Monoflap zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Monoflap zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 19:45

Iemand zei vandaag tegen mij, omdat ik mijn benen afsteek, dat een monoflap zadel mij hiermee kon helpen? Tuurlijk, neem zitles en weet ik veel wat er voor bokt-gezeik gaat komen. :+ Maar heeft iemand ervaring met een monoflap zadel? Wat is nou zo bijzonder aan zo'[n type zadel?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:02

Het is een zadel met maar 1stuk leer tegen de ribben van je paard. Normaal zijn dat er 2 en liggen je singelstoten tussen de eerste en de tweede. Ik zie niet in wat het helpt tegen het afsteken van je benen. Wat wel helpt is een zadel waar jij goed in past en wat je in balans laat zitten.

Leen

Re: Monoflap zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:01

Mono flap zou ik nu net niet aanraden... Wel een zadel waar je je stijgbeugel riemen onder het bovenste zweetblad kan doen.
Bij een enkelzweetblad moet je je riemen erboven doen, daarnaast zijn deze zadels heel stijf. Je kan het vergelijken met een gewoon zadel maar dan de zweetbladen aan elkaar genaaid. Want je singelstoten moeten er tussen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:02

En al beginnen goed te zitten vanuit het bekken . Dan bovenbenen en knieën . Dsn komen je onderbenen in de goede positie .
Neem houding lessen .
Bijvoorbeeld centered riding of op een equi simulator . Bv van Fiona ( ben even kwijt hoe dat ding heet , maar wordt aangedreven door je eigen zit en rijden en dan voel je goed wat het effect op je paard is )

Myca

Re: Monoflap zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:06

Een monoflap zadel is een close contact zadel waarbij je je paard beter aanvoelt omdat er een laag leer minder tussen zit. Ik zie niet in dat dat iets aan afstaande benen kan corrigeren. Als je zadel past zou ik daar niets aan veranderen. Met zitlessen moet het ook goed gaan komen.