Voordelen dressuurzadel t.o.v een veelzijdigheidzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voordelen dressuurzadel t.o.v een veelzijdigheidzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:01

Hallo!

Ik ben aan het twijfelen of ik naast mijn veelzijdigheidszadel ook nog een dressuurzadel moet kopen. Ik heb al wel een heel mooi zadeltje op het oog, maar 'een persoon' vertelde mij dat je daar in principe niks aan hebt als je al een veelzijdigheid' hebt. In het begin een veelzijdigheidzadel gekocht omdat ik meer van springen/cross houd en gewoon lekkerder vind hobbelen. Echter is mijn paard binnen een half jaar zo vooruit gegaan, en ik toch wel wedstrijden met haar wil gaan starten, toch serieuzer dressuur aan het trainen ben. Dit pakt ze allemaal heel erg goed op. Het probleem is dat ik me soms heel erg stoor aan mijn beenligging en ik gewoon geen steun heb aan mijn wrongen als ik mijn beugels langer doe. Dressuren met mijn vzh is dus niet onmogelijk. Daarom vraag ik me af of er naast de beenligging nog meer voordelen zijn aan een dressuurzadel?

Groetjes,
MarZarascha

Mboots

Re: Voordelen dressuurzadel t.o.v een veelzijdigheidzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:28

Je zit iets dieper waardoor doorzitten makkelijker gaat, maar in de b of l maakt het nog weinig uit, vanaf de m of zelf z zou een dressuurzadel voordelen kunnen bieden. Mijn advies, rij de b uit met je vz zadel en koop pas vanaf de l2 een dressuur als het echt iets voor je is het dressuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:51

Ik hoef geen adviezen, alleen de voor- en nadelen. Of ik vanaf de B al een dressuurzadel wil of niet, beslis ik dan wel.. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:58

Geen idee van de voor en nadelen, ligt ook heel erg aan het model zadel dat je kiest.
Ik heb juist een dressuur zadel met weinig wrong en niet diepe zit, dus dan zijn de door jou
in de op genoemde voordelen ook al geen argument meer.

Zou zeggen, gewoon goed passend zadel voor je paard hebben, dat ook lekker zit voor jezelf.
Is belangrijker dan of het een vzh of dressuur zadel is.

(Ik rij trouwens op dressuur zadels, waarom? Geen idee eigenlijk is per ongeluk zo gekomen nadat ik jaren
op een ijslander zadel heb gereden)

Mboots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:26

MarZarascha schreef:
Ik hoef geen adviezen, alleen de voor- en nadelen. Of ik vanaf de B al een dressuurzadel wil of niet, beslis ik dan wel.. ;)

Was goed bedoelt hoor.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:17

de voordelen vind ik persoonlijke:
diepere zit
meer steun, ik kan mijn knieën mooier aansluiten.
Door de lange vorm van de zweetbladen zit je fijner met langere beugels. Mijn been ligt dan minder snel te ver naar achter.

Ik zou vooral eens proberen. Het hangt ook van het type af hoe diep te zit is, hoeveel steun je ervaart etc.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:33

Voordelen:

Een dressuurzadel heeft over het algemeen een diepere zit waardoor je wellicht makkelijker kan doorzitten. Bovendien vind ik dat een dressuurzadel uitnodigt om je been langer te maken, zodat het ook stiller ligt.
Als dressuurruiter zit ik veel vaster in een dressuurzadel dan in een VZ/springzadel, maar dat is heel persoonlijk.

Nadelen zijn er niet als je je VZ-zadel ook bijhoudt. Mocht je alleen een dressuurzadel hebben zou ik als nadeel benoemen dat je er moeilijker kan mee springen en een rondje boscrossen in verlichte zit is ook niet supercomfortabel in een dressuurzadel, maar aangezien je ook je VZ-zadel wil aanhouden vallen die nadelen al weg :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:11

Mboots heeft wel een punt hoor :)
Op een gegeven moment gaat een dressuurzadel gewoon wat 'fijner' zitten ivm stukken doorzitten.
Je kunt je dan wat mooier lang maken.
Hoeveel steun/wrong (gedwongen/ongedwongen) je daarbij prettig vind is een persoonlijke voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:34

Mboots schreef:
MarZarascha schreef:

Was goed bedoelt hoor.

