Deken met uitneembaar inlages/vulling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Deken met uitneembaar inlages/vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:51

Hoi,

Ik ben er aan aan het denken om volgende herfst/winter mijn fjord onder de dekens te steken.
Nu wil ik zo min mogelijk met dekens werken (ben er ook nog niet helemaal uit of ik het wel ga doen)
maar een fleece onder een 0 grams steken zie ik niet zo zitten.
Nu heb ik gehoord dat er dekens bestaan waar je de vulling uit kan halen. Dus dan kan ik een 0 grams opleggen en wanneer het kouder word de vulling er weer insteken. Dit lijkt me erg handig.
Maar ik kan dit nergens vinden/weet geen naam waarop ik moet zoeken.

Kunnen jullie me helpen?

ps: ik heb overal gezocht + na gevraagd, maar kon niets vinden, als er op bokt toch een topic is hierover, mijn excuses.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:52

Daar heb je gewoon onderdekens voor.
Dat is denk ik ook het goedkoopste, die systemen zijn er volgens mij wel maar goed duur!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-03-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:53

Je kan ook gewoon een 0 grams deken kopen en een goedkope onderdeken er bij. Denk dat je dan ook een heel stuk goedkoper uit gaat zijn, want als er zoiets bestaat kost het vast de hoofdprijs

Aria_zz

Re: Deken met uitneembaar inlages/vulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:06

mm daar heb ik nog niet echt aan gedacht.
Vind het gewoon zo vervelend om met die dekens te zeulen.
Ik heb nog nooit met dekens gewerkt, maar nu we wat meer wedstrijd gericht gaan werken, en een maatje van mijn paard al bronchitis had dankzij die dikke natte vacht, wil ik niet teveel risico nemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:29

Ik heb dekens van Rambo, Horseware. En daar kun je de onderdekens dusdanig aan de buitendeken vastmaken, dat het werkt alsof je 1 deken hebt.
Ik gebruik idd de nulgrams buitendeken en heb onderdekens van 100 en 200 gram voor mijn haflinger en daar kom ik meestal wel mee uit. Een enkele keer per jaar heb ik beide onderdekens tegelijk onder de nulgrams, maar meestal is max 200 grams genoeg. Doordat het niet 1 deken is, maar twee, zit er nl ook nog stilstaande lucht tussen binnen en buitendeken, dat net nog een beetje extra isoleert.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:14

A dat vind ik wel interessant. Bedankt, daar ga ik eens voor kijken!
En scheer je je Haf ook of niet?
Ik dacht namelijk om gewoon een 0 gr er op te leggen zodat de vacht niet te dik wordt en bij kouder weer wat vulling toe te voegen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:25

Ik scheer een jacht- of dekenmodel.
Mijn haf staat 24/7 buiten en ontwikkelt heel veel wintervacht. Daar helpt bij hem geen deken tegen. Aangezien ik bijna alleen maar in het bos rijd en niet met uitrijdekens wil klooien, laat ik zijn rug en kont behaard en hals, boeg en buik gaan kaal.
Zonder scheren levert hij zo verschrikkelijk in op uithoudingsvermogen, ondat hij zijn warmte niet kwijt kan.
En zelfs geschoren zweet hij vaak nog tijdens een stevige trainingsrit, maar dan is hij nu snel opgedroogd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 23:05

Ja dat hebben wij ook idd. Vandaag een wedstrijdje gedaan in -2 en hij stond al goed in het zweet. Dat is echt een risico om ziek te worden. Maar ik kan moeilijk niet rijden. En idd op bhotenritten is het ook zo, na een paar galopjes is hij moe en vol in het zweet terwijl hij meer kan. Ze zijn echt gemaakt op -20 :P

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:08

Oh zoiets heb ik ook, alleen heeft mijn paard ze zelf gemaakt :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

Ik heb een Amigo Hero 0 gram, een Amigo Bravo 100 gram en een liner (onderdeken) van 200 gram. Zo kan ik dus kiezen tussen 0, 100, 200 en 300 gram :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

Ben ik de enige die gewoon 2x 0-, 100-, 200 en 300 deken heeft?

Want stel je paard sloopt het deken --> het is niet meer waterdicht of wat dan ook.. (is snel als er een gat in zit...) dan heb je sowieso een ander deken nodig. + Na een lange regendag vind ik het ook wel fijn om het deken te kunnen laten drogen en hem gewoon een droog deken op te kunnen gooien :) meerdere dekens op elkaar ben ik niet zo'n fan van :S Zo'n gedoe altijd :p

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:36

Hier maar 1 regendeken en een 200 grams deken en verder heeft ze op een zweetdeken na niets.
Maar ze staat ook niet 24/7 buiten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:09

Ik heb idd wel twee nulgrams buitendekens. Die wissel ik tijdens hevige regen af, zodat ze tussentijds kunnen drogen.
Meer dan twee vind ik niet nodig. Heb wel exores rambi, oftewel, degelijke kwaliteit. En mijn paard is geen sloper.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:16

Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe mijn paard met dekens zal zijn, aangezien hij er nog nooit op heeft gehad :D ze staan totde winter 24/7 buiten en daarna alleen snachts binnen.

Ik snap idd dat met zweet dekens er onder leggen het veel gedoe wordt. Vandaar dat ik wou kijken voor zo'n deken met inlages.
Het is dus niet de bedoeling hem helemaal te scheren, dus misschien voldoet 0 en 100grams dan wel?