Heee! Ik heb een haflinger gekocht van schofthoogte 1.44/1.46 en moet nog een zadel kopen, ik heb van verschillende mensen gehoord dat wintec zadel het beste is om dat je dan een verwisselbare boom hebt, maar nu heb ik een vraag, wat voor soort wintec zadel moet ik nemen? Want er zijn er best veel.. En weet iemand ook wat voor maat?
Ik wil veelzijdigheid en heb zelf ong 17,5 inch, wat voor een kun je dan beter nemen voor een haflinger, wintec 2000 of wintec 500?
janouk
Geplaatst: 23-03-13 09:03
Allemaal laten komen door de zadelmaker en passen. Op mijn haflinger liggen alle modellen Wintec slecht; ze kiepen naar voren bij haar. Geheel afhankelijk van de bouw van je haflinger dus of er eentje goed ligt. Gewoon een kwestie van uitproberen. En niet alleen goed ligt bij stilstaan, maar ook in beweging. Dus longeren met het zadel in alle gangen, kijken of het niet kiept of opwipt en daarna onder het zadel rijden en kijken of het dan ook blijft liggen. Bij het opstijgen is het ook wel fijn als het goed blijft liggen.
Kortom een haflinger en een passen zadel kopen is vaak erg lastig.
Met bovenstaande eens, ook op mijn Haflinger ligt een wintec slecht, kiept naar voren welke maat ik ook neem. Ik zou een zadelpasser laten komen zodat je verschillende zadels uit kunt proberen.
Ik heb voor mijn Haflinger een boomloos zadel, dat past perfect.
Op mijn Haf x New Forest merrie ligt een Wintec Isabell Werth... maar met de nodige aanpassingen qua boom en het deskundig oog van een ervaren (en professionele!!) zadelpasser !