem dat ik wel heb is dat hij gaat draaien: er komen echt van die ''twisten'' in het touw... weet niet hoe dat nou komt.. :=

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:36

Ik gebruik de longeerhulp al even hele tijd. Erg prettig in gebruik!
Voordeel: paard kan niet/minder gaan hangen
Nadeel: doordat het touw langs de voorbenen gaat, wiebelt het touw en krijg je onrust in de mond. Dit heb ik opgelost door een knoop in het touw te leggen onder de buik.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:22

Kun je dat eens uitleggen Lucifertje? Hoe kan een knoop ervoor zorgen dat die onrust verdwijnt? Het touw blijft toch langs de voorbenen gaan?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:08

Ik vind hem fijn kwa rug gebruik.

Nadeel: de maten van de FRA vallen volgens mij ruim.
Zelf bij mijn paard van 1.60/1.62 is hij voor het mooie te groot en ik heb de maat middel genomen.
Dus ik heb hem nu met karabijn haken korter gemaakt door de klips aan de ringen te bevestigen en met de karabijn haken aan het hoofd stel.
Dit is jammer want dat verlies het gemakkelijkheids graad:P

Bij mijn merrie is de huid kapot geschuurd bij beide benen....

En wat mijn voor ganger zijn als je de haken aan het bit bevestigt krijg je een heel onrustig gebruik als een zaag.
Ik doe een tussen stukje aan het bit een in het midden de bevestigingen en daardoor blijft het wel stil de aanleuning.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:02

Heb je dan wel gezien dat je het ene touw door de ring moet halen? Ik heb geen last van schuren hier, het touw is erg zacht. Wel herken ik de onrust bij de mond, daarom gebruik ik hem eigenlijk met een touwhalster.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:07

Ik gebruik hem in combinatie met een gewoon halster, ik maak hem vast aan de bovenste ringen van het halster (bij het kaakgewricht). Erg fijne methode, paard loopt lekker te kauwen en heerlijk ontspannen door het lijf.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:11

@ Rije: Doordat ik een knoop leg in het touw, onder de buik, komt het touw ALS het op spanning komt (bij draf, hoofd/halshouding niet goed genoeg) niet meer langs de oksels doordat het op het borstbeen van mijn paard samengehouden wordt door die knoop. Hoop dat je de uitleg snapt zo :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:12

Ah, dat begrijp ik inderdaad, dank voor je uitleg :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:13

Voordelen: makkelijk in gebruik, goed voor paarden die moeite hebben met het halsstrekken en ontwikkeling rugspieren jonge paarden.
Nadelen: ze gaan makkelijk op de kop lopen, zagende inwerking door beweging voorbenen, schuurplekken.

Voor verder gevorderde paarden geef ik de voorkeur aan een andere hulpteugel, die gaan imo idd op de voorhand lopen (bij de jonkies vind ik dat niet zo'n probleem).

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:14

Graag gedaan :)

@ urielle: mag ik vragen welke hulpteugel jij dan gebruikt, voor verder gevorderde paarden?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:06

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van de longeerhulp t.o.v. de pessoa?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:27

_Lucifertje schreef:
@ urielle: mag ik vragen welke hulpteugel jij dan gebruikt, voor verder gevorderde paarden?

Ligt er een beetje aan waar het probleem zit en hoe ze gebouwd zijn. Slofteugel (langszij bevestigd), bijzetjes, .. Ik heb ook iets liggen waarvan ik niet weet hoe het heet, het is een zelfmaakding wat ik ooit op een stal heb gezien, werkt met katrollen en heeft een rondlopend effect.
Ik ben ook fan van de gogue maar dat ook voor de paarden die nog jong zijn en/of meer ruggebruik moeten krijgen door de lage lijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:08

Brendaaaa schreef:
Heb je dan wel gezien dat je het ene touw door de ring moet halen? Ik heb geen last van schuren hier, het touw is erg zacht. Wel herken ik de onrust bij de mond, daarom gebruik ik hem eigenlijk met een touwhalster.

Ja:) Heb zelfs een haak er tussen naar de twee ringen dat de touwen wat dichter bij elkaar staan.
Maar het is alleen bij de merrie...die is heeft ook minder ruimte bij de voorbenen:)