Barefoot kopen. Wel of niet? evt. inruil mogelijkheden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Barefoot kopen. Wel of niet? evt. inruil mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:08

Hallo bokkers,

Ik zit er al een tijdje sterk aan te denken boomloos te gaan rijden met mijn oude Merèns merrie. Nu heb ik al enig onderzoek gedaan via internet en meningen zijn vooral positief.

Ik rijd alleen maar buiten in het bos met mijn merrie. Ik heb haar altijd ontspannen en aan de losse teugel aan het lopen, ik rijd dus puur voor lekker bezig te zijn met haar. Niet intenief of zwaar.
Nu leek mij een boomloos zadel extra ontspannen voor haar, omdat zij nogal problemen heeft met een perfect zadel te vinden. Ook zijn ze lekker licht hoorde ik. Hoe lichter hoe beter, vind ik zelf. Vooral voor een ouder paardje. Ik heb nu een zadel erop liggen van Harry's Horse, veelzijdigheid kunststof. Dit is een vrij nieuw zadel, hoogstens 2 jaar oud.

Hoe weet ik welke maat barefoot mijn paard nodig heeft en hoe dat precies in zijn werk gaat met zulke zadels.

Ook vraag ik me enorm af of er bedrijven zijn die deze zadels ook inruilen tegen bv. mijn huidige zadel.

Ik hoor erg graag jullie ervaringen, bedrijven, sites, meningen etc!

+:)+

adatje

Re: Barefoot kopen. Wel of niet? evt. inruil mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:12

Hoi,

Nou weet ik niet in welke omgeving jij woont maar hier (in vlaardingen) kon je voor een borg een proef zadel lenen. Bij mij beviel het goed ik had het veelzijdigheidszadel van barefoot de cariokie.

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:13

hallo,

ik heb zelf ook een boomloos zadel, bekijk mijn profiel maar :) ze zitten echt heerlijk en is echt geschikt voor lange afstanden en heerlijke buitenritten te maken want het zadel ligt lekker op de rug.
De maten van barefoot moet je ff op de site van barefoot kijken of ff bellen naar de eigenaar van barefoot.
hier ff een linkje van de site http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2607 ... -of-bruin/ ik heb deze, is echt een super de puper hah fijn ding, zou echt een barefoot kopen want barefoot is voor het paard ook super fijn, want mijn paard had hele erge rug problemen maar is nu alllemaal over omdat we met barefoot reden :) gr ilse

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:15

Je kunt inderdaad zadels op proef krijgen en dan bepalen welke maat fijn is. Vaak wordt gekeken naar de lengte van je paard, maar met name waar pas jij in. Ik pas met m'n maatje 38 makkelijk in een maat 1, maar als je al een stukje steviger bent zit dit wellicht niet fijn en is een maat 2 misschien geschikter. Je kunt ook eventueel hier op bokt kijken voor een tweedehandsje, zijn er ook heel veel van op het moment en je zadel gewoon doorverkopen?

edit: hier kun je ook veel informatie vinden en een zadel kopen/testen http://www.barefoot-saddle.nl/shop/

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De schimmel is 1.62m en heeft een Barefoot Cheyenne drytex maat 2
De vos is ongeveer 1.56m en heeft een Barefoot Cheyenne drytex maat 1
Even ter vergelijking van de grootte. Ik vond maat 1 aan de krappe kant, ben blij dat ik voor maat 2 heb gekozen. Verder is het maar net wat je fijn vindt rijden welk model je kiest.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:34

Bedankt voor de foto's. Dat maakt het beeld duidelijk. Ik zit inderdaad aan 2e hands te denken, en dan mijn eigen zadel verkopen. Mijn merrie is een Merèns en zit niet echt dik in de spieren omdat ik er niet intensief mee rijd. Ze heeft geen overdreven hoge schoft, en heeft een gewone tot brede rug. Ze is dus gewoon vrij breed gebouwd, dat is ook het ras. Haar boom is toen ik mijn huidige zadel kocht, ook vrijwel meteen wijder gemaakt omdat deze te smal was. Ik denk dat de pommel maat M of L moet zijn. Wat denken jullie? Ik woon bij Uden en Cuijk in de buurt, dus helaas kan ik niet even heen en weer rijden om zo'n zadel te halen en te testen.

Stel; ik neem maat 1 (ik heb maat 36 van mezelf, dus een zitvlak van 17" inch in normaal zadel) en pommel maat L. Stel maat L in pommel is te groot, kan ik dit dan oplossen dmv een dekje/bontje zonder dat het kwaad kan?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:41

Ik zou zoiets als een te grote pommel niet oplossen met een dekje of een bontje. Pommels zijn daarbij ook helemaal niet zo duur dus dan zou ik als ik jou was gewoon een extra kopen. Heb zelf hier een maatje M liggen, die is van punt tot punt 26 cm en het middelste boogje is 10 cm.. Om je even een idee te geven.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:55

Zijn de pommels verwisselbaar?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:07

Ja zijn inwisselbaar net zoals de boom van een wintec.Meen dat er testzadels zijn te krijgen in afferder, dat is toch een beetje in de buurt van cuijk?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:20

Op de site van Barefoot zelf is de dichtsbijzijnde afhaal plek in Heerlen of Boven Leeuwen, allemaal toch vrij ver weg aangezien ik nog geen rijbewijs heb. Maar veel 2e hands zadels hebben er al 1 of 2 maten pommels bij zitten, dus dat moet geen probleem worden. Nu maar hopen dat mijn zadel een beetje verkoopt!

Even offtopic: Super trouwens, Maartje, dat je mee doet aan Alpe D'HuZes. Mijn moeder had helaas ook kanker, ze is nu herstellende van de chemo, de vriend van mijn zus doet ook mee met mijn vriendengroep. Heel veel succes!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:01

Er wordt hier aangegeven dat ze perfect zijn voor lange ritten.
Wil je wel aanraden dat heek goed in de gaten te houden.
Dat geld namelijk niet voor alle paarden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:53

Leuk, een Merèns +:)+

Je kunt bij een aantal wederverkopers gewoon een testzadel aanvragen en via de post toegestuurd krijgen hoor, bijvoorbeeld bij Becidor in Boven-Leeuwen ook :j

En dan kun je zelf op je gemakje het zadel passen, beoordelen en proberen. (http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/)
Ik zou inderdaad een maat 1 kiezen als je broekmaat 36 hebt, en vragen of je een bredere pommel kan krijgen.

Tenzij je vrij lang bent, dan kan een langere zitting wel fijner zijn.
Maar gezien je nu een 17" zadel hebt (en ik neem aan dat dat goed zit) zal dat wel meevallen denk ik :)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 15:17

Ik ben juist vrij klein, dus dan raden ze aan een kleine zit te nemen, ook voor de stevigheid van je zit :j
Ik ben heel benieuwd hoe het mij gaat ervaren! en vooral hoe Moon (mijn merrie) het vind liggen.