Inrijden, met wat voor hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Inrijden, met wat voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:13

Hallo bokkers,

Omdat mijn bijna 4 jarige ondertussen toe is aan wat uitdaging wil ik gaan beginnen met het zadelmak maken, maar dit is de eerste keer dat ik een eigen paard inrijd. Hiervoor wel paarden en pony's van andere ingereden en m'n eigen Shetlander maar een eigen paard is toch spannend. Om te beginnen de keus van het harnachement, mijn Shetlander kreeg een gecombineerde neusriem omdat mijn paard die toen ook had en ik er verder niet veel over na dacht. Hij was ook al 5 en zo goed als uitgewisseld.

Ondertussen zijn we 7 jaar verder en heb ik een hoop geleerd en gehoord en dat maakt het niet altijd makkelijker. Daarom mijn vraag, wat voor hoofdstel zouden jullie gebruiken voor het inrijden en waarom?

Ik heb namelijk veel gehoord en gelezen over de verschillende Bitloze hoofdstellen wat mij erg aanspreekt omdat hij nog wat moet wisselen. Maar eigenlijk vind ik het ook wel fijn om hem gewoon aan het bit te leren wennen.

Ook heb ik mensen gehoord die kiezen voor een lage neusriem maar waarom is mij niet helemaal duidelijk.

Al mijn volwassen paarden hebben een gecombineerde neusriem dus uit gewoonte zou ik er zo een kiezen maar een goede redenatie daarbij heb ik ook niet.

Dus alle info en meningen zijn welkom!

Daenerys

Re: Inrijden, met wat voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:14

Het verschilt natuurlijk per paard welk hoofdstel en welk bit het fijnste werkt. Zelf begin ik meestal gewoon met een gecombineerde neusriem en dubbelgebroken trens, tot nu toe liepen alle paarden daar prima op.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:19

Het verschilt idd per paard.
ik zou als ik jou was sowieso een dubbel gebroken bitje doen
Je kan een gecombineerde neusriem doen, dan kan je er nog de sperriem uithalen :)
als je er zeker van bent dat de tandjes nu nog goed zitten op het moment kun je ook gewoon met sperriem gaan rijden.
maar dan zou ik daar persoonlijk wel zeker van moeten zijn :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:32

Ik zou beginnen met een dubbelgebroken kneveltrens met lage neusriem. Juist een gecombineerde of hoge neusriem drukt op de kiezen, een lage neusriem komt daar niet bij in de buurt (de sperriem weglaten heeft dus geen nut).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:44

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met een dubbelgebroken kneveltrens met lage neusriem. Juist een gecombineerde of hoge neusriem drukt op de kiezen, een lage neusriem komt daar niet bij in de buurt (de sperriem weglaten heeft dus geen nut).

Helaas zien veel mensen dit niet en zie je ook genoeg jonge paarden met een Mexicaanse neusriem voor de sier. Mensen weten niet wat het effect is van de neusriem.

Bij bitloos zou ik zelf even een beetje oppassen met iets uit proberen, het ene paard reageert er beter op dan het andere. Zelf vind ik kaakgekruisd heel fijn, terwijl een ander weer zweert bij sidepull. Kaakgekruisd moet je alleen opletten dat je niet "constant" druk hebt (dus dat het hoofdstel wel netjes meeglijdt door de ringen ;)) sidepull is wat zachter, maar daar ging die van mij meer mee kantelen.

Het is wel een "andere" manier van rijden, niet constant druk etc. Dus let er wel op als je toch voor bitloos kiest.

