tips gevraagd : zadel voor heel moeilijke rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arty

tips gevraagd : zadel voor heel moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:07

Hallo bokkers, heb een haflinger, nu eens NIET rondgeribd, met smalle schouders en best een beetje schoft.( boommaat 31/32) Ze heeft een korte ( max 48 cm) rug, die wel wat breed is. Mijn kont kan wel een 17,5 inch gebruiken. Hebben jullie tips voor een zadel? Ik rij veel buiten , bergje op en bergje af, maar wil ook wel eens een klein sprongetje maken. Dressuren kan ik eventueel met mijn boomloze gevalletje. Ik heb op internet o.a. gevonden de massimo trail of de veelzijdigheid son2, maar ook de ludomar alta escuela ronda spreekt me wel aan. Schijn je ook uren op buiten te kunnen rijden ,en door de kleine pommel zelfs te kunnen lichtrijden, maar ook voor de klassieke dressuur te kunnen gebruiken. Heb met beide zadels geen ervaring. Ik rijd nu al 2 jaar boomloos en dat voldoet niet meer. Ik heb op een aantal zadels gezeten die erg zacht moesten zitten, maar kreeg op de bok al pijn in mijn kont. Heb uitstekende zitknobbels of zo. ( of ben heel verwend met mijn boomloze donsdekbedje) Ik hou niet van een "stoelzit" , liever lang naar beneden met de beentjes. Wil wel graag een wollen of wol/vilt kussenvulling. Geen foam. Mijn budget ligt eigenlijk onder de 4 cijfers, maar ik vrees al dat ik het daarmee niet red en nog even moet doorsparen. Heeft iemand een tip voor me?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:09

Stel je vraag aan een goede zadelmaker/passer. Deze kan je langs laten komen en hij/zij kan je dan het beste advies geven. Een zadel is heel lastig en ontzettend precies voor je pony en jij moet er ook nog eens lekker op zitten.
Ik heb fijne en goede ervaringen met Willem van Wijk: http://www.vanwijkzadels.nl/contact/

yv_on

Re: tips gevraagd : zadel voor heel moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:11

Mijn haf heeft een winteczadel maar als ik geld had voor een massimo koos ik daar voor

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:13

jc zadels zijn kort... 17 inch is 43cm en 17,5 is 45cm
en massimo zaels zijn idd kort genoeg'

wintec is nog best lang... nieuw model 500 dressuur is in 17 inch 47cm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:17

PS zadels maar die zijn duur.

En Hidalgo dan? Dat zijn semi-boomloze zadels, met panelen. Die zijn er ook in dressuurvarianten, en ook in korte modellen.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:21

ik heb hier al zoveel zadelpasdrama's voorbij zien komen, dat ik het niet zo een twee drie aandurf met een zadelpasser. Ze preken vaak toch voor eigen parochie, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik probeer liever eerst zicht te krijgen op ervaringen van gebruikers en via hen op echt onafhankelijke zadelpassers, voor ik er een laat komen. Ps is inderdaad te duur voor me, maar hidalgo is iets om in het hoofd te houden. Ben nog wat terughoudend vanwege alle losse onderdelen en de latex kussens.

Wouterwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:24

hoi,

bekend probleem.....
heb zelf erg zitten tobben met me zadel voor me pony ook een haflinger! zelfde probleem :o
heb nu een leeren veelzijdigheids zadel van horka 33 breed en 17,5 inc licht perfect!!! ben der erg tevreden over

koste 895,00 nieuw gekocht

Afbeelding

Groetjes

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:28

ziet er mooi uit! dank voor je foto. ik ga ff neuzen op de horka site. Heb gekeken. weet je de lengte van het zadel? Staat nl.niet op de site van horka.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:35

De tip wat mij is gegeven voor ook een haf met een moeilijke rug:
www.greendistance.nl

Ik rij met een Trekker Luxus. Voldoet volledig aan jou wensen. Is alleen een semiboomloos zadel. Voorop verstelbaar qua wijdte, korte kussens onder te zetten. Zitting verstelbaar tot 18 inch. Goede beugelriemophanging die geen druk op 1 punt geeft. Plus binnen budget.

Mocht je in de buurt wonen dan ben je welkom om te komen kijken/passen of het voor jullie wat kan zijn.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:11

wintec is door passervice aangemeten en mijn zadel is 17,5 inch mocht dit zadel in 18 inch er zijn geweest dan werd deze idd te lang. 17,5 kon nog. mijn pony heeft ook een moeilijke rug.
En ook over dit zadel twijfel ik nog maargoed zoals iedereen zegt ik heb een zadel tick

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:29

arty schreef:
ik heb hier al zoveel zadelpasdrama's voorbij zien komen, dat ik het niet zo een twee drie aandurf met een zadelpasser. Ze preken vaak toch voor eigen parochie, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik probeer liever eerst zicht te krijgen op ervaringen van gebruikers en via hen op echt onafhankelijke zadelpassers, voor ik er een laat komen. Ps is inderdaad te duur voor me, maar hidalgo is iets om in het hoofd te houden. Ben nog wat terughoudend vanwege alle losse onderdelen en de latex kussens.

