Passier vs Dobert?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Passier vs Dobert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 18:42

Hoi!

Voor Dylano ben ik rustig op zoek naar een ander hoofdstel. Moet er eerst twee kwijt, dus heb nog even om na te denken. Wil een hoofdstel van écht goede kwaliteit en neig daarom naar Passier of Dobert.

Van beide merken heb ik het dan over de 'goedkopere' uitvoeringen, zoals de Passier Juno of Gemini. Dobert bv de Stalmeister of de Classic (geloof ik, hoewel die volgens mij alweer duurder is? Ligt ook een beetje aan welke site je zoekt).

Wat is jullie ervaring met deze merken? Plussen en minnen?

Wie o wie helpt mij bij het maken van een goede keus... :-)

Mizora

Re: Passier vs Dobert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:02

De classic is de toplijn van Döbert. Een stang en trenshoofdstel zit dan even over de 300€. Zelf had ik dan nog een extra lage neusriem erbij en was het totaal 369€. Dit was begin 2009.

Passier heb ik geen ervaring mee. Met mijn Döbert ben ik nog altijd ontzettend tevreden. Ik moet alleen binnenkort een nieuwe stangteugel bestellen maar dat komt omdat die ergens kwijt is geraakt, dat ligt niet aan de kwaliteit.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:12

De Classic lijn van Döbert is inderdaad super fijn. Heel fijn leer van goeie kwaliteit. Maarja, dan zit je inderdaad qua prijs wel flink duurder dan de prijsklasse van de Passier Juno. Het is maar net wat je precies wilt en wat je er aan wilt uitgeven.

Ik ben aan het sparen voor een Dyon hoofdstel, ook topkwaliteit, maar ook aan de prijs.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:12

Ik heb van beide een hoofdstel en ben over allebei zeer te spreken!! Ik heb de Döbert Classic naar eigen wensen samen laten stellen, van Passier heb ik de Passier Juno ;)

Ik vind het bij Döbert erg gaaf dat je het hoofdstel helemaal zelf samen kan laten stellen! Je kan dus zelf kiezen welke kleur hoofdstel en welke kleur onderlegd, lak of juist niet, kopstuk is er in verschillende modellen en kun je ook onderlegd kiezen net als de kleur onderlegd als de neusriem, frontriem kan je naar eigen wensen laten maken, oftewel alles is mogelijk!!
Verder is het topkwaliteit leer!!

Bij Passier vind ik het leer erg fijn! Dit is mijn dagelijkse hoofdstel en het is een tophoofdstel!!

Hier 2 foto van mijn 2 hoofdstellen (zijn allebei bruin):
De Passier:
Afbeelding

De Döbert:
Afbeelding

Ik vind ze allebei top!! Dus je kan bijna niet verkeerd kiezen ;)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:16

ik heb sinds kort een de stalmeister van dobert, echt geweldig, wat een kwaliteit. nog niet eens ingevet en is nu al soepel, een heel zacht leer.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:17

Magootie: wat zijn volgens jou de verschillen in leer?

Ik zit nu op de site van Dobert een hoofdstel samen te stellen, eens kijken op welke prijs ik dan uitkom... :o

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:19

Ik heb ooit een Passier gehad, niets op aan te merken. Heel soepel leder.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:23

In mijn ervaring zijn beide in kwaliteit gelijk :).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:24

Oei, dan wordt het wel lastig... hahaha. Maar dan kan ik op kwaliteitsgebied in ieder geval geen verkeerde keus maken, ook wel een geruststelling. :D

Ik vind de brede neusriem van Dobert prachtig... maar de hoofdstellen van Passier zijn qua prijs aansprekender. Lastig. :+

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:27

Ik heb een hoofdstel van Passier, gaat al 4 jaar mee. :)
Mooi en soepel leer, heb verder geen ervaring met Dobert.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:48

Ik vind de kwaliteit in leer ook vrij gelijk! Ze zijn allebei lekker soepel ;) De Passier gebruik ik het meest, de Dobert is voor wedstrijd of fotoshoots enz, dus die vet ik het meeste in en is wat soepeler nu ;) Maar toen ze allebei niet ingevet waren was het vrij gelijk ;) Dus je maakt sowieso geen verkeerde keuze!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:58

