welk zadel past nu wel?na 4 zadelmakers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

welk zadel past nu wel?na 4 zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:47

langzamerhand zit ik met mijn handen in het haar.
ik heb mijn pony nu 4 jaar en ik heb alweer 4 zadels gehad die niet bleken te passen.
ik durf nu gewoon niet meer naar een zadelmaker te bellen,
omdat ik bang ben dat ik weer bedrogen word.
het heeft me al veel geld gekost.
voor dit geld kon ik wel een op maat gemaakt zadel laten maken.

nu heb ik laatst in november een kent en master zadel aan geschaft.
ik zei tegen de zadelmaker, hij ligt wel scheef he,
ja dat komt goed met rijden vertelde ze me.
ik rij niet heel veel momenteel.
maar soms bijt hij met aansingelen, nooit gehad.
en knarstand met rijden wat hij eerder ook niet deed.
tevens wil de zadelmaker wel komen kijken, maar dan moet ik eerst voorrijkosten overmaken naar haar rekening,
dat vind ik niet netjes.

nog even wat info over mijn pony
een new forest, kort en rondgeribt met weinig schoft

zadels die ik gehad heb.
allen dressuur.

eric thomas close contact
ruaz diaz
jc saphir
kent en masters.

mijn huidige zadel
Afbeelding
het scheef liggen

sluit wel mooi aan
Afbeelding

mijn pony's rug... niet zo moeilijk geval lijkt me
Afbeelding

wie heeft de goude tip of kent een zadelmaker die wel serieus werk afleverd

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:50

Dat zadel ligt helemaal niet goed!!!

Ik zou hem heel snel omruilen bij de zadelmaker, zeg dat je je geld terug wilt, want dat zadel zakt veel te ver naar onder, hij moet aansluiten, maar zo lijkt het alsof hij zo over de ruggegraat heen zakt omdat de kussens te breed zijn voor je pony!

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:55

Het zadel wat je nu hebt vind ik te niet echt mooi liggen. Het diepte punt van het zadel vind ik niet mooi in het midden liggen.
Ik zou je aanraden om naar Kootstra te gaan, die legt je ook uit waarom een zadel wel of niet goed licht en waarom.
Kootstra zit echter wel in Groningen, het is een (oudere) man die geen rijbewijs heeft dus je moet hem ophalen of met de pony naar
hem toe komen.

Ik snap wel waarom je niet zomaar iemand wil bellen. Ik heb zelf ook problemen met een zadelmaker (C. van Amsterdam) die ons een
nieuw zadel heeft verkocht met als gevolg paard kreeg een bult, wij denken zadel is goed dus zijn we naar de dierenarts gegaan, die
zeggen dat het aan het zadel licht, dus tja. Wij laten het nu aan de verzekering over aangezien C niet wil komen kijken, dusja ik snap
wel waarom je niet zomaar iemand op belt. Maar die Kootstra is echt een aanrader!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:56

-O- wat een slechte zadelpasser heb jij gehad zeg!

dit zadel ligt van voor veel te hoog, is naar mijn mening dus te smal
het diepte punt ligt duidelijk niet in het midden :n

heb je het wel 2 cm achter de schouder liggen? lijkt mij ook tever naar voren te liggen.

ik kan begrijpen dat je paard hier niet vrolijk van word >;)

Hans1970

Re: welk zadel past nu wel?na 4 zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:01

Denk eerder dat je hier een singelprobleem hebt, leg dat zadel eerst eens een dikke hand naar achteren? Lijkt nu wel of je hem op zijn nek heb gelegd..
Zijn ietwat doorlopende schoft is wel een uitdaging voor een zadelmaker, hoor.
Ik zeg, goede singel aanschaffen, ruimere boom, en wat meer vulling van achteren...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:01

thx voor de reactie's
ik vind het zadel ook niet netjes liggen,
ik kocht het zadel in november, en heb toen mijn bijrijdster laten rijden, met het idee dat hij goed lag.
want ik zat in een verhuizing. maar toen mijn pony aan huis kwam te staan.
zag ik dat hij helemaal niet mooi paste.
ik weet gewoon niet wat mijn rechten zijn, als ik het zadel terug breng, of ik dan al mijn geld terug krijg of wat hij dan waard is door gebruik.
ik rij mijn pony nu niet meer, omdat ik hem geen pijn wil doen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:03

het zadel schuift zelf zo naar voren na het rijden is dit dan het resultaat, had even zonder dekje gereden om te kijken welke drukplekken hij kreeg

