Rhino deken onderdeken ijzeren 'gespen'.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Rhino deken onderdeken ijzeren 'gespen'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:58

Aan een rhino deken zitten bij de hals van die ijzeren stukken waar je het onderdeken aan kan bevestigen. Dit is mijn eerste en enigste rhino deken (amigo, bucas enz hebben dat niet (gelukkig)) maar gaat dit nu niet irriteren op de hals/schoft van het paard?
Het deken ligt niet strak om de hals maar er zitten wel een stuk of 3 van die ijzeren stukjes aan iedere kant. In de winter gaat er wel een onderdeken onder als de tempraturen onder 0 komen maar daarvoor is dat nog niet nodig dus vind ik die dingen irritant. Maar is het voor paarden ook vervelend? Mij lijkt dat het gaat drukken maar ik kan het niet even vragen aan mijn paard dus vandaar even een topic.

Zijn er meerdere mensen met een rhino deken en wat vinden jullie van die ijzeren stukken? Merken jullie dat dit 'drukt' op een of andere manier?

pantarhei

Re: Rhino deken onderdeken ijzeren 'gespen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:28

Nooit iets van gemerkt, juist fijn met onderdeken dat je set in een keer op kan leggen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:30

Ik heb nu voor het eerst een duo-liner en hij heeft hem nog niet op gehad. Ik lees even mee wat andere ervaringen zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:42

Met een onderdeken lijkt me het ook ideaal maar ik wil niet altijd meer dan 200 gram op hebben. Nu bijvoorbeeld. Paard wordt 4 keer in de week intensief getraind maar is dit jaar niet geschoren (volgend jaar wel) kreeg toen door de extreme kou ineens een klap op haar spieren dus deken opgelegd (uit voorzorg). Paard is namelijk al veel meer aan het verharen dan de paarden die niet getraind worden (ze is al zeker ze helft kwijt). 200 gram is nu mooi, net als van de herfst/begin winter wanneer ze wel geschoren wordt dus ik wil er niet perse een onderdeken onder hoeven doen maar ik vind zelf die 'ijzeren hengsels :+ (hoe noem je ze?)' nu irritant dus ik ben benieuwd hoe andere mensen dat vinden die er niet altijd een onderdeken onder doen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:38

ik heb een rambo duo die is kaal 100 grams en gebruik ik onderdekens onder, nu een 200 grams, ook mijn paard is niet geschoren en verhaard ook flink ondanks dunne vacht ;-)
als het warmer wordt ga ik eerst naar de WUG, halve hals deken van 200 gr en dan naar de duo zonder onderdeken en dan naar ongevoerde regendeken of niets meer

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 07:51

Ik heb het niet over 'welk deken moet ik opleggen' want dat weet ik wel. Mijn andere paard staat namelijk gewoon de hele winter onder deken. Maar ik vraag me af of meer mensen last hebben van die ijzeren 'gespen' die aan de rhino dekens zitten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:53

Mij leek 't ook irritant toen ik voor het eerst m'n rambo original oplegde maar paardlief lijkt er geen last van te hebben, zie niks aan de vacht of dat het schuurt/drukt op de schouders ofzo :n

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:54

Rim heeft bij mij altijd rhino dekens en er nog nooit last van gehad :-)
Terwijl hij best en gevoelig huidje heeft!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:55

Ik heb twee paarden met rambo dekens op en ze hebben nergens last van.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:56

Hier heeft paardlief ook op geen enkele manier last van van schuur of drukplekken van die ringen/gespen.
Ook zijn lange manen schuren niet af.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:21

Oke top! Mn paard lijkt er ook geen last van te hebben maar het is even voor mezelf (ik heb er wel last van :') haha). Maar fijn om te lezen dat er geen paarden zijn waarbij het schuurt :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:32

hier ook voor het eerst rambo dekens met die 'ringen' aan de binnenkant voor hals en onderdekens, ik vroeg me inderdaad hetzelfde af, maar mijn jonge paard staat er nu de hele winter al mee en lijkt er ook geen last van te hebben...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:04

Mijn haflinger heeft geen last van de bevestigingsringen voor hals of onderdeken bij de Ramo. Hij heeft die deken al 3 jaar en de hele wibter op.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:41

Hier ook nooit irritaties van die dingen!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:03

Nee hoor, helemaal geen problemen met dat deken... en ze heeft zich een stel lange manen die doorlopen tot op de schoft... ringen komen dus een stuk over de manen heen maar de manen zijn nog allemaal intact en hangen ook nooit vast in die ringen... trouwens, de ringen zijn heel licht van materiaal en hangen aan een elastieken flexibel dingetje vast aan de deken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:15

Hmm ik trof mijn jonge paard vandaag aan met een soort drukking en kale gevoelige plek op zijn hals net voor zijn schoft...

Zou dit nu toch van zijn Rambo deken en/of van die ringen kunnen zijn?

Hij staat de hele winter al onder Rambo dekens, maar nu zag ik het ineens...
het was ook gevoelig en wat dik en ik mocht er niet aan komen...

Nou heeft 'ie vandaag ook zonder deken in de bak gespeeld met een maatje begreep ik vanavond, zat te bedenken dat het misschien dan ook een bijtplek zou kunnen zijn?

Heb de Rambo maar een gewisseld voor een oudere hele lichte ongevoerde Amigo zonder ringen, hopen dat de deken snel af kan qua temp!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:50

Ik heb een Rambo Duo deken en bij mijn pony zie ie wel dat het iets schuurt. Pony is geschoren en je kunt op de plek dat de ringen zitten wel zien dat de haren nog iets korter zijn. Ik denk dat de ringen op zich dit niet veroorzaken, maar meer de stukken waaraan ze vastgestikt zitten. Verder is het tot nu toe de deken met de beste pasvorm die ik tot op heden heb kunnen vinden. Haren van mij pony schuurde vrijwel bij elke deken (voornamelijk dan daar waar ze gestikt zijn), maar dan echt tot lelijke kale plekken.