Dat heb je niet bij Willem van Wijk hoor, hij zal je niet iets aanpraten wat je niet wilt, hij neemt de tijd voor jou EN je pony. Kijkt verder dan alleen naar een zadel, is ook instructeur geweest jarenlang dus hij weet wat je van een zadel mag en kan verwachten tijdens het rijden. Hij zal je geen zadel aansmeren wat niet goed past en ook eerlijk zeggen als hij niets voor je heeft of als hij er niet aan kan komen. Jammer dat direct alle zadelpassers over 1 kam worden geschoren.
Zoek zijn naam maar eens op en je zal veel goede berichten over hem tegen komen in de zoekmachine.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 09:12

Hoi Meggie, als je goed leest, scheer ik ze niet over een kam, maar was ik juist op zoek naar reacties zoals de jouwe om een echt onafhankelijk zadelpasser te ontdekken. Daarmee suggereer ik dus dat ze er echt wel zijn, maar dat ik ze zelf nog niet heb ontdekt. Dus veel dank voor jouw reactie. De trekker luxus lijkt inderdaad geweldig, maar er zitten foamkussens onder en die zijn me ten zeerste afgeraden voor mijn knollie. groetjes,arty

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:09

Een haflinger is een rondgeribt paard. Smal kan hij wel zijn, maar de ribben en de bouw van deze type paarden blijven de ribben altijd rond en anders dan een volbloed type.
Ribben lopen bij de haflingers door, net als bij alle barokke korte rug rassen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:04

Hmm dat is jammer van de kussens inderdaad.

Toch zou ik je als je op zoek bent naar een goede onafhankelijke zadelpasser wel Esther Groen van Greendistance aanraden. Ze verkoopt veel verschillende merken en heeft ook een leenservice zodat je eerst een paar weken kan testen of het werkelijk is wat hè zoekt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:54

rug laten opmeten,tweedehands massimo op de kop tikken in die boommaat.
kan 2 maten smaller gemaakt worden en 2 maten breder nog.

ik ben van mening beter een tweedehands goed zadel dan een nieuw zadel in de 3 cijfers.

maar dat is mijn mening.

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:39

hoi nombrado, dat is nu juist het probleem : veel zadelverkopers denken meteen : O, ja haflinger.... dat het een rondgeribt paard is en komt dan met de "standaard rondgeribde" zadeladviezen aan. Maar zoals ik al schreef is het probleem juist dat ze dus NIET beantwoord aan het rondgeribde type, maar meer een " normale" ribbenkast heeft en een normale, iets aan de lage kant schoft, smalle schouders , boommaat 31/32. Dat is smal tot normaal.......

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:41

dribbelkontje : ik ben het met je eens, maar dan ligt het er wel aan welke vulling eronder zit. Als er een scheef paard mee is gereden, of de ruiter heeft een scheve zit en het zadel past zich erbij aan.......vul maar in en kleur de plaatjes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:22

arty schreef:
hoi nombrado, dat is nu juist het probleem : veel zadelverkopers denken meteen : O, ja haflinger.... dat het een rondgeribt paard is en komt dan met de "standaard rondgeribde" zadeladviezen aan. Maar zoals ik al schreef is het probleem juist dat ze dus NIET beantwoord aan het rondgeribde type, maar meer een " normale" ribbenkast heeft en een normale, iets aan de lage kant schoft, smalle schouders , boommaat 31/32. Dat is smal tot normaal.......

smal wil niet zeggen dat ze niet een ribbenkast hebben die bij dit soort paarden horen.
heb je een foto van je paard?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:16

arty schreef:
dribbelkontje : ik ben het met je eens, maar dan ligt het er wel aan welke vulling eronder zit. Als er een scheef paard mee is gereden, of de ruiter heeft een scheve zit en het zadel past zich erbij aan.......vul maar in en kleur de plaatjes

hij kan het hele zadel aanpassen. :) zeer kundige man.
ook wol vervangen,zadel rechtmaken ,breeder en smaller maken door special apparaat die die bij hem heeft. :)

arty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 08:20

hij kan het hele zadel aanpassen. zeer kundige man.
ook wol vervangen,zadel rechtmaken ,breeder en smaller maken door special apparaat die die bij hem heeft.

wie is hij?