Gebroken boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Gebroken boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:39

Hallo,

De boom van mijn zadel is gebroken.
Hij is niet gevallen en er is ook niets geks mee gebeurd.

De zadelmaker heeft het zadel meegenomen om te kijken of er een nieuwe boom in kan.
Ik hoop het, anders moet ik een nieuw zadel aanschaffen.

Hebben jullie dit ook weel eens gehad? Ik snap er namelijk niets van dat het zo kan gebeuren...

Zinzi_jewel

Re: Gebroken boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:56

Sommige materialen zijn gewoon zo .
Er zijn merken waar deze klachten vaker voorkomen .
Hoop dat het opgelost kan worden

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:03

Ik heb al 2 keer n gebroken boom gehad in mijn Hulsebos zadel. De eerste keer hebben ze hem gelast. Nu zou er een nieuwe in moeten zitten maar dat was de eerste keer ook het geval. Toen we hem de 2e keer open maakten zagen we dat de eerste keer anders gerepareerd was dan gedacht.
Bomen van Hulsebos schijnen gevoelig voor metaalmoeheid te zijn. Bij mij is hij ook allebei de keren spontaan gebroken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:13

Gek eigenlijk he , zoveel druk dient er helemaal niet op het kopijzer te staan !!!
Het is voor de vorm en om het zadel van de schoft te houden .

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:35

Nee en ik ga echt netjes met mijn zadel om. Hangt altijd op een zadelsteun of ligt op mijn paard. Alleen wanneer ik wedstrijd heb oid ligt hij op de achterbank in de auto omdat ik geen zadelkast in mijn trailer heb. Ik leg mijn zadel iig nooit op de grond en hij is ook nog nooit gevallen oid.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:49

Ligt echt aan het type materiaal van de boom. Sommige materialen (metalen) zijn heel gevoelig aan cyclische belasting (dus bij lichtrijden bijvoorbeeld), andere aan temperatuurvermoeiing (van ijskoud naar warm). Daar hoeft dus niks geks mee gebeurd te zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:52

Heb het ook gehad.
Netjes naar engeland gestuurd en een nieuwe boom gehad en mijn zadel was pas 3 jaar oud
altijd netje mee omgegaan...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:02

bij onze ruin, die we in 2010 verkocht hebben, zat ook een hulsebos zadel, hiervan was ook de boom van het zadel gebroken. ook geen gekkigheid mee gedaan ofzo. Hopelijk wordt het probleem opgelost

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:48

Bij mij was de eerste keer binnen een jaar en viel het nog onder de garantie.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:05

Helaas geen garantie. Maar ga altijd heel netjes om met het zadel. Leg het niet zo neer en laat het ook zeker niet vallen.
Heb nog niets van de zadelmaker gehoord, dus zal even een telefoontje plegen. Hopelijk kan het gemaakt worden.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:10

Vooraf eerst even informeren naar de kosten, anders kan je misschien beter een nieuw zadel aanschaffen als de kosten de pan uit rijzen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:26

Dat heb ik gedaan. Is wel een goede tip!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:12

Dikke kans dat je zadel dan bvb. te smal is waardoor er tijdens het rijden zoveel spanning op het zadel komt te staan dat het uiteindelijk breekt. Diezelfde spanning staat dan dus ook op je paard :=

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:57

pmarena schreef:
Dikke kans dat je zadel dan bvb. te smal is waardoor er tijdens het rijden zoveel spanning op het zadel komt te staan dat het uiteindelijk breekt. Diezelfde spanning staat dan dus ook op je paard :=

Dat is ook een goeie! Maar misschien is de boom wel dwars gebroken in plaats van overlangs (dan is dit niet de oorzaak geweest)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:13

Dan nog, als er "niet op het paard" zeker weten niks raars mee gebeurd is, dan is de boom toch tijdens het rijden gebroken en moet je je toch wel even afvragen waardoor er tijdens het rijden blijkbaar zoveel spanning op staat dat een boom kan breken :=

Als de hele boom gewoon goed de rug volgt dan wordt hij in zijn geheel overal ondersteund.

Om te breken moet er toch iets enorm duwen / wringen.... en er ergens te veel paard of te weinig paard onder zitten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:57

Het zadel paste goed. Dat wordt regelmatig nagekeken.
Het blijft vreemd. Maar ik moet nog bellen. Weet niet of mijn zadel al aan de beurt is geweest. Maar we gaan het goed oplossen.

muffin25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:51

Bij mij was de boom ook gebroken, kon helaas niet meer gemaakt worden. Kon voor hetzelfde geld een nieuw zadel kopen.. Bij mij was er ook niks mee gebeurd, ook geen idee hoelang ik met gebroken boom heb gereden!