zadel gekocht op internet, schadelijk voor pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

zadel gekocht op internet, schadelijk voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:47

ik heb onlangs een pony gekocht, het beestje is nog niet beleerd alleen wat aan de longe.
hij is inmiddels 4 jaar en ik vind dat hij nu wel wat mag gaan doen.
nu heb ik een zadel aangeschaft op internet voor 45 euro hier op bokt.
ik vraag me af of alleen voor het oefenen dus niet voor het rijden het kwaad kan om zoon zadel te gebruiken.
het past waarschijnlijk niet perfect maar ik wil het meer gebruiken in de zin van het wennen met het zadel op en af halen, beugels die los hangen naast zijn lichaam etc.

Air

Re: zadel gekocht op internet, schadelijk voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:49

Perfect hoeft het niet te passen, maar het moet wel passen. Bij het aansingelen bijv. voelt het paard en te smalle boom al. Je wilt niet dat de eerste kennismaking met het zadel direct een slechte is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:51

Tja... vertel me eens of het voor jou kwaad kan om op een stoel te zitten met te kleine schoenen die knellen... dan weet je je antwoord denk ik wel...

Het zal zijn dood niet worden... maar elke keer dat er iets "niet goed passends" op zijn rug ligt is het toch vervelend...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:00

ik heb het hier alleen over het opleggen he. dan heb ik het nog niet eens over singelen en dergelijke.
zadeltje op en af halen dat is meer het idee

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:01

ik heb wel op de boom maat en de inchmaat gelet voor een pony van zijn formaat. maar er is geen zadelmaker of iets dergelijks bij gekomen

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:02

Dan Kan je beter aan een barebackpad beginnen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:03

Het zadel moet wanneer er niet op gereden wordt, niet perfect passend zijn.
Maar een minimale passendheid mag uiteraard wel. Als je een veel te smal zadel, een achteroverhellend of bruggend zadel, een te lang zadel, een klapperend zadel... oplegt en aansingelt, zal het paard dit als negatief ervaren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:07

Als het niet te smal is en er kan goed een dekje onder liggen kun je het zadel prima gebruiken, wbt singelen, je kunt de pony eerst aan de longeer singel wennen(als dat nog niet is gebeurt) Het zadel er niet te strak op leggen,dus niet te strak aansingelen. Als je rekening hebt gehouden met de bouw van de pony, gewoon doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:10

Juist ja, niet te strak op leggen omdat het niet tegoei past en dan een pony hebben die wat bokkesprongen maakt aan de longe en het zadel die op zijn buik of zijde belandt van de pony... van een traumatische ervaring gesproken !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:34

Little_Gift schreef:
Juist ja, niet te strak op leggen omdat het niet tegoei past en dan een pony hebben die wat bokkesprongen maakt aan de longe en het zadel die op zijn buik of zijde belandt van de pony... van een traumatische ervaring gesproken !

Misschien dat jij het zo doet maar ik neem aan dat ts echt wel snapt wat ik bedoel, jij dus duidelijk niet.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:42

Als het zadel zo ongeveer past, dus niet véél te krap is bijvoorbeeld, lijkt het mij prima om je pony hiermee te wennen aan op- en afzadelen. Zoals Bigone hierboven zegt is een longeersingel een goed idee om je pony aan het aansingelen te wennen als het zadel niet zo fijn ligt. Ik heb voor mijn hele jonge paarden nog nooit een perfect passend zadel gekocht om ze te laten wennen aan het op- en afzadelen. Ga je er mee Longeren of er op zitten, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar voor het rustig aan wennen, kan dit best.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:42

bigone schreef:
Little_Gift schreef:

Misschien dat jij het zo doet maar ik neem aan dat ts echt wel snapt wat ik bedoel, jij dus duidelijk niet.

Ik ben het wel eens met het juist wél strak aansingelen. Als ze hier voor het eerst een zadel opkrijgen, wordt deze eerst uitgebreid gepast (zadel is wel afgekeurd voor gereden gebruik ivm kapotte zitting). Past hij, dan wordt hij zo snel mogelijk strak aangesingeld (lees: wel gaatje voor gaatje!) zodat hij niet kan gaan schuiven. Vervolgens pony los en zijn gang laten gaan. Dat levert altijd gerace op, maar het voordeel hiervan is dat jij er geen enkele invloed op hebt. Pony associeert jou niet met het zadel. Maar als een zadel te los zit en onder zijn buik beland, zal je de pony er geen plezier mee doen. Een traumatische ervaring is dan het gevolg.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 20-03-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:43

De allereerste kennismaking met het zadel, moet voor ieder paard POSITIEF zijn. Dat kan alleen als het past. Ik lees en hoor vaak van mensen die "even een zadeltje" voor zadelmak maken "erop gooien". In één woord: DOM. Een positieve ervaring voor je paard is een positieve leerervaring. Daardoor zal het paard het snel accepteren en als gewoon gaan ervaren. Met een zadel dat niet past, is het geen positieve leerervaring en zal het paard vroeg of laat in verzet komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:18

Jetta schreef:
De allereerste kennismaking met het zadel, moet voor ieder paard POSITIEF zijn. Dat kan alleen als het past. Ik lees en hoor vaak van mensen die "even een zadeltje" voor zadelmak maken "erop gooien". In één woord: DOM. Een positieve ervaring voor je paard is een positieve leerervaring. Daardoor zal het paard het snel accepteren en als gewoon gaan ervaren. Met een zadel dat niet past, is het geen positieve leerervaring en zal het paard vroeg of laat in verzet komen.

