[WN] Nog eens een zadelprobleem vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

basarova

Nog eens een zadelprobleem vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 09:45

Ik heb sinds kort een arabische volbloed ruin . Altijd engels gereden, en laat mij nu net liever met een westernzadel rijden .

Het probleem is dat hij enorm kort is . Nu rijd ik hem met een 15 " billy coock westernzadel dat volgens mijn osteopaat te lang voor hem is . Voor mij is 15" echt het minimum dus kleiner wordt het niet . Hij geeft niet aan dat hij ergens last van heeft , maar heb hem nog maar net en heb hem een keer of 3 gereden dus wat niet is , kan nog komen . Dus nu mijn vraag , vinden jullie het zadel te lang en welke merken vallen echt goed kort ? Liefst heb ik geen roundskirt, maar als het echt niet anders kan dan moet het maar ;)

Afbeelding

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:47

Ik kan je afbeelding niet zien.

fanci_mike

Re: Nog eens een zadelprobleem vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:51

Waarom vind de osteo het te lang?
Als ik het zo zie liggen lijkt het alsof de lendenen mooi vrij liggen, enkel bij flinke buiging zou het kunnen dat de hoek wat prikt (hoewel ik dat zo op zicht niet eens echt verwacht?) en dat ondervang je idd met een roundskirt. Maar goed, dit is een statisch beeld natuurlijk, misschien bij beweging een ander beeld.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:16

Mij lijkt het toch dat je zitting genoeg naar voren is. Om het zeker te weten moet jee. Zijn achterste rib voelen naar boven. Waar dat die stopt moet je rechte lijn naar boven trekken. Tot daar mag max het punt zijn waar je zit. Dat heb je al een beter idee. Wat erachter komt is eigenlijk van geen belang zolang het de heup niet hindert. En anders idd een round skirt.
Osteo is bekend met Western zadels? Want mensen hebben hier ook dikwijls een vertekend beeld van.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:17

tja zadel problemen,
Mijn paard is niet bijzonder moeilijke qua zadels,
Maar toch heb ik sinds oktober een aantal zadels moeten terug brengen omdat mijn paard ze te lang vond en er dus problemen ontstonden.
Zadel 1 was een mooi zadel zou misschien net iets te lang zijn ( 1 op de 100 kon er protest op hebben) maar dat zou dan 1 inch zijn binnen een week bokt mijn paard zo dusdanig dat ik er niet meer op durfde .. Een roundskirt gekregen van een vriendin en probleem leek op gelost. dus een leenzadel gekregen van de zadel verkoper . en het zadel wat ik mooi vond laten maken alleen dan een inch korter
dit kwam in december na een aantal keren rijden was de lol weer weg paard protesteerde weer.
toen zijn we het medisch uit gaan sluiten want zadel zou moeten passen .. rug zat vast lendenen vast en had spierverzuring terwijl hij niets deed .. kon allemaal komen door het te lange zadel.

ik zou evelien van eurohorse het laten controleren als je twijfel mij heeft dit alles flink geld gekost aan behandelingen van de osteopaat masseur en poeders en pillen terwijl mijn paard niet zo heel bijzonder is qua bouw maar duidelijk een voorkeur heeft

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:20

Dana82 schreef:
Mij lijkt het toch dat je zitting genoeg naar voren is. Om het zeker te weten moet jee. Zijn achterste rib voelen naar boven. Waar dat die stopt moet je rechte lijn naar boven trekken. Tot daar mag max het punt zijn waar je zit. Dat heb je al een beter idee. Wat erachter komt is eigenlijk van geen belang zolang het de heup niet hindert. En anders idd een round skirt.
Osteo is bekend met Western zadels? Want mensen hebben hier ook dikwijls een vertekend beeld van.

arabieren kunnen 2 ribben minder hebben he, dus die test is dan misschien wat lastig.

