SPOEDJE welke maat singel voor trekpaard (BF arizona)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

SPOEDJE welke maat singel voor trekpaard (BF arizona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:10

Ik ben me er van bewust dat ik misschien weinig aan de antwoorden heb hoor, maar dat is het risico wat ik neem ;)

Morgen ga ik naar de equitana (weet ik sinds net: verrassing van mijn vriend :D ), en dat is de gelegenheid om te kijken naar een singel voor aan mijn barefoot arizona. Het zadel komt op een trekpaard, en ik heb geen flauw idee welke maat singel ik zou moeten hebben.. Meten word nu lastig, want ze is nog niet zadelmak, en om nu in het donker er ineens een zadel op te gooien en met een zaklamp in de hand te gaan meten, lijkt me niet handig! :D

Ik heb nu een stille hoop dat er mensen zijn die een idee hebben/ weten welke maat ik nodig ben, mocht ik dan morgen een koopje tegenkomen.. :D

Het gaat om een middenmaat trekpaard, dik is ze niet, maar natuurlijk wel groot en breed:
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:12

Dan moet je toch echt weten hoe je zadel valt en dan opmeten.
Ik wil mijn singel altijd zo lang mogelijk, dus zo min mogelijk de singelstoten op de huid.

troi

Re: SPOEDJE welke maat singel voor trekpaard (BF arizona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:13

Waarom meet je niet met een touwtje haar buikomvang? Dan kunnen ze je vast bij de bf stand, als die er is, de singellengte vertellen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:18

@ moonfish13: Dat weet ik ja, meten is weten in dit geval. Maar net wat ik al zei: misschien zijn er mensen die een soortgelijk paard hebben met dit zadel, die me een richtlijn kunnen geven. Zo niet is het ook geen drama, maar ik hoop juist dat ik morgen keus heb in lange singels en wat mee kan nemen.

@ troi: ik heb nu niet meer de mogelijkheid om te meten, ook niet met een touwtje om haar buik. Het is al donker, veel te veel gedoe wat het paard in kwestie allemaal heel vreemd zal vinden op dit tijdstip. Als er tips komen over de maat is het mooi, dan weet ik waar ik ongeveer naar moet kijken, en dan is het vast wel in te schatten. Als er niemand is die me een indicatie kan geven, ook geen probleem :D

its_daantjee

Re: SPOEDJE welke maat singel voor trekpaard (BF arizona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:26

dit is wat ik op internet heb kunnen vinden, misschien is dit iets?

Meet de omtrek van uw paard op de (longeer) singel lokatie.

Je wilt de singel in het 2e of 3e gaatjes van de singelstoten.

Neem de lengte van de omtrek van uw paard ,

minus de lengte van de kortste gaatjes + 10cm ,

De som is de gewenste maat van de singel. zie ook tabel.

Dit is een indicatie, soms is net een maatje groter of kleiner een betere keuze.

Bijvoorbeeld als uw paard zich opblaast of u net heeft gemeten nadat uw paard gegeten heeft.

De tabel geeft een richtlijn weer , de maten kunnen iets afwijken.

Uiteraard is deze methode ook geschikt voor het bepalen van de singelmaat bij andere typen zadels.

Type Barefoot

Afstand in cm tussen de

Kortste gaatjes

Som omtrek paard

minus x cm

Kids Dry tex ,

maat XO

84

-94

Cheyenne maat Shetty

101

-111

Cheyenne maat 1

108

-118

Cheyenne maat 2

113

-123

Cherokee maat 1

119

-129

Cherokee maat 2

125

-135

Atlanta maat 1

83

-93

Atlanta maat 2

108

-118

Arizona maat 1

108

-118

Arizona maat 2

110

-120

Missoula/Virgina

maat 1/2

73

-83

http://www.nickyskeet.nl/Maattabel-sing ... dere-typen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:06

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:11

Misschien kun je Duhelo even een PB sturen, volgens mij heeft zij ook een Barefoot Arizona (of ander western model) op een Trekpaard.