Wat is nu een twist van een zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Wat is nu een twist van een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:34

Hallo,

Ik lees van alles over dameszadels.
Nu loop ik zelf tegen het probleem, dat ik op veel zadels last heb van mijn kruis en mijn bekken te ver naar voren kantelde. En mijn bekken zitten niet op het zitvlak, maar ernaast.

Nu lees ik iets over de twist die smal moet zijn bij een vrouw en een breed zitvlak.
Welke dressuurzadels hebben dit en hoe kan ik dit zien?

Zelf een rosner montreal gehad, en daar had ik steeds gevoel dat ik voorover viel met mijn bovenblijf.

FHS

Re: Wat is nu een twist van een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:41

Een zadel met een smalle twist moet ook op je paard passen. Heeft jouw paard een brede wervelkolom (brede doornuitsteeksels van de wervels), dan kan een zadel met een smalle twist voor het paard problemen geven. De wervelkolom moet te allen tijde vrij blijven!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:42

Op onderstaande afbeelding wordt de twist aangewezen :)

Afbeelding

Het vrouwelijke bekken is anders gevormd dan het mannelijke bekken. Daardoor heeft een vrouw een andere vorm zadel nodig dan een man.
Een zadel dat speciaal voor vrouwen gecontrueerd is, moet de volgende kenmerken hebben:
- om het bredere bekken en grotere bilspier de juiste ondersteuning te geven, is het zitvlak in het achterste gedeelte van het zadel breder,
- de twist is smal zodat het bovenbeen in een rechte lijn naar beneden kan vallen (met andere woorden, als je knieën naar buiten staan, is de twist te breed),
- de naadafstand aan de voorkant is breed en de voorkant van het zitvlak is vlak naar achteren uitlopend in verband met de vorm van het vrouwelijke schaambeen,
- vanwege het kortere stuitje en verder naar boven aangezette grote bilspier bij het vrouwelijke bekken is het prettig als de vulling van de zitting aan de achterkant daarop aangepast is,
- doordat het natuurlijke zwaartepunt van het vrouwelijke bekken meer naar voren ligt, ligt het dieptepunt van het zitvlak meer naar voren zodat het bekken in z'n natuurlijke middenpositie kan balanceren,
- de stijgbeugelhaak is meer naar achteren geplaatst omdat vrouwen over het algemeen een langer bovenbeen hebben dan onderbeen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:46

FHS schreef:
Een zadel met een smalle twist moet ook op je paard passen. Heeft jouw paard een brede wervelkolom (brede doornuitsteeksels van de wervels), dan kan een zadel met een smalle twist voor het paard problemen geven. De wervelkolom moet te allen tijde vrij blijven!!

Een goede zadelmaker kan een zadel zo construeren dat de twist smal is, terwijl tegelijkertijd de boom en het kussenkanaal breed is. De wervelkolom kan daardoor volledig vrij liggen, terwijl de amazone comfortabel en correct kan zitten.
Een zadel waarbij de twist breder wordt als de boom en/of het kussenkanaal breder wordt, heeft gewoon een falende boomconstructie.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:12

Super bedankt voor de reacties.

Dus wanneer mijn knie teveel naar buiten is gedraaid is de twist te breed?
Ik heb nu diverse zadels gehad en bij alles komen mijn zitbeenknobbels buiten het zitvlak.
- prestige paris springzadel
- stubben roxane springzadel
- stubben siegfried springzadel
- rosner montreal dressuurzadel
- passier phoenix springzadel

Allemaal zitten ze niet fijn, ik kom met mijn kruis op de voorkant van het zadel en mijn bekken gaan teveel naar voren waardoor ik mijn rugspieren teveel aanspan, en waardoor ik rugpijn krijg.

Welke soort zadels, type zadels hebben nu die smalle twist, maar wel een breeder zitvlak?

schleese zadels weet ik.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:50

Dat zijn ook stuk voor stuk mannenzadels.

