F.R.A. Pardoes voor Shetlanders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

F.R.A. Pardoes voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:22

Ik heb al een tijdje problemen met de mond van mijn shetlander idefix.
Hij is al gecheckt op mondproblemen door de tandarts en hierop was niets te zien.
Ook is hij door de dierenarts al gecheckt en heeft hij geen verdere problemen.

Ik zit eigenlijk de heletijd al te dubbel over wat voor nieuw bit ik wil, maar eigenlijk
lijkt mij bitloos ook wel wat, ben ik gelijk van het gezeur af! Het probleem is dat hij in eens
erg vervelend doet met zijn mond. Hij heeft altijd hetzelfde bitje gehad (enkel gebroken) en
sinds nu denk ik ander half a 2 jaar begint hij, maakt niet uit hoe ik hem train, met zijn hoofd naar
zijn borst/beneden te rukken en soms gooit hij zijn hoofd in een keer in de lucht (tong over bit?)
(oja, ik heb een stang-menbit bij hem gehad, maar dit was nog dramtischer helaas, tong constant over bit)

Ik ben er zat van en wil nu dus overstappen naar bitloos. Hebben jullie ervaring met het overstappen,
hoe moeilijk dit is en hoe het ''F.R.A. Pardoes voor Shetlanders'' hoofdstel is? ik men men hem, af en toe
is hij onder het zadel en ik doe lange teugel werk met hem.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:27

Ik heb voor de rest geen ervaring met bitloze hoofdstellen, maar zou hij het niet beter doen op een dubbelgebroken bitje?
Enkel gebroken bitten kunnen namelijk wel eens in het gehemelte prikken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:29

brechtje122 schreef:
Ik heb voor de rest geen ervaring met bitloze hoofdstellen, maar zou hij het niet beter doen op een dubbelgebroken bitje?

ja dit zou ook kunnen, of een ongebroken bitje kan ook... maarja ik weet niet :(:)
tis natuurlijk wel goedkoper dan een heel nieuw hoofdstel aanschaffen haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:30

Ideal heeft toch ook een menneusriem?
Ik heb een tijdje bitloze hoofdstellen verkocht, en die dingen waren er zelfs in maat mini shet.
Beetje jammer dat ik er niet meer betaalbaar aan kon komen, maar die dingen waren maar 45 euro bij mij.

Hanna98

Re: F.R.A. Pardoes voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:34

dubbelgebroken bit met tonglepel? dan kan die niet meer zn tong over zn bit gooien :j of een heel zacht bitje

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:36

Ik ben ook overgestapt op bitloos. Onder het zadel worden de shetjes bitloos bereden. Voor de kar nog wel met een enkelgebroken bitje. Het omschakelen was geen probleem. Ze snapten het allebei gelijk en alle kinderen konden er zo mee weg rijden :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:40

loveidefix schreef:
brechtje122 schreef:

ja dit zou ook kunnen, of een ongebroken bitje kan ook... maarja ik weet niet :(:)
tis natuurlijk wel goedkoper dan een heel nieuw hoofdstel aanschaffen haha

Ja, inderdaad ;) Ik weet niet welke maat je shetlander heeft? Hier heb je bijvoorbeeld een goedkoop bitje: http://www.de-shetlandhoek.nl/a-2049325 ... ingstrens/
En hier is ook een goedkope: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 049114/164

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:41

Hannapony schreef:
dubbelgebroken bit met tonglepel? dan kan die niet meer zn tong over zn bit gooien :j of een heel zacht bitje

hahahah heb je dat ik 10 cm dan?? ik vind met zon lepel eerlijk gezecht maar niets :o
Ik twijvel echt heel erg... mischien eerst maar eens een dubbel gebroken bitje halen en daarna als dat niet
werkt alsnog een bitloos hoofdstel halen?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:04

Hoihoi,

Ik heb de pardoes, mooi soepel en zacht hoofdstel. Ik men er niet mee. Ik men met een 'zelfgemaakte' hackamore. Ik heb een Fries roosjes bit gesloopt en die gebruik ik als hackamore.

Afbeelding

Afbeelding

(Ik zie dat ik bij je in de buurt woon, als je wilt, kan ik een keer langskomen en kan je het hoofdstel uitproberen).

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:44

loveidefix schreef:
Hannapony schreef:

hahahah heb je dat ik 10 cm dan?? ik vind met zon lepel eerlijk gezecht maar niets :o
Ik twijvel echt heel erg... mischien eerst maar eens een dubbel gebroken bitje halen en daarna als dat niet
werkt alsnog een bitloos hoofdstel halen?

bij ons op stal heeft iemand zo'n losse die je er ook vanaf kan halen, maar geen idee waar je dat kan kopen.. en hachamore is ook miss een goed idee, die heeft meer inwerking dan een gewoon bitloos hoofdstel mocht er iets misgaan :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:24

Jolindaa_ schreef:
Hoihoi,

Ik heb de pardoes, mooi soepel en zacht hoofdstel. Ik men er niet mee. Ik men met een 'zelfgemaakte' hackamore. Ik heb een Fries roosjes bit gesloopt en die gebruik ik als hackamore.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(Ik zie dat ik bij je in de buurt woon, als je wilt, kan ik een keer langskomen en kan je het hoofdstel uitproberen).

Wat een mooi aanbod! hoe heb je dit gemaakt dan? weet je ook of ik het ergens kan proberen?
Ik zou wel heel graag willen langskomen maar ik kan dan idefix niet meenemen want ik heb zelf geen trailer :(:)
Ik kan wel zonder paard langskomen denk ik! mischien ff verder per pb bespreken?

Edit: ik heb ff gegooled en ik zag ook iets als een glucksrad, ook zon soort roosje die je door verschillende
manieren als goed passend halster tot een bitloos hoofdstel met veel hefboomwerking kan instellen. Dat is volgens mij net
als wat jij hebt, ziet er ideaal uit!!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:32

Ik heb je een pb gestuurd :-)

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:39

Misschien dat ijzer nog te hard pakt? En een men bit is al helemaal zwaar. Mijn shetlander heeft ook heel gevoelig mondje en heb ik ook zo veel mee geprobeerd. Toen heb ik er een rubber/plastic stangetje in gehangen en nooit nergens meer last van gehad!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:48

ik weet nu zeker dat ik overstap naar bitloos, het was echt verbazing wekkend hoe goed idefix er op reageerde :)
Het word alleen geen pardoes want dat zat niet lekker, ik ga zelf aan de knutsel :)

Ik wil jolinda nog een keer bedanken dat ze zo lief was om haar hoofdstellen aan mij uit te lenen!!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:04

Haha, is goed joh! :-D Was leuk!