Er is hier sprake van een redelijk passend zadel waar geen ruiter opkomt, alleen om het paard te laten wennen aan een zadel op zijn rug.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:32

Vooral als het even wennen is kan het geen kwaad. Je zult het zadel toch op het paard moeten leggen om te kijken of het wel of niet goed ligt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:53

Er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussen een zadel opleggen en een zadel vastmaken. Voor alleen opleggen is er geen probleem, ook niet bij onbeleerde paarden. Ik heb nog nooit een pony meegemaakt dat al een gat in de lucht sprong omdat er een zadel op zijn rug lag.
Voor het vastmaken van het zadel moet het zadel wel goed passen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:48

Ja dat is het idee ook. Mocht het zadel redelijk passen dan wil ik een zadelmaker er bij halen die misschien het een en ander kan aanpassen omdat ik niet direct gloednieuwe spullen wil kopen voor een pony die nog een hoop moet leren en weet ik veel wat met het zadel gaat uithalen. Een kras is zo gemaakt met een gekke move

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:58

Maar is het niet zonde om 45€ te betalen voor een slechtpassend zadel...? Aangezien je net een nieuwe pony hebt heb je vast wel nuttigere dingen nodig dan een slechtpassend zadel...? T' is maar een idee. Ik weet natuurlijk niet hoe je paard staat wat je allemaal hebt, of 45€ voor jóú veel geld is... Snapje wat ik bedoel?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:30

Als het aardig ligt lijkt het mij niet zo'n probleem. Wel moet opletten dat als je wil gaan longeren met het zadel bv dat het niet gaat klepperen achteraan dat kan voor negatieve ervaring zorgen en dat wil je voorkomen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:51

Xloveskanjer schreef:
Maar is het niet zonde om 45€ te betalen voor een slechtpassend zadel...? Aangezien je net een nieuwe pony hebt heb je vast wel nuttigere dingen nodig dan een slechtpassend zadel...? T' is maar een idee. Ik weet natuurlijk niet hoe je paard staat wat je allemaal hebt, of 45€ voor jóú veel geld is... Snapje wat ik bedoel?

ik heb zo goed als alles al, in iedergeval alles wat ik nu nodig heb. ik had geluk dat ik al spullen had omdat ik het nodige had gekocht voor mijn verzorgpaard.
maarja het beestje is nog jong dus qua hulpteugels en allerlei mooie spullen ga ik daar nog niet aan beginnen ivm schade oplopen en dergelijke

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:54

Tja...wat is een redelijk passend zadel...daar verschillen de meningen nogal over. Voelt dat zoals redelijk passende schoenen? Probeer het zelf eens...en...zitten ze lekker?
Echt, een zadel hoort te passen. Juist voor een eerste ervaring. Als je dat niet snapt, moet je er niet eens aan beginnen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:55

IK vind dat je beter kan investeren in een leuk 2ehands boomloos zadel, past bijna altijd en heb je ook wat aan als je gaat beleren!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:04

Leg het zadel erop, ga met je hand onder de kussens (van voor tot achter) met je hand licht drukkend op de zitting.
Kijk of je hand voren redelijk makkelijk eronder geschoven kan worden, moet je te veel kracht zetten betekend het dat die veel te smal is (je hand pas gewoonweg niet er tussen), gaat het redelijk is het 'oké' .
Ga ook als je hand er tussen past gewoon met je hand onder het kussen door bij de zitting, is het zadel en de rug voor jou gevoel op de hand steeds even veel (dus niet op een stuk 'lucht' tussen je hand en zadel', kan het niet zo'n kwaad om aan te singelen en te longeren od.

Meid heeft er niks aan als ze niet ongeveer weet hoe ze moet kijken 'of die past', ze zal zelf wel zien of het zadel ergens van de rug komt als die op het paard ligt (komt die van de rug voor of achter? niet aan beginnen).

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:28

xSlvna schreef:
Leg het zadel erop, ga met je hand onder de kussens (van voor tot achter) met je hand licht drukkend op de zitting.
Kijk of je hand voren redelijk makkelijk eronder geschoven kan worden, moet je te veel kracht zetten betekend het dat die veel te smal is (je hand pas gewoonweg niet er tussen), gaat het redelijk is het 'oké' .
Ga ook als je hand er tussen past gewoon met je hand onder het kussen door bij de zitting, is het zadel en de rug voor jou gevoel op de hand steeds even veel (dus niet op een stuk 'lucht' tussen je hand en zadel', kan het niet zo'n kwaad om aan te singelen en te longeren od.

Meid heeft er niks aan als ze niet ongeveer weet hoe ze moet kijken 'of die past', ze zal zelf wel zien of het zadel ergens van de rug komt als die op het paard ligt (komt die van de rug voor of achter? niet aan beginnen).

bedankt voor de tip! ga ik zeker gebruiken :)
gelukkig heb ik in mei weer een financieel meevallertje dan komt de zadelmaker voor een goed zadel :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:29

Jetta schreef:
Tja...wat is een redelijk passend zadel...daar verschillen de meningen nogal over. Voelt dat zoals redelijk passende schoenen? Probeer het zelf eens...en...zitten ze lekker?
Echt, een zadel hoort te passen. Juist voor een eerste ervaring. Als je dat niet snapt, moet je er niet eens aan beginnen.

uiteraard snap ik dat je voor de eerste ervaring zeker met longeren een goed passend zadel nodig hebt. maar dit zadel ga ik daarom alleen gebruiken voor opleggen en afhalen. en de pony mag het zadel ook aanraken en dergelijke. daarvoor wil ik geen zadel van 1000 euro voor gebruiken dat lijkt me ook logisch.
ik heb nergens gezet dat ik op dit zadel ook daadwerkelijk ga zitten