Scourier bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mandy1989

Scourier bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 09:57

Weet iemand hoe het scourier bit aan het hoofdstel dient te hangen en waarvoor het eigenlijk hoort te zijn???

catzkillz

Re: Scourier bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:04

The Scourier bit (also known as scorrier) is traditionally a driving bit for horses, but has found recent favour amongst riders, in particular show jumpers. The scourier has four rings, two of which attach to the cheek pieces and the other two the reins. The action is a severe squeezing action to the horses face when the rein is applied. It has a jointed square mouthpiece, that is serrated on one side to further increase the effect on the horses bars and palate. This bit is only suitable for experienced and sympathetic riders due to the potential severity of its action. (bron: the saddlery shop.uk)

Met andere woorden, twee ringen dienen voor de teugels, de andere twee voor je bakstukken. Een goeie foto heb ik nog niet gevonden.
Blijkt wel een erg streng bit te zijn omdat het een knijpende functie heeft op je paard z'n hoofd/neus/mond en dus enkel voor gevorderde ruiters met zachte hand.
Had er nog nooit van gehoord..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:06

Dit vond ik er over:

MCarverS

Aug. 26, 2009, 08:18 PM

It looks to me like a Scourier bit. Two of the rings are attached to the cheek pieces and the other two are attached to the reins. This results in a severe squeezing on the horse's face when the reins are pulled. They are quite common in the UK.

Oh, iemand was me al voor :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:08

Poe, dat is een heftig bitje, dubbele hefboomwerking (zowel bij de bakstukken als bij de teugels), enkel gebroken en ook nog een twisted mondstuk (wat dus extra 'bijt' op tong, gehemelte en lagen)...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:10

Valt toch wel mee? Ik kom gewoon op een soort vierringtrens uit, met als verschil dat de ringen die aan de bakstukken gaan vast zitten in een sleuf ipv los om het mondstuk.

Mondstuk is et in allerlei vormen en materialen.

https://www.google.nl/search?q=scourier ... OV6ssrM%3A
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 28-03-13 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:11

Mag ik vragen wat je met dat bit wil gaan doen TS?

mandy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:17

Moest het weten voor klant in de winkel. dus de binnenste ringen zijn voor de bakstukken en de buitenste voor de teugels..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:19

Dus je weet zelf niet wat je verkoopt :? Of is dit nu een hele foute aanname?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:45

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:17

zo scherp is het helemaal niet ,
je moet weten hoe je er mee omgaat en het bit word vaak met het mennen gebruikt

magda dit bit zorgt voor een lichte druk achter de oren klopt dat ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:33

Daar zeg je het al, je moet weten hoe je ermee om gaat. Kun je dat niet dan kun je ongemerkt enorm veel kracht overbrengen, overigens is de inwerking niet gelijk aan een vierringstrens.

Ik dacht wel dat het voor een lichte druk achter de oren zorgt, maar de bronnen zijn nogal tegenstrijdig hierover. Als ik het visualiseer dan kan ik mij wel voorstellen dat dit gebeurd, maar zeker weten doe ik het niet.

Hij wordt naast het mennen ook gebruikt in de drafsport.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:35

niet dezelfde werking als de vierringtrens zeg je ?

o wacht ik zie het al de binnenste ringen liggen verder naar binnen toe ja heel apart

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:43

De binnenste ringen zijn geïntegreerd in het mondstuk wat je bij een vierringstrens niet hebt. Hierdoor kun je bij deze typen verschillende ruimtes creëren tussen de binnenste en buitenste ringen. Als de afstand net zo klein is als bij een vierringstrens dan is de werking bijna hetzelfde, maar hoe groter die afstand hoe meer kracht je dus kunt overbrengen.