Zelf heb ik een biothane hoofdstelletje (sidepull, kaakgekruisd, "gewoon met bit" en halster in 1), waardoor er ook een mogelijkheid is om met bit in zijn mond, toch "bitloos" te rijden. Doordat er geen druk komt op het bit, zal het bit dus ook redelijk stil liggen. Zelf wil ik zo gaan proberen om "bitloos" buiten te rijden (wel met 2 teugeltjes, voor het geval dat ;) vraag nog steeds af of het vooral in mijn hoofd zit of...) Maar ik zit me af te vragen of dat zo'n handige oplossing is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:53

Een mexicaan ligt vaak juist ook weer vrij gunstig, het riempje ligt namelijk weer op een andere plaats. Maar goed, daar weten die mensen ook weer niet van.

Zelf rij ik, als ik bitloos rij, met sidepull (eigenlijk lage neusriem).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:05

Maar het is wel een stuk scherper. Dus als het in dat opzicht niet nodig is, waarom dan er aan beginnen? (Hetzelfde met scherpere bitjes etc en weet ik veel wat wat je vaak nog voorbij ziet komen... En dan het liefst nog een elastiek of weet ik veel wat erbij want dan loopt ie mooier...:+) Niet nodig --> niet gebruiken in mijn ogen...

Maar is het mogelijk als je zeg maar met zo'n hoofdstel waar je gewoon het bit in kunt hangen, als sidepull gebruikt, maar wel met bit erin zodat het paard daar aan went? Of is het dan nog niet echt aan het bit wennen? :S (zat me dat even af te vragen, druk met bit is natuurlijk heel anders dan met een sidepull...)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:49

Bitloos kaak gekruist die goed los laat leek mij het handigst als ik bitloos ga rijden alleen moet ik die nog vinden. In eerste instantie leek een sidepull me het duidelijkst voor m'n paard maar ik las hier http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm dat een sidepull vrij veel 'ruis' geeft wat mij niet handig lijkt bij een nog in te rijden paard.

Bedankt al voor alle reacties, meer (zeker met redenatie) zijn welkom. Trek persoonlijk toch voor het inrijden nog meer naar met bit maar alle redenaties worden meegenomen. Rij zelf altijd bitloos of met dubbelgebroken watertrens, dat lijkt me een vrij 'zacht' bit en daarnaast ben je er natuurlijk ook zelf bij hoe streng je met je hand ben.

Ik ben trouwens voor zo zacht en vriendelijk als mogelijk en zo min mogelijk hulpmiddelen, scherper pakken kan altijd nog maar in principe vind ik de basis met een bit wel handig.

Ik lees hier boven dat een dubbel gebroken kneveltrens gebruikt word, ligt dat echt stiller dan een water trens? Ik heb in principe en vrij rustige hand, heeft het nog andere voordelen? Ik vind het er zo onvriendelijk uit zien ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:18

Ik heb ook lang getwijfeld tussen met en zonder bit en ben uiteindelijk zonder gegaan. Het stuur had ik tussen de lange lijnen al bitloos erop gezet, gewoon met halster. In overleg met de tandarts ben ik er eerst met halster en later met een sidepull op gaan zitten, inderdaad vanwege het wisselen en zijn kiezen waren nog niet bijgevijld op dat moment.

Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden er een bitje in te hangen. Ik zit zo min mogelijk aan de teugels, doe alles op stem en zit, dus een bit zou op dit moment onnodige ballast zijn. Bovendien is die van mij nogal een vreetzak en vindt hij het heerlijk om tijdens een buitenrit even te pauzeren en te grazen...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:55

Sonja89 schreef:
Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden er een bitje in te hangen. Ik zit zo min mogelijk aan de teugels, doe alles op stem en zit, dus een bit zou op dit moment onnodige ballast zijn. Bovendien is die van mij nogal een vreetzak en vindt hij het heerlijk om tijdens een buitenrit even te pauzeren en te grazen...

Maar als de ruiter wedstrijdambities heeft is het wel aan te raden het paard aan een bit te laten wennen natuurlijk.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:00

Daenerys schreef:
Sonja89 schreef:

Maar als de ruiter wedstrijdambities heeft is het wel aan te raden het paard aan een bit te laten wennen natuurlijk.

