Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Little_Gift schreef:Juist ja, niet te strak op leggen omdat het niet tegoei past en dan een pony hebben die wat bokkesprongen maakt aan de longe en het zadel die op zijn buik of zijde belandt van de pony... van een traumatische ervaring gesproken !
bigone schreef:Little_Gift schreef:Juist ja, niet te strak op leggen omdat het niet tegoei past en dan een pony hebben die wat bokkesprongen maakt aan de longe en het zadel die op zijn buik of zijde belandt van de pony... van een traumatische ervaring gesproken !
Misschien dat jij het zo doet maar ik neem aan dat ts echt wel snapt wat ik bedoel, jij dus duidelijk niet.
Jetta schreef:De allereerste kennismaking met het zadel, moet voor ieder paard POSITIEF zijn. Dat kan alleen als het past. Ik lees en hoor vaak van mensen die "even een zadeltje" voor zadelmak maken "erop gooien". In één woord: DOM. Een positieve ervaring voor je paard is een positieve leerervaring. Daardoor zal het paard het snel accepteren en als gewoon gaan ervaren. Met een zadel dat niet past, is het geen positieve leerervaring en zal het paard vroeg of laat in verzet komen.
Xloveskanjer schreef:Maar is het niet zonde om 45€ te betalen voor een slechtpassend zadel...? Aangezien je net een nieuwe pony hebt heb je vast wel nuttigere dingen nodig dan een slechtpassend zadel...? T' is maar een idee. Ik weet natuurlijk niet hoe je paard staat wat je allemaal hebt, of 45€ voor jóú veel geld is... Snapje wat ik bedoel?
xSlvna schreef:Leg het zadel erop, ga met je hand onder de kussens (van voor tot achter) met je hand licht drukkend op de zitting.
Kijk of je hand voren redelijk makkelijk eronder geschoven kan worden, moet je te veel kracht zetten betekend het dat die veel te smal is (je hand pas gewoonweg niet er tussen), gaat het redelijk is het 'oké' .
Ga ook als je hand er tussen past gewoon met je hand onder het kussen door bij de zitting, is het zadel en de rug voor jou gevoel op de hand steeds even veel (dus niet op een stuk 'lucht' tussen je hand en zadel', kan het niet zo'n kwaad om aan te singelen en te longeren od.
Meid heeft er niks aan als ze niet ongeveer weet hoe ze moet kijken 'of die past', ze zal zelf wel zien of het zadel ergens van de rug komt als die op het paard ligt (komt die van de rug voor of achter? niet aan beginnen).
Jetta schreef:Tja...wat is een redelijk passend zadel...daar verschillen de meningen nogal over. Voelt dat zoals redelijk passende schoenen? Probeer het zelf eens...en...zitten ze lekker?
Echt, een zadel hoort te passen. Juist voor een eerste ervaring. Als je dat niet snapt, moet je er niet eens aan beginnen.