Ik ben er niet van op de hoogte dat er nog een ander merk dan Schleese is dat zich bezig houdt met het ontwikkelen van zadels voor vrouwen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:55

Aimee schreef:
FHS schreef:

Een goede zadelmaker kan een zadel zo construeren dat de twist smal is, terwijl tegelijkertijd de boom en het kussenkanaal breed is. De wervelkolom kan daardoor volledig vrij liggen, terwijl de amazone comfortabel en correct kan zitten.
Een zadel waarbij de twist breder wordt als de boom en/of het kussenkanaal breder wordt, heeft gewoon een falende boomconstructie.

Weet jij ook merken van zadels die een smalle twist hebben, maar wel passen op paarden met een brede wervelkolom ? Alleen schleese ?
Ik heb nu 2 zadels gevonden die passen op mijn paard, maar die te breed zijn qua zit voor mij ......

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:05

Nee, dat weet ik niet. Anders was ik niet met paard naar Duitsland gereden om een zadel door Jochen Schleese aan te laten meten.
In ieder geval de Engelse zadels niet, want daar zijn ze van mening dat een breed kussenkanaal niet mogelijk is in combinatie met een smalle twist. In mijn ogen geven ze daarmee vooral hun eigen onvermogen aan om dergelijke zadels te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:39

Aimee schreef:
Nee, dat weet ik niet. Anders was ik niet met paard naar Duitsland gereden om een zadel door Jochen Schleese aan te laten meten.
In ieder geval de Engelse zadels niet, want daar zijn ze van mening dat een breed kussenkanaal niet mogelijk is in combinatie met een smalle twist. In mijn ogen geven ze daarmee vooral hun eigen onvermogen aan om dergelijke zadels te maken.

kent & masters en fairfax zadels hebben wel een smalle twist ( maar daar liep mijn paard niet goed onder ).
Toch gek dat er zo weinig mogelijkheden zijn !
Of zijn er maar heel weinig ruiters die een smalle twist fijner vinden ???

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:09

Voor ruiters is die smalle twist niet zo belangrijk, voor amazones wel ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:55

Die bedoelde ik eigenlijk ook :o

Ik begreep idd inmiddels dat voor een breed gebouwd paard qua wervels etc. het heel moeilijk is om een zadel te vinden met smalle twist. En al helemaal niet met een houten boom. Met een kunststofboom schijnt dat wel te gaan ivm siderails naast de boom die er dan niet zijn ??? Maar daarvoor weet ik er te weinig vanaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:05

Aimee schreef:
Voor ruiters is die smalle twist niet zo belangrijk, voor amazones wel ;-)

Dat is echt super persoonlijk.
Ik wil juist een bredere omdat ik me anders enorm doorrij op het schaambeen.
Sommige mensen kunnen uren op een passier zadel zitten terwijl ik binnen 5 minuten rug pijn heb.
Andere zweren bij Rossner, waar een ander gelanceert wordt.
Sommige mensen zijn gek op KN, andere zweren bij Kieffer.
Schleese zadels zijn vooral leuke marketing. Ook zie hebben een diepe zit zodat veel vrouwen met een steviger achterwerk met een holle rug zitten.
Het probleem zit hem ook in de rijkunst. Er zouden heel wat mensen gebaad zijn met een plattere zitting, maar dat kunnen veel ruiters niet uitzitten omdat ze niet onafhankelijk kunnen zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:17

Ik dacht dat Aimee meer bedoelde dat mannen ( ruiters dus ) geen baat hebben bij een smalle twist. ( en sommige vrouwen dus wel ).

Maar weet iemand waarom ik zo'n last heb van mijn liezen op een breder zadel ? Heeft dat met een smal bekken te maken dan ?? Of ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:23

Dat kan meerdere oorzaken hebben. Hij kan te breed zijn, maar dan krijg je vaak ook aan de buitenkant van je been pijn, hij kan te smal zijn (te weinig ondersteuning), of hij kan te diep zijn want dan zit je te weinig op je kont en hol in je kruis. Laatste optie is dat je gewoon niet soepel bent in je heupen, dan kun je eerst rekoefeningen doen voor het rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:31

Sizzle schreef:
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Hij kan te breed zijn, maar dan krijg je vaak ook aan de buitenkant van je been pijn, hij kan te smal zijn (te weinig ondersteuning), of hij kan te diep zijn want dan zit je te weinig op je kont en hol in je kruis. Laatste optie is dat je gewoon niet soepel bent in je heupen, dan kun je eerst rekoefeningen doen voor het rijden.