Snap ik maar ik kon er geen enkel voor of nadeel uit halen. En het dressuren is wel wat voor me. Niet dat ik net begin met paardrijden. Ik vind het leuk maar hou meer van de spanning van een springparcours. Vandaar vzh zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:51

Een dressuurzadel is voor luie mensen :P
Nee, zonder gekheid. In een dressuurzadel is de zit doorgaans zo gevormd dat je minder 'actief' hoeft te zitten. In een VZ heb je normaal gesproken meer vrijheid en dan moet je dus meer werken aan een nette onafhankelijke zit en heb je iets meer buikspieren nodig om door te zitten.
Zolang jij nog niet van plan bent om regelmatig een 20x60 diagonaal uitgestrekte draf doorzitten te rijden is er niet veel reden om je geld uit te geven aan een dressuurzadel. Tenzij je VZ echt richting springen is, want die dwingen je soms in een stoelzit en dan kan de afwisseling met een dressuurzadel wel heel prettig zijn.
Vroegah reden mensen zelfs op de olympische spelen met een vz zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:19

Het is wel echt riching springen. Ik zal zo even een foto uploaden. Even computer opstarten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:45

Dat is een Wintec toch?
Dat is niet echt richting springen, dan zou de zitting veel platter zijn.
Dit is gewoon een vz waarop je alles kunt doen tot een bepaald niveau.
Zo kan je hierop waarschijnlijk niet prettig een M-parcours rijden en ook niet fijn een M proef rijden.
Voor B/L niveau zou ik me er weinig zorgen over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:48

Nou het zit toch anders eerder als een springzadel dan dressuur. Ik hoef het zadel overigens niet zelf te betalen, krijg het voor mijn verjaardag! :) En ja, is een Wintec. Liefde op het eerste gezicht, alleen is dit nu mijn eigen zadel en de ander van een manegepaard.. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:59

Tja, als je het cadeau krijgt...... :P
Maar als je hart bij het springen ligt. Zou je dan niet liever een echt springzadel willen en deze voor het dressuurwerk houden?
Straks heb je een DZ die je niet vaak gebruikt en loop je met springen tegen de beperkingen van een VZ op.
Dat lijkt me vervelender.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:01

Wintec VZ zit niet als springzadel ;) Dat eerst gezegd te hebben.

Ik heb zelf een wintec VZ nieuwste model 2000. Zit er heerlijk in, heb erg korte benen en dressuurzadels zit ik niet zo prettig in.
Dus als je erg korte benen hebt zou ik het niet doen, het is dan alsnog lastig je been lang te maken.

In mijn Wintec VZ zit ik prima voor dressuur, kan ik denk straks nog een Z proef mee rijden ook, het is maar ook wat je gewend bent.
Springen vind ik in de B al niet fijn met dit zadel. Mijn VZ neigt meer richting dressuur voor mij (vanwege korte benen dus).

Ik denk dat de beperkingen bij het springen met het zadel wat jij hebt groter zijn dan voor dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:02

Sizzle schreef:
Tja, als je het cadeau krijgt...... :P
Maar als je hart bij het springen ligt. Zou je dan niet liever een echt springzadel willen en deze voor het dressuurwerk houden?
Straks heb je een DZ die je niet vaak gebruikt en loop je met springen tegen de beperkingen van een VZ op.
Dat lijkt me vervelender.

Paard is 3, springen gaat nog wel even duren! Wil haar eerst starten in de dressuur. Als we nou over 3 jaar nog steeds in de B zitten (wat niet waarschijnlijk is omdat ze nu al heel wat oefeningen uit de Z1 kan) dan is dat zo. Kan net zo goed zijn dat we dan in de M/Z zitten.. :P Ik kan het niet voorspellen. Moet ze wel eerst goed wedstrijdmak zijn want op onbekende terreinen is ze heel onrustig, maar dat komt vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:04

suikermeisje schreef:
Wintec VZ zit niet als springzadel ;) Dat eerst gezegd te hebben.

Ik heb zelf een wintec VZ nieuwste model 2000. Zit er heerlijk in, heb erg korte benen en dressuurzadels zit ik niet zo prettig in.
Dus als je erg korte benen hebt zou ik het niet doen, het is dan alsnog lastig je been lang te maken.