Bedankt voor jullie antwoorden! Daar kan ik echt wat mee.
Ik zie dat de neusriem bij Passier 3,5 cm is... mijn huidige neusriem van Imperial Riding is 4 centimeter en dat vind ik eigenlijk wel mooi. Smaller hoeft van mij denk ik niet. Zucht, dilemma. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:55

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:59

Dan zal ik gaan voor Passier, hebben vaak erg leuke dingen, wel duur soms maar goede kwaliteit! Maar waar mijn voorkeur echt naar gaat: Pfiif (goedkoop, goede kwaliteit) Harry's Horse (redelijk goedkoop, super goede kwaliteit) en HKM (redelijk goedkoop super goede kwaliteit)
Van harry's horse heb ik mijn rijkleding en regendeken, uitrijdeken, fleecedeken, van Pfiff mijn zadel en hoofdstel en van HKM mijn dekje.
Dobert vind ik nogal heeeel duur... :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:05

Deze heb ik van Dobert: maar zit dan een andere frontriem op.
Afbeelding

Eerlijk gezegt valt het hoofdstel mij tegen. De neusriem sluit niet zo mooi aan als gedacht en het leerwerk vind ik toch iets te fijntjes voor mijn paard zijn hoofd. Toen heb een poos een hoofdstel van een vriendin geleend en daarna zelf aangeschaft

Afbeelding
Dit is een stubben: en ik vind het leerkwaliteit van dit hoofdstel veel mooier. Het is wat breeder leer waardoor het op mijn paard veel mooier staat. Ook de neuriem sluit veel mooier aan omdat hij minder dik van opvulling is. In de breedte verschillen ze amper. Maar de Dobert lijkt veel dikker omdat die neusriem ronder is.

Nu is mijn stubben mijn rijhoofdstel en mijn dobert longeerhoofdstel. Dan hoef ik niet telkens me teugels eraf te halen. Maar als ik weer een nieuw hoofdstel zou kiezen, zou ik voor stubben gaan in plaats van dobert.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:06

Ik vind Passier beter van kwaliteit dan Dobert, heb beide ook

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:13

Wat ik mij heb laten vertellen en of dat klopt weet ik niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen: de goedkopere lijn van zowel Dobert als Passier worden in India vervaardigd en voor beide merken geldt dat de duurdere lijn in Duitsland vervaardigd wordt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:26

Interessant, nog meer meningen... hoop dat de Dobert straks bevalt en dat 'ie past op mijn pony! Is een maat cob, zou normaal gesproken dus gewoon moeten kunnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:51

De Dobert die ik heb (geen idee welk model eigenlijk) is ook een prachtig hoofdstel hoor, daar niet van.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 09:07

Ik heb mijn rondgenaaide Dobert Classic binnen... echt een prachtig hoofdstel! <3
Hoop dat 'ie past...

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:37

Je zou er ook 1 kunnen laten maken. Wij gebruiken eerste kwaliteit Engels leer en snijden en naaien alles met de hand. De prijs hiervan zal je enorm meevallen! Je kunt dan alles exact laten maken zoals je het zelf wilt.
Pas overigens op met leer dat direct bij aankoop al soepel aanvoelt. Echt goed leer voor hoofdstellen is zo'n 4 tot 4.5 mm dik en zal in het begin wat stug aanvoelen. Dit wordt met gebruik soepeler en gaat bij normaal onderhoud zeer lang (tientallen jaren) mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:41

Het leer van de Dobert hoofdstellen is vele malen soepeler in gebruik. Ik vind Dobert hoofdstellen dan ook fijner.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:49

Ik heb ervaring met beide merken.
Van Passier heb ik de Rome en ik heb de Boston gehad. Van Dobert heb 4 hoofdstellen gehad, waarvan ik er nu nog drie heb. Allen van de duurdere Classic lijn. Ik zou zelf niet zo snel voor de goedkopere lijn van Passier gaan, ik vind die hoofdstellen erg hard aanvoelen als ze nieuw in de winkel hangen. Dan leg ik liever een paar tientjes meer neer voor een Dobert hoofdstel van de Classic lijn wat direct al super soepel en zacht aanvoelt. Mijn oudste hoofdstel van Dobert is nu denk ik een jaar of 7/8 en ziet er nog als nieuw uit ondanks intensief gebruik. :) De dure lijn van Passier is natuurlijk wel het neusje van de zalm, die hoofdstellen vind ik het allermooiste. :j