Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Mizora schreef:Ik zou beginnen met een dubbelgebroken kneveltrens met lage neusriem. Juist een gecombineerde of hoge neusriem drukt op de kiezen, een lage neusriem komt daar niet bij in de buurt (de sperriem weglaten heeft dus geen nut).
) sidepull is wat zachter, maar daar ging die van mij meer mee kantelen.
vraag nog steeds af of het vooral in mijn hoofd zit of...) Maar ik zit me af te vragen of dat zo'n handige oplossing is?
) Niet nodig --> niet gebruiken in mijn ogen...
Sonja89 schreef:Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden er een bitje in te hangen. Ik zit zo min mogelijk aan de teugels, doe alles op stem en zit, dus een bit zou op dit moment onnodige ballast zijn. Bovendien is die van mij nogal een vreetzak en vindt hij het heerlijk om tijdens een buitenrit even te pauzeren en te grazen...
Daenerys schreef:Sonja89 schreef:Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden er een bitje in te hangen. Ik zit zo min mogelijk aan de teugels, doe alles op stem en zit, dus een bit zou op dit moment onnodige ballast zijn. Bovendien is die van mij nogal een vreetzak en vindt hij het heerlijk om tijdens een buitenrit even te pauzeren en te grazen...
Maar als de ruiter wedstrijdambities heeft is het wel aan te raden het paard aan een bit te laten wennen natuurlijk.
koenlover schreef:Bitloos kaak gekruist die goed los laat leek mij het handigst als ik bitloos ga rijden alleen moet ik die nog vinden. In eerste instantie leek een sidepull me het duidelijkst voor m'n paard maar ik las hier http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm dat een sidepull vrij veel 'ruis' geeft wat mij niet handig lijkt bij een nog in te rijden paard.
).
.