In mijn Wintec VZ zit ik prima voor dressuur, kan ik denk straks nog een Z proef mee rijden ook, het is maar ook wat je gewend bent.
Springen vind ik in de B al niet fijn met dit zadel. Mijn VZ neigt meer richting dressuur voor mij (vanwege korte benen dus).

Ik denk dat de beperkingen bij het springen met het zadel wat jij hebt groter zijn dan voor dressuur.

Ik zei éérder dan dressuur. En ik heb geen 2000, geen idee wat wel, dan moet ik even op de bon kijken. Springen gaat nog even duren.
Hiervoor in een superdeluxedressuurzadel gereden en het verschil met mijn Wintec is bij de échte dressuurtrainingen toch wel goed te merken. Vandaar dat ik erover begon.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:06

Ik zie ook wel dat dat geen 2000 is. Die jij hebt is de 250 of de 500 ;)
Heb zelf namelijk heel wat wintec zadels gehad en mee gereden en weet dus prima welke modellen er zijn.

Je mag ook best iets minder aanvallend zijn naar mensen die in je topic reageren ;) (Net als je eerste reactie op iemand die het goed bedoelde).

Daarnaast, als jij vindt dat dit zadel klote zit en dat dressuurzadel van toen beter zat, dan is het toch al vrij duidelijk en heb je het allemaal niet nodig.

:roll:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:09

Uit je reacties blijkt dat je in je hoofd de beslissing al gemaakt hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:12

suikermeisje schreef:
Ik zie ook wel dat dat geen 2000 is. Die jij hebt is de 250 of de 500 ;)
Heb zelf namelijk heel wat wintec zadels gehad en mee gereden en weet dus prima welke modellen er zijn.

Je mag ook best iets minder aanvallend zijn naar mensen die in je topic reageren ;) (Net als je eerste reactie op iemand die het goed bedoelde).

Daarnaast, als jij vindt dat dit zadel klote zit en dat dressuurzadel van toen beter zat, dan is het toch al vrij duidelijk en heb je het allemaal niet nodig.

:roll:

Jij mag ook wat beter lezen.. ;) Je hoeft niet alles te lezen als aanvallend. Dit is en blijft internet en heb geen flauw idee hoe je een klemtoon of nadruk op iets moet leggen?

Is trouwens Wintec 500, staat op de bon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:16

Sizzle schreef:
Uit je reacties blijkt dat je in je hoofd de beslissing al gemaakt hebt.

Nee hoor. Jullie geven voor-argumenten en ik bekijk het van de andere kant.. :P

Het topic was meer bedoelt om de voor- en nadelen goed te kunnen vergelijken.. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:19

Waarom wacht je niet gewoon af tot je tegen een begrenzing aanloopt?
Als je paard 3 is gaat hij sowieso nog enorm veranderen en is de kans groot dat je over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig hebt.
B en L kun je in iedergeval makkelijk met dit zadel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:32

Sizzle schreef:
Waarom wacht je niet gewoon af tot je tegen een begrenzing aanloopt?
Als je paard 3 is gaat hij sowieso nog enorm veranderen en is de kans groot dat je over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig hebt.
B en L kun je in iedergeval makkelijk met dit zadel rijden.

Voor de derde keer ondertussen (:P) Ik stoor me heel erg aan mijn beenligging als ik met dit zadel dressuurtrainingen rijd. Maar als ik mijn beugels langer doe is alle steun van mijn wrongen weg en erger ik me daar weer aan.

Ik zal het zondag mijn instructrice maar eens vragen, jullie kunnen dat toch niet zien via Bokt.. :P
En ik denk dat we alle voor- en nadelen nu wel gehad hebben.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:39

Ik heb een vzh en een dressuurzadel...

Maar (het is dat ik het gewend ben) ik rij graag met lange beugels --> vind geen steun in mijn vzh zadel. De verzorgster (waardoor het vzh er kwam) was juist dit gewend en zat dus met te korte beugels op mijn dressuurzadeltje waardoor zij niet goed zat.

Ik kan hier voor allebei voor- en nadelen op gaan noemen, maar je moet gewoon kijken wat jij zelf het fijnst vind! Daar werkt een lijstje voor-/nadelen niet aan mee. + Dan zijn er nog zo veel soorten/maten en weet ik veel wat... Gewoon kiezen wat je zelf fijn vind (en natuurlijk op je paard past)