Starterszadel: dressuur of vzh?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Starterszadel: dressuur of vzh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 09:21

Ik zit wat te kijken naar zadels voor mijn pony die in juni 3 wordt. Ik ben een recreant. Heb tot nu toe dressuur zadels gehad, westernzadels, en uiteindelijk een torsion boomloos.
Ik wil starten met een eenvoudig zadel met verwisselbare boom. Maar wat is nu handig? Moet er goed in kunnen zitten, mocht ze gaan stuiteren.
Heb op een lespony op een maxam vzh gezeten, maar daar had ik echt het gevoel dat ik er elk moment naast kon liggen als ie ging stuiteren, maar dat heb ik met de wintec 500 dressuur ook.
Wil dus wel wat wrong en een diepe zit.
Ik hecht geen waarde aan merken, het wordt toch een tijdelijk zadel...

Wie kan me adviseren?

Anoniem

Re: Starterszadel: dressuur of vzh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:22

Met Rogan heb ik direct naar een dressuurzadel gekeken. Omdat ik vzh echt niet fijn vind..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:30

Ik vind vzh ook helemaal niks. Heb zelf een Isabella Werth Bates zadel. De lederen variant van Wintec, met een fijne diepe zit en een verwisselbare boom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 09:44

Bates ken ik, maar qua budget vallen die niet onder de categorie starters zadels.
Ik vind het zonde om echt een paar 100 euro uit te geven voor een tijdelijk zadel wat mag beschadigen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:49

Ik ben juist gegaan voor VZH omdat je dan minder in 1 houding 'gedwongen' word, en met jouw geschiedenis in western en boomloze zadels zou ik niet voor een dressuur zadel gaan.

Ik ben voor een norton gegaan. Super zadel! Hij staat bij mijn advertenties..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:51

Thorowgood dressuur? Je kunt met klitteband dikkere wrongen onder je zweetblad stoppen. :)

Ik heb de Kent&Masters (lederen variant) en vind dat echt een super fijn, makkelijk aanpasbaar zadel.

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:51

Ik vind het persoonlijk altijd heel erg aan het merk/zadel liggen.
Sommige vzh zadels vind ik idd ook echt niet lekker zitten.
Maar sommige dressuurzadels ook niet.
Ik heb een 5 jarige ruin, waarmee ik heel wat rodeo's mee rijd. :o
En had er eerst een Wintec dressuurzadel op. Maar daar had ik ook het gevoel dat ik er direct afstuiterde. Wat ook vaak zo was. :o
Heb er nu een simpel Kieffer veelzijdigheidszadel op. Zit ik net wat steviger, heb ik het idee.
Maar denk dat dat bij ieder zadel en ieder persoon anders is! En ieder paard! :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:54

K heb een dressuurzadel en een vzh zadel...
Op het paard dat ik nu aant in/doorrijden ben, heb ik gekozen voor t vzh. Zit lekkerder, als ze een x gek doet heb ik meet 'grip', en je zit niet zo gewongen..
Beide zadels wil ik graag heel houden, dus daar heb ik mn keuze niet op gebasseerd, maar puur op comfort.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:00

Ik heb zojuist ook een Wintec 2000 veelzijdigheidszadel, suede , aangeschaft voor het inrijden van mijn paardje. Ik kreeg het advies van mijn zadelmaker om juist voor een zadel met weinig steun te gaan om zo ook voor jezelf genoeg vrijheid te houden bij gekke sprongen. In het begin is het natuurlijk toch nog niet de bedoeling om te gaan doorzitten e.d. en is het snel en makkelijk in de verlichte zit komen wel een voordeel. Persoonlijk vind ik dat met een dressuurzadel wat minder lekker zitten ( ik rij altijd met dressuurzadels ) Ik zat met precies hetzelfde dubio, dus hoop de juiste keuze te hebben gemaakt, haha.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:05

stef schreef:
Bates ken ik, maar qua budget vallen die niet onder de categorie starters zadels.
Ik vind het zonde om echt een paar 100 euro uit te geven voor een tijdelijk zadel wat mag beschadigen

Ik heb het tweedehands gekocht, was 2 maanden gebruikt en heb er ongeveer 900 euro voor betaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:26

Dat is dus ver boven het budget van een starters zadel :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:28

ik vind een vzh zadeltje met veel wrong ook stevig zitten, anders een dresuur zadel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:59

Mijne was €199,- kaal, en met verwisselbare boom. vond ik helemaal super voor het eerste jaar! :D (kwa prijs)

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:20

Ik zou voor dressuur gaan omdat je aangeeft dat je dit gewend bent en fijn vindt. Ik zou gewoon vragen of je zadelmaker langs kan kopen met 2de hans dressuurzadels met diepe zit. Je kan namelijk wel op zoek gaan naar een leuk goedkoop zadel en die kopen, maar als die uiteindelijk niet past is het zonde van je geld :(

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:22

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:26

Ik ben ook recreant, ben gegaan voor een dressuurzadel omdat ik al 13 jaar voornamelijk op een dressuurzadel reed :)

Nooit geen spijt van gehad, voor een verzorgster is er een vzh bij gekomen, heb ik nu ook een paar keer op gereden, voor mij nog steeds wennen (beugels moeten korter etc.) aan de andere kant, heeft dat ook wel weer voordelen, het is alleen heel erg wennen :D (Voordeel vind ik dat het met springen iets makkelijker is, en in het bos gooit hij ontzettend hoog op, dan moest ik eerst altijd mijn beugels een gaatje korter maken, en dan zat ik weer minder fijn op mijn dressuurzadel)