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:08

wow.. de rug van jouw pony lijkt precies op de rug van mijn vzpony die is ook een newforest maar heeft ook een beetje fjord. Ook schoven bijna alle zadels naar voren. Wij hebben nu een stubben zadel, die ligt goed alleen kan nog beter door de kussens op te laten vullen. Hij heeft wel 4 singelstoten aan iedere kant, dus dat is ook handig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:08

Ik ben benieuwd of het zadel beter ligt wanneer je het op de goede plek legt. Nu ligt hij tever naar voren. Hij kiept, waardoor de ruiter ook achterin het zadel komt te zitten in stoelzit. Hierdoor wordt het ploffen in het zadel bij het lichtrijden een feit.
Mocht het zadel dan naar voren schuiven, raad ik je toch aan om diezelfde zadelmaker nog eens te bellen om te vertellen dat je niet tevreden bent en het graag wilt oplossen.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:09

Een vriendin van mij heeft een new forest met lastige rug en daar ligt de wintec cair heel goed op

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:15

deze foto is van na het rijden superwoman, daarvoor had ik hem netjes op de goede plek neergelegt.
ik weet niet of ik wel een zadelmaker terug wil laten komen, als ze het al de eerste keer niet goed pas maken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:20

In elk geval ligt het zadel op de foto's die je hier toont te ver naar voren: de schouder van het paard is niet vrij. Weet je waar de schouder zit en hoe die loopt? Wellicht heb je het goede zadel, maar ligt het niet goed gepositioneerd op je paard?
Zo komt het ook, dat het middelpunt op de foto's niet in het midden ligt/lijkt te liggen: leg het eens wat terug. En neem dan nog eens foto's.

Een op zich goed zadel kan door verkeerde positionering op de rug ook geheel verkeerd lijken te liggen, dat kom ik echt wel vaker tegen: dat men het idee heeft dat het zadel als het ware "rondom de schoft" moet liggen, of zo je wilt "passen", dus wordt het halverwege de schoft er op gelegd, en ipv van daar min of meer met de haarrichting mee, terug naar de positie op de rug geschoven, wat op zich correct is, maar helaas blijft het toch daar dan vaak in die uitgangspositie liggen. En dus vaak niet in het midden.
Nee, een zadel moet op de RUG balanceren. Wat de schoft betreft moet er gewoon ruim aantal vingers ruimte overblijven , ook als je het zadel 5-10 cm naar achteren schuift vanuit de opleg positie. En hou er rekening mee, dat als er een ruitergewicht op komt, dat het zadel ook nog inzakt.
De vroegere stelregel: "2 vingers overhouden onder de voorkant zadel en schoft vh paard", is natuurlijk leuk zo lang er niemand OP het paard zit en het zadel allang is in/uitgereden
Probeer het allemaal een beetje genuanceerd te bekijken, en geloof zeker niet iedere "zadelmaker" die je weer iets nieuws voorstelt, en je daarmee het geld uit de zakken wil kloppen, je hebt zelf ook ogen, toch?
Als ieder manegepaard een pasklaar aangemeten zadel zou moeten krijgen om al die dagelijkse zware uren manegelessen mee te lopen, liepen maneges financieel leeg. Of waren ze in twee jaar stokkreupel.

Sommige paarden hebben een lang doorlopende, andere een hoge, weer anderen nauwelijks een schoft. Je moet bij het aanmeten van het zadel niet zo zeer van de schoft, maar van de rug zelf uitgaan, van het ZITpunt waar jij als ruiter zelf zou moeten gaan zitten. Want daar komt de meeste druk op te liggen tijdens het rijden.

Dit alles ter overweging: ik ben geen zadelmaker.
Succes!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:22

Het diepste punt van het zadel ligt verder naar achter dan het diepste punt op de rug van je paard (middelpunt) Niet gek dat het zadel dan naar voren gaat schuiven.
Zelf heb ik het idee dat de boom te krap of verkeerd is voor jou pony.
Het zadel zoekt zelf de diepste punt in de rug op, dus vandaar dat ie naar voren schuift
(hoe vaak je ook probeert het zadel achter de schouder te leggen! het blijft naar voren schuiven)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:34

Dit zadel ligt op de foto gewoon te ver naar voren en laat de schouder niet vrij, Nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:36

terpentijn schreef:
Dit zadel ligt op de foto gewoon te ver naar voren en laat de schouder niet vrij, Nombrado.

ja klopt, omdat het zadel vanzelf die plek gaat zoeken...om het middelpunt van het zadel gelijk met de rug te krijgen...
je kan hem erachter leggen wat je wilt, maar hij zoekt zelf dat plekje weer op tijdens het rijden
zadel past dus niet.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:36

nombrado schreef:
Het diepste punt van het zadel ligt verder naar achter dan het diepste punt op de rug van je paard (middelpunt) Niet gek dat het zadel dan naar voren gaat schuiven.
Het zadel zoekt zelf de diepste punt in de rug op, dus vandaar dat ie naar voren schuift
(hoe vaak je ook probeert het zadel achter de schouder te leggen! het blijft naar voren schuiven)

dit is ook het geval :j

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:39

Ik denk dat je probleem zo op de foto te zien in een te krappe boom zit. Kent&masters heeft een verwisselbare boom dus dat valt wel aan te passen zonder dat je weer met een nieuw zadel zit. Dan moet natuurlijk wel het model zadel bij de rug van je pony passen.
Ook ik ben geen zadelpasser (mijn moeder wel) en je ziet het op een foto en niet in realiteit dus bind me er niet op vast als het achteraf fout is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:40

patserke schreef:
nombrado schreef:

dit is ook het geval :j

Je kan het zelf goed testen...
door het zadel achter de schouder te leggen
aan te singelen
voor je pony gaan staan en de beide zijkanten van het zadel naar voren proberen te trekken.
Ik weet zeker dat het zadel zeker 6 cm naar voren schuift... (kijk ook maar naar de singelstoten)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:41

klumpertje schreef:
Ik denk dat je probleem zo op de foto te zien in een te krappe boom zit. Kent&masters heeft een verwisselbare boom dus dat valt wel aan te passen zonder dat je weer met een nieuw zadel zit. Dan moet natuurlijk wel het model zadel bij de rug van je pony passen.
Ook ik ben geen zadelpasser (mijn moeder wel) en je ziet het op een foto en niet in realiteit dus bind me er niet op vast als het achteraf fout is

Dat zou mooi zijn.
Dan kan ze idd proberen een breedere erin te maken. Om te zien of dit beter gaat!
(goedkoopste oplossing!)

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:44

volgens mij is het zadel te lang en schuift het daarom naar voren..
ik denk dat de boom maat zeker niet te smal is.. eerder precies goed of te breed..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:16

patserke schreef:
deze foto is van na het rijden superwoman, daarvoor had ik hem netjes op de goede plek neergelegt.
ik weet niet of ik wel een zadelmaker terug wil laten komen, als ze het al de eerste keer niet goed pas maken

Aangezien de zadelmaker zei dat het beter zou gaan liggen en dat dàt duidelijk niet het geval is,mag die zadelmaker een kans om het weer goed te maken (niet op jouw kosten dus)
Als hij dit ziet,moet hij zich doodschamen en daar niet zijn naam op hebben.. ...

Ik zou toch maar eens bellen. Misschien valt het mee. Fouten maken is menselijk, hopelijk is de oplossing wel goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:22

Dit zadel ligt idd heel erg achterover en ik ben bang dat die niet op te lossen is met een boom verwisselen. Ik had het zelfde probleem met mijn merrie (ook K&M geprobeerd, in alle gevallen een dramatisch liggend zadel, daarnaast ook 6 andere zadels voor haar gehad). Ik heb nu een Fryso, het probleem is opgelost doordat de vorm van de boom anders is. Dit zadel lag bij haar vanaf dag 1 goed, zonder maatwerk nodig te hebben.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:25

Ik heb ook een pony met dezelfde bouw als jouwe alleen is mijner nog ronder
Ik heb als dressuurzadel een st charles en vhz een wintec 2000 met de witte boom..
Heb je wintec al geprobeerd?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:07

Jouw pony heeft een vrij korte en wat gezonken rug. Je moet er goed op letten dat je geen zadel met te lange kussens of een te groot zitvlak neemt. Als zadels snel naar voren toe schuiven, is een ingebouwde voorsingel ook een goede uitkomst. Bijna alle nieuwe (betere) zadels hebben er tegenwoordig wel eentje ingebouwd. Mocht je interesse hebben.. ik heb nog een Prestige liggen. Heeft ook gelegen op een paard met een korte rug en weinig schoft (waardoor zadels vrij snel naar voren schuiven). Zadel heeft goed gelegen op dat paard.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:09

Misschien heb ik er overheen gelezen..

Maar als jij zelf al zegt; 'Hij ligt wel scheef he?'
Waarom dan toch genomen, ook al zegt hij dat het wel goed