Ballenboots en springschoenen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Ballenboots en springschoenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:10

ik twijfelde even tussen het hier neerzetten en bij gangenpaarden, ik denk dat het hier wel goed staat. anders alvast sorry.

Hoi bokkers! :D

Ik heb altijd geleerd dat doordat bij springschoenen het gewicht rondom zit en het gewicht alle kanten op werkt je dus meer knie-actie verwekt. En omdat bij een ballenboot het gewicht achter zit de beweing naar voren juist gestimuleerd wordt en je dus ruimte in passen krijgt.
Nu hoorde ik weer van andere mensen dat juist springschoenen de passen laten verruimen en ballenboots zorgen voor meer knie-actie?
Ik ben niet van plan ballenboots aan te schaffen, maar ben nu gewoon benieuwd naar wat nou echt waar is. Wel heb ik springschoenen voor mn 'gewone' paard en heb ze soms om bij mn IJslander, ze wordt zich duidelijk dan weer even bewust van haar voorbenen. We zijn hard aan het trainen op haar achterhand zodat ze standaard haar voorbenen fijn optilt.
Misschien zijn hier bokkers (met IJslanders) met ervaringen? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:03

Heb je een vier- of een vijfganger? Hoe ver is ze in de training?

Ik zou eigenlijk geen idee hebben of springschoenen danwel ballenboots zorgen voor verruiming danwel meer knieactie. Ik heb altijd begrepen dat ballenboots behalve voor knieactie ook voor stabiliteit zijn.

ankehoix

Re: Ballenboots en springschoenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:19

vijfganger, ze is vreselijk lastig in haar gangen. Ze haalde toen ik haar had alles door elkaar en wilde alleen maar heel hard rennen op haar voorhand. Maar de vraag was niet bedoeld omdat ik het zelf wilde gebruiken ofzo. Ik was benieuwd aangezien ik dus verschillende dingen hoorde :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:28

Oke. Naar wat ik begrepen heb dus in eerste instantie voor stabiliteit en als je wat verder bent in de training voor meer knieactie.

Maar kan maar zomaar dat 't bij driegangers weer anders is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:31

Meer actie door ballenboots/springschoenen? Die dingen wegen toch nauwelijks iets?

Nu heb ik maar een volbloedje, maar die loopt absoluut niet anders, wat ik ook op zijn benen hang (peeskappen, bandages, springschoenen stof, springschoenen rubber...)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:34

Maximaal 250 gram mag je op wedstrijd aan een been hangen. En hoe lager het gewicht om het been zit hoe meer extra knieactie.

tyvar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:34

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:43

Ik heb het zelf een tijdje op mijn 5-ganger geprobeerd en alleen in het begin heeft het geholpen, had voor mij dus een beetje het zelfde effect als de eerste keer op ijzers zeg maar.
Als ik jou was zou ik ze dus eerst een keer een week lenen van iemand voor je ze zelf koopt.

Het enige wat echt helpt als ze alles door elkaar gooit, is zelf heel duidelijk discrimineren en corrigeren en vooral in het begin niet je overgangen niet te snel achter elkaar maken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:52

Hebben jullie het dan over gewone springschoenen of over die speciale waar je gewicht in hebt of kan doen?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:59

We hebben het over springschoenen met gewicht :)

TS, ik heb ook een 5 ganger die (op het moment) niet lastig is in d'r gangen. Er werd mij aangeraden dat als ik een snellere tölt wilde gaan rijden , dat ik moest gaan denken aan gewicht. Daaruit concludeer ik dat de paarden er meer ruimte van krijgen en dáárdoor misschien ook meer actie voor? Ik heb er zelf ook de ** verstand van :=

Je kan misschien een keer iets uitproberen van iemand om te kijken watvoor effect het op jouw paard heeft voor je iets koopt?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 08:06

Molfre, had het nog effect toen je ze er helemaal af had gehaald? Dat kan ik me best voorstellen, omdat het dan ineens weer lichter aan de benen is.

KozieZ, ik doelde op de springschoenen waar gewicht in kan. Maar zelf heb ik gewoon zonder gewicht.

Anne. Ze was ontzettend lastig in haar gangen, maar het gaat nu goed. Ze haalt het niet meer allemaal door elkaar en tölt zuiver op langzaam en sneltempo.
Dat is weer een hele andere kant inderdaad, maar zou het dan uitmaken of je ballenboots om zou doen of springschoenen (met gewicht) of die andere soort gewichten?
Het was niet de bedoeling om ze aan te schaffen, ik rijd geen wedstrijden met haar en haar tölt is goed en met steeds meer knieactie nu ik haar beter op haar achterhand heb lopen.
Wel zou ik het eens willen uitproberen om te voelen welk verschil het nou maakt :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:13

Ook tussen de ballenboots heb je verschillen in waar het gewicht geplaatst is. Sommige boots hebben het gewicht alleen aan de achterkant zitten en anderen hebben het weer verdeeld over de hele linie. Maar welke verdeling nou waar goed voor is.. geen idee. En wat het verschil is in werking tussen een ballenboot en een springschoen weet ik ook niet precies. Ik weet wel dat springschoenen met gewicht vaak een stuk goedkoper zijn :P Naar mijn idee zou het niet veel uit moeten maken welke je er nu om doet... Maar ik kan dus niets met zekerheid zeggen.. :Y)
Ik lees even mee..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:37

Zoals ik zei, maar heel even eigenlijk. Als in 5 minuten. Voor mij was het het dus absoluut niet waard.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:47

xSlvna schreef:
Meer actie door ballenboots/springschoenen? Die dingen wegen toch nauwelijks iets?

Nu heb ik maar een volbloedje, maar die loopt absoluut niet anders, wat ik ook op zijn benen hang (peeskappen, bandages, springschoenen stof, springschoenen rubber...)

Dacht al wel dat jullie met gewicht bedoelden, maar door deze reactie dacht ik, laat ik het even vragen :)

Ik dacht dat het idee van die dingen altijd was dat je met traint en als je ze dan ineens niet aan hebt, ze hun benen veel hoger tillen. Dus trainen met, op wedstrijd losrijden met en dan af.