Het is wel de bedoeling inderdaad om met hem uiteindelijk verder mee te komen in de dressuur, al doe ik dat het liefst met zo min mogelijk hulpmiddelen en zo paard vriendelijk maar een bit lijkt me uiteindelijk wel essentieel. Mijn twijfel over daar meteen mee beginnen komt voornamelijk door het wisselen ( hij word namelijk in Mei pas 4).

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:01

koenlover schreef:
Bitloos kaak gekruist die goed los laat leek mij het handigst als ik bitloos ga rijden alleen moet ik die nog vinden. In eerste instantie leek een sidepull me het duidelijkst voor m'n paard maar ik las hier http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm dat een sidepull vrij veel 'ruis' geeft wat mij niet handig lijkt bij een nog in te rijden paard.

Eigenlijk geven zowel een sidepull als een kaak- of kingekruist hoofdstel wel wat ruis. Een sidepull inderdaad nog ietsje meer. Aan de andere kant geeft een gekruist hoofdstel nooit een volledige release (dus, als jij geen druk hebt, voelt je paard hélémaal niets.)
Ik ben lang op zoek geweest naar een hoofdstel zonder ruis en met een perfecte release, en die heb ik gevonden in de Nurtural. Een hoofdstel waarvan je zelfs de neusriem losjes bevestigt, maar die de perfecte hoeveelheid druk doorgeeft op de juiste plaatsen als jij die geeft.
Ik zweer erbij. Ik ben op één dag overgestapt vanaf bit naar dit hoofdstel en ineens kon ik wandelen...
Ik heb geen teugeldruk meer nodig waar ik vroeger moest hangen!

Het is het enige bitloze hoofdstel dat jouw hulpen perfect doorgeeft. Ik ben misschien niet helemaal objectief, maar ik heb ook met kaakgekruist en sidepull gereden bij ditzelfde paard en het blijft toch een duidelijk verschil voor mij! :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:07

Ziet er inderdaad goed en logisch uit Saars, zit er aan te denken m in ieder geval te bestellen voor een van m'n andere paarden.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:10

Ik ben ook op zoek naar een bitloos hoofdstel en die Nurtural ziet er idd fijn uit. Hopelijk is hij ook verkrijgbaar in maatje XXL (ik heb een Fries met een tamelijk groot hoofd :Y) ).

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:16

Even een kort samenvattinkje van de meningen hier corrigeer me gerust als ik iets fout zeg;

Bij gecombineerde neusriem zit de neusriem de wisselende kiezen in de weg en daarom zou je een Mexicaanse neusriem kunnen pakken of een lage neusriem maar de Mexicaanse neusriem werkt scherper? Dus is de conclusie beter een lage neusriem?

Met een knevel trens?

En bitloos lijkt de nurtural van Saars me een goede oplossing omdat andere hoofdstellen nogal wat ruis kunnen geven of een slechte release hebben.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:19

Ik zou dan idd kiezen voor een lage neusriem, deze houd het bit netjes stil in de mond en een Mexicaanse werkt gewoon te scherp in imo. Ik vind het geen fijne neusriemen en al helemaal niet voor een jong paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:08

Ja, inderdaad. Een lage neusriem is absoluut beter. Die stabiliseert het bit namelijk ook. En de kneveltrens zorgt er niet alleen voor dat het bit nogmaals stil in de mond ligt, het zorgt er ook voor dat mocht het paard eens debiel zijn hoofd opzij gooien, het bit nog altijd netjes in de mond ligt. Ook zorgen de knevel ervoor dat het hoofd van het paard alvast de goede kant op gestuurd wordt (net zoals een sidepull dat doet). Eventueel kan je aan de lage neusriem ook teugels maken en kan je deels bitloos rijden, als het paard het bit nog wat lastig vindt. Zorg er wel altijd voor dat de lage neusriem hoog genoeg zit.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:09

Ik heb je pb gestuurd ;).