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:26

Osteopaat vertelde mij idd dat hij tijdens een volte of dergelijke wel eventueel last van het prikken zou hebben . Hij loopt er momenteel vrolijk onder en ook tijdens het buigen geeft hij niet aan ergens last van te hebben . Hij is echt extreem kort . Hij is vrij struis gebouwd en is ongeveer 1m50 . 165 deken is nog te lang . Als ik een zadel zou hebben dat tot zijn achterste rib komt , heb ik ongeveer ruimte voor een 30 cm dat zou mogen dragen dat is dus echt niets . Heb al gedacht aan een barefoot maat 1 pas ik in , maar vind ze zo breed zitten , krijg na een tijdje kramp in mijn heup . Ik ben zowiezo van plan om de zadelmaker langs te laten komen om mij even verder te helpen , maar ben nu dus op zoek naar korte zadeltjes zodat we een paar kunnen proberen .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:28

basarova schreef:
Osteopaat vertelde mij idd dat hij tijdens een volte of dergelijke wel eventueel last van het prikken zou hebben.

Als dat alles is en je paard geen tekenen geeft dat hij er last van heeft zou ik me niet zo'n zorgen maken eigenlijk

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:29

Basarova, ik heb een startrekk shorty, dat is een boomloos extra kort westernzadel, helaas wel round skirt (zie dat je dat liever niet wilt). bij mij ligt het zadel ook op een arabier, ze hebben nou eenmaal korte ruggen.

zadel ziet er zo uit:
Afbeelding

als je in de buurt van Groningen woont kan je m wel een keertje uitproberen :) maar zolang je paard niet aangeeft dat er iets prikt zou ik misschien gewoon doorrijden met je zadel, ik vind m qua ruglengte ook niet te lang lijken en het prikken heb je zelf nog niet gezien.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:33

set_elkol schreef:
Dana82 schreef:

arabieren kunnen 2 ribben minder hebben he, dus die test is dan misschien wat lastig.

Juist ja, effe vergeten :D .
Dan misschien voor alle zekerheid gewoon beter meteen een zadelmaker of passer laten komen.
Ik weet dat je het op het oog zo niet kan zien maar zoals ik het hier zie (volgens deze foto) ligt dit zadel niet te ver naar achter tenzij het echt een vertekend beeld is. (don't shoot me if I'm wrong maar ben wel benieuwd wat de zadelpasser hievan zegt).
Wij hebben ook een paard waar we meteen een ander en korter zadel voor moeten hebben kopen want die was ineens niet meer zadelmak met dat langere zadel op zijn rug, rodeo en langer dan 8 seconden. Lag gewoon aan het zadel. Maar ja, niet ieder paard laat het zo duidelijk merken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:38

dana82 herkenbaar mijn paard was /is geen bokkend paard maar met mijn te lange zadels was hij niet meer zo fijn. het is zelf zo erg geweest dat als er 1 persoon 1 stap dichter bij hem gestaan had dat deze persoon nu dood geweest was omdat hij zo uithaalde als ik wilde rijden..
de mijne laat het ook erg goed merken en ik weet het binnen 5 keer rijden of het zadel te lang is of niet

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:39

Als je paard inbuigt en de heup komt tegen het zadel zou ik dat wel een probleem vinden..heb je dat al geprobeerd?
Een roundskirt zal waarschijnlijk beter passen..
En jouw zitting hoeft niet te betekenen dat de maat v/zadel ook erg veranderd, behalve als het heel groot wordt (17 inch) maar dat is niet het geval..
Als ik het zo zie vind ik het een twijfelgeval, je kunt altijd kijken of je wat korters kunt vinden!
(Zelf heb ik ook zo'n kort arabje maar rij meestal met mijn dressuurzadel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:39

@basarova : als je paard aangeeft last te hebben van het zadel tijdens buigingen én dit zadel past hem verder goed zou je kunnen vragen of de mogelijkheid er is om van deze square een roundskirt te laten maken (of iig een rounded skirt).

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:03

Hij lijkt er absoluut geen last van te hebben , maar er zijn paarden die bij elk zadel braaf blijven lopen . zadelmaker komt volgende week langs en osteopaat donderdag , dan ga ik hem even rijden zodat ze zelf even kan zien hoe hij eronder beweegt .

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:32

Lastig probleem hoor met die arabieren :j Ik heb ze ook en wilde ook graag een westernzadel,maar zie dat maar eens te vinden :( Een van mijn 4 jarigen heeft ook echt een super korte rug..Mocht het een probleem zijn zou ik inderdaad een goede zadelpasser laten komen,maar zo op de foto lijkt het zadel niet echt te lang..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:21

Ach, ik denk eerder dat de osteo misschien geen genoeg verstand van western heeft. Ik vind je zadel echt niet te lang hoor.

