Onderlegtrens bij dikke tong

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

Onderlegtrens bij dikke tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:58

Hoi ,

ik ben een beetje op zoek naar een geschikte onderlegtrens voor mijn merrie. Ze heeft nogal een dikke tong en deze is ook erg gevoelig. Bij te veel druk of als ze spanning krijgt durft ze hem nogal is in trekken. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een onderlegtrens die niet al te veel druk zet op de tong om te vermijden dat ze te veel met haar tong begint te prullen maar toch voldoende inwerking heeft. Paard is verder fijn in de aanleuning maar als ik even wat sterker moet inkomen voor te corrigeren ( nu we haar steeds verder doortrainen zoals bv seriewissels waarin ze nogal is heet kan worden) durft ze snel te prullen met haar tong. Iemand tips? Stang is een Robart stang waarvan elke zijde afzonderlijk inwerkt en daar loopt ze fijn op.. Ook op trens gaat ze fijn maar wedstrijdgericht moet ik op S & T rijden gezien we weldra Nationaal gaan starten in België). Sprenger Dynamic heb ik al geprobeerd maar deze was geen succes helaas...

Mizora

Re: Onderlegtrens bij dikke tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:01

Welke trens heb je nu als trenshoofdstel erin zitten?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:06

Een Robart trens met plat middenstuk die ook afzonderlijk draait aan elke kant maar dat is het ook niet helemaal want daar durft ze ook op te prullen bij te veel druk op de tong...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:11

Heb je wel eens een enkelgebroken mondstuk geprobeerd? Want juist die leveren van de drie basismondstukken de minste druk op de tong.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:33

Nee nog niet omdat deze nogal snel in het verhemelte prikken toch? En dan gaat ze denk ik nog sneller haar mond opendoen of tong intrekken..

NU Kwam ik overlaatst wel deze nog tegen
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 056799/177

maar is wel serieus aan de prijs en heb al een miskoop met de dynamic en wil dit geen tweede keer doen en in België hebben we zover ik weet geen bitbank :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:44

Valt over het algemeen wel mee hoor, mits je paard geen vreselijk hangend gehemelte heeft. Ergens staan er ook röntgenfoto's van, maar ik weet niet precies waar. In ieder geval was erop te zien dat op het moment dat jij de teugels aannam, de punt eigenlijk niet naar boven ging, alleen de uiteinden naar beneden. Dus het zachte weefsel bij de mondhoeken indrukt. Ik zou eerst een goedkope enkelgebroken trens uitproberen. Misschien kan je die wel bij iemand lenen of tweedehands aanschaffen. Let wel op dat hij niet te dik is.

Alledrie de basismondstukken (ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken) werken ongeveer even sterk in. Ongebroken voornamelijk op de tong, enkel gebroken voornamelijk op de lagen en dubbel gebroken op zowel de tong als de lagen.