Kan hoor dat ik niet soepel genoeg ben. Maar in b.v. het Kent & masters zadel met smallere twist kon ik wel goed zitten.
ik had overigens ook aan de buitenkant van mijn heup pijn met rijden. Maar vooral in mijn liezen.
maar ook met een hollere rug. Kortom het kan dus aan tig oorzaken liggen begrijp ik :+

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:38

Heb je al eens een custom geprobeerd? Die hebben ook een smalle twist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:45

Dan zal het eerder de zitting zijn. Kent en Masters is namelijk eigenlijk helemaal niet zo smal in de twist. Dat is een typisch engels zadel.
Je zou voor de gein eens Prestige moeten vergelijken met MSFC dressuurzadels. Dan heb je twee vrij extremen te pakken.

Het probleem wat TS heeft met Rossner zadels is trouwens een vrij bekende.
Bepaalde JC zadels hebben dat ook.
Ze bouwen de lepel voor een diepe zit, maar de voorkant is onevenredig laag, vooral bij de vz zadels.
Als je paard dan met de kont omhoog komt vlieg je zo op de hals en krijg je een mooi extra zetje mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:20

In principe, moet je als ruiter in elk zadel kunnen rijden , smalle of bredere twist.(en het zadel op het paard past. Alleen heb je als ruiter wel voorkeur is mijn ervaring.
Zelf rijd ik op alle soorten zadels, brede twist, smallere twist. Maar de zit hoort wel super onafhankelijk te zijn. Het is van belang goed recht op je middelpunt te kunnen blijven zitten en dus onafhankelijk en ontspanning duidelijk te kunnen ervaren. Je been hoort langs je paard recht naar beneden te liggen.
als je benen nog uitgedraaid zijn, heb je vermoedelijk je bekken verkeerd, of zijn je binnenbeendijspieren te kort. In een zadel hoor je alle spieren te kunnen ontspannen en in je middelpunt te zitten. (boven middelpunt van het paard) Bij paarden met veel beweging en verder in de africhting vind ik persoonlijk de iets smallere twist (en diepe zit) het prettigst (vooral met oefeningen als passage en piaffe, dat je in de beweging het paard zo min mogelijk kan storen met ruiters onbalans)
Beide zadels heb ik geen problemen ondervonden passend op de paarden te krijgen. Wel voor de ruiter en diens voorkeur.
Als je als ruiter nog worstelt met onafhankelijk zitten en soms uit balans schiet, is een wat bredere twist eigenlijk beter om dit beter te ontwikkelen en geen rugklachten te krijgen.
Het beste (nog altijd) om een goede onafhankelijke zit te krijgen is zonder zadel rijden ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:17

Custom zadel nog niet geprobeerd. Wel fijn dat ze een smalle twist hebben, maar zijn ze daarbij dan wel breed genoeg voor het paard ? Want ik begrijp dat die combi nog best moeilijk is en onmogelijk bijna bij een zadel met houten boom.

Nombrado, ja leuk die wijdere twist. Maar ik had na 5 minuten al zoveel pijn in mijn liezen dat ik nu ( 2 dagen later ) nog last heb met gewoon lopen.
En gekke is dat ik ook op een boomloos zadel heb gereden een aantal jaar geleden en daarbij had ik geen last van mijn liezen ! dus ik vrees een beetje dat mijn bekken verkeerd wordt gedraaid door het zadel ( ik rijd ook met holle rug ).

Sizzle, Rossner heb ik nog niet op gezeten hoor. Vind jij Kent en Masters niet smal van zit ? ik zat mega boven mijn paard en echt veel smaller vond ik.

Het zijn echt de zadels met brede twist waar ik problemen mee heb. Mijn vraag is dus of je daaraan kan wennen ?! Maar dat ligt natuurlijk weer aan de oorzaak.
Pffff. moeilijk !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:32

Maris schreef:
Nombrado, ja leuk die wijdere twist. Maar ik had na 5 minuten al zoveel pijn in mijn liezen dat ik nu ( 2 dagen later ) nog last heb met gewoon lopen.
En gekke is dat ik ook op een boomloos zadel heb gereden een aantal jaar geleden en daarbij had ik geen last van mijn liezen ! dus ik vrees een beetje dat mijn bekken verkeerd wordt gedraaid door het zadel ( ik rijd ook met holle rug ).