Ik heb een thermografisch onderzoek laten doen door zo iemand, gaf oude atrofie aan bij de schoft.
(paard heeft een NIEUW zadel op maat gekocht, had er 1 keer mee gereden en was daarna EEN JAAR niet gereden door een blessure van mij die ik opliep de dag erna) Deze persoon was niet bekend met western en beweerde gelijk dat mijn zadel niet paste.
Evelien van Eurohorse en Herman van CM laten komen, beiden zeiden dat het zadel prima lag.

Dus ga niet te snel uit van wat "deskundigen" zeggen.

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:30

Mijn trainer vindt het zadel ook niet lang , het enige dat ik ondervond tijdens het rijden is dat hij onrustig is met zijn hoofd . Gisteren tandarts erbij en zijn mond zat vol met haken dus dat probleem hebben we ook weer opgelost ... Voor de rest loopt hij na bijna dagelijks gereden te hebben nog altijd super ontspannen en is nog altijd even vrolijk tijdens het opzadelen . Ben wel benieuwd wat de zadelmaker gaat zeggen , ik zou vooral lange ritten gaan doen en dan is het natuurlijk heel erg belangrijk dat het zadel super past ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:35

Het worden wel hele lange ritten als je de bocht niet om kan haha! :P
Maar ik denk dat het wel meevalt, je kunt het makkelijk testen door ernaast krap te draaien dan zie je zo of het bij de heup in de weg zit.
En als je na een dag rijden met je hand op de lendenen drukt merk je wel of hij last heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:00

Voor mijn, inmiddels overleden, Arabier heb ik destijds een zadel op maat laten maken, die is uiteindelijk echt heel kort geworden nl. maar 63 cm, roundskirt A- fork model met een 15 inch seat.
Vanaf een foto moeilijk te zeggen, maar het lijkt of het zadel van TS te ver naar voren ligt! De concho ( waar de "bars" van het zadel beginnen) moet ca. 2 cm achter het schouderblad liggen en dit zadel lijkt op de schouderbladen te liggen. Als je die dus verder naar achteren zou leggen dan is het zadel inderdaad te lang, maar dat kan je eigenlijk pas echt zien als je het zadel zonder pad op het paard legt en ook goed voelt waar het schouderblad eindigt en de "bars" van het zadel beginnen; daar moet dus 2 cm tussenzitten.

Dus plaats eens een foto in stand ( goed 4 kant) zonder pad en het zadel op de juiste plek. Te ver naar voren is net zo slecht als te lang.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:02

mijn startrekk shorty is volgens mij maar 52 cm, dus dat is dan extreem kort blijkbaar?

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 07:14

Ik maak morgen even een foto zonder pad en vierkant . En anders wordt het voorlopig met een engels zadel rijden :/

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:46

Ik ben wel benieuwd hoe lang je zadel is..Ik heb eerst een zadel gehad die 63 cm was maar die was te lang..Nu heb ik een 16 inch van 58 cm roundskirt overgenomen van een zadelmaker uit texel..Die past mijn arabieren qua lengte veel beter. .Die startrekk is inderdaad een stuk korter, ideaal :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:20

52 cm is inderdaad heel kort maar zonder boom is het mogelijk. 58 cm is extreem kort; is dat een ( western) boomzadel en dan met een 16 inch seat? Dat is dan wel heel erg passen en meten geworden, dan zal er weinig boom overblijven achter de cantle. Mijn zadel van 63 cm heeft al bijna geen boom meer over en dat is een 15 inch seat............ Ben wel benieuwd naar hoe dat zadel er uit ziet?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:06

Het is een western zadel met ralide boom,die hebben kortere bars dacht ik..Ik kan hier geen foto's plaatsen maar als je een fotos wil zien kan ik die wel mailen :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:43

volgens mij is jou osteo niet bekend met westernzadels... dit zadel ligt prima en is niet te lang. als het een engels zadel was het een ander verhaal natuurlijk.