Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Dees schreef:Atrofie bij een 18 jarige ga je niet meer oplossen. Daarvoor is het paard simpelweg te oud - spieren die daar in het verleden weggedrukt zijn geweest, ga je er op deze leeftijd niet meer aan rijden.
Dees schreef:Aimee: 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Gefeliciteerd met jouw uitzonderingsgeval.
Dat paard had zeker ook al zijn hele leven problemen gehad met zadels totdat het bij jou kwam?
TS beschrijft een probleem waar meerdere gerenommeerde zadelmakers geprobeerd hebben om het op te lossen en dat lukt alsmaar niet. De situatie is dus 'serieus erg', anders was er wel een oplossing gekomen.
Aimee schreef:[naam verwijderd] schreef:Aimee: 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Gefeliciteerd met jouw uitzonderingsgeval.
Dat paard had zeker ook al zijn hele leven problemen gehad met zadels totdat het bij jou kwam?
TS beschrijft een probleem waar meerdere gerenommeerde zadelmakers geprobeerd hebben om het op te lossen en dat lukt alsmaar niet. De situatie is dus 'serieus erg', anders was er wel een oplossing gekomen.
Dat klopt inderdaad![]()
En mijn paard is gewoon één van de voorbeelden die ik kan geven, maar ik houd het graag dichtbij.
Wel grappig dat je de aanname doet dat de situatie van het paard van TS serieus erg is, maar dat het bij die van mij niet zo zou zijn geweest.
Dat de zadelmakers die door TS genoemd worden geen oplossing kunnen bieden, verbaast me niets. Ze mogen wel gerenommeerd zijn, dat wil niet zeggen dat ze zadels in het assortiment hebben (en die kundig aan kunnen passen) die geschikt zijn voor paarden met een rug zoals TS beschrijft.
Overigens ga ik er vanuit dat er wel wat meer aan de hand is bij het paard van TS dan spieratrofie.
Een 18 jarig paard dat zijn leven lang met niet-passende zadels is gereden, heeft lange termijn schade opgelopen die verder gaat dan spieratrofie.

xJess schreef:We hebben een tijd hiervoor alleen maar boomloos gereden, onder dat zadel groeide hij wel, alleen dat was ook niet de oplossing vanwege dat schoft probleem. Toen kreeg hij daar weer last van. Het gaat de afgelopen weken al beter met zijn atrofie, het was echt heel erg, maar er komt lichte verbetering in, de zadelmaker is ook sportmasseur, als ze langs komt krijgt hij ook gelijk een behandeling.
Ik rijd inderdaad wel actief wedstrijden met hem, en als je hem ziet lopen zou je echt niet zeggen dat hij 18 is, heb meerdere keren op wedstrijd de vraag gehad of het een jonkie was haha.
xJess schreef:We zitten allebei nu een beetje met onze handen in het haar, want hij moet blijven bewegen. Hij is in topconditie (zeker voor zijn leeftijd) en als je hem stil zet keldert ie naar beneden, wordt hij enorm stijf, dus dat is absoluut geen optie. Hetzelfde met longeren, hij is dan niet voorwaarts, wordt niet los en loopt niet lekker door zijn lijf, ook niet met de pessoa. Om zijn spieren op te bouwen, en hem soepel te houden moet er dus gereden worden.