Als je rug hol is, wordt je bekken naar 'achter" geduwd, waardoor je gevoelsmatig nog meer in een spagaat houding op je paard zit met een zadel met wijdere twist. en dus idd pijn in je liezen kan krijgen.
Het is natuurlijk wel zo, dat je ook een goede pasvorm op je paard moet hebben en dus recht kán zitten boven je paard. Dat het middelpunt van het zadel (diepste punt) precies boven het middelpunt (diepste punt) van de paardenrug valt.
Als je houding op elk zadel zo is, dan is het verstandig ook iets aan je houding te doen. (onderkant van je bekken naar voren brengen, en proberen die rugspieren weer langer te krijgen) neem daarbij ook je bovenlijf iets mee naar voren .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:37

Vroeger dacht niemand daar aan en reed haast iedereen op een stübben, kieffer of KN met niet al te veel wrong en een open zitting. Daar kon je ook gewoon Z mee rijden, zelfs met het VZ model.
Het is dus ook gewoon een beetje (behoorlijk) mode om alle zit problemen op het zadel af te schuiven.
Volgens mij komen de meeste problemen voort uit de populaire diepe zit (anti-buikspier zadel).

De ergste zeur vond bij 1 zadel de zitting net te vlak, de volgende te diep, dan voor goed maar achter voelde ze een randje, dan achter weer goed, maar kon wellicht te steigbeugelhaken voelen etc etc.
Uiteindelijk is ze maar gewoon bij haar oude harde zadel gebleven 8)7

Ik heb een paard waar niet veel keuze voor is en doe het dus gewoon met dat gene wat op het dier past.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:43

Nou Sizzle, dat heb ik dus ook , een paard waar niet zoveel zadels oppassen. Maar als ik die pijn in mijn liezen blijf houden kan ik op zo'n zadel niet rijden = dilemma.

en je hebt ook gelijk mbt zitproblemen. Alleen zijn er dus tig zadels waar ik ( in ieder geval voor mijn gevoel ) wel op kan zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:46

Wat voor paard heb je Maris?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:49

Sizzle schreef:
Vroeger dacht niemand daar aan en reed haast iedereen op een stübben, kieffer of KN met niet al te veel wrong en een open zitting. Daar kon je ook gewoon Z mee rijden, zelfs met het VZ model.
Het is dus ook gewoon een beetje (behoorlijk) mode om alle zit problemen op het zadel af te schuiven.
Volgens mij komen de meeste problemen voort uit de populaire diepe zit (anti-buikspier zadel).

De ergste zeur vond bij 1 zadel de zitting net te vlak, de volgende te diep, dan voor goed maar achter voelde ze een randje, dan achter weer goed, maar kon wellicht te steigbeugelhaken voelen etc etc.
Uiteindelijk is ze maar gewoon bij haar oude harde zadel gebleven 8)7

Ik heb een paard waar niet veel keuze voor is en doe het dus gewoon met dat gene wat op het dier past.....

hihi, grappige term, had ik nog niet eerder gehoord.
maar je buikspier hoor je nauwelijks te gebruiken met rijden, net als je rugspier.( dus geen sixpack aanspanningstaferelen als met fitness bedoel ik)
het is het afwisselend aan en ontspannen van zowel rug of buikspier...ik ben blij dat ik geen sixpack heb hahahahaha
vandaar dat het verstandig is als ruiter allereerst te werken aan je onafhankelijke zit (desnoods met platter zadel of zonder zadel) en dan pas te kiezen voor een diepe zit. (om rugproblemen te voorkomen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:55

De meeste kantoorzitters hebben geen ontwikkelde buikspieren. Omdat de rugspieren per definitie sterker zijn trekt dan je rug hol (daarom trek je bij tetanus ook krom naar achteren). De diepe zit zadels ondersteunen deze positie zodat het lekker confortabel doorzitten is zonder dat je aan je eigen postuur hoeft te denken. In plaats van je eigen lichaam te ondersteunen vang je gewoon lekker de beweging op in je wervels.
Maar vroeger of later komen die steken in je heupen, danwel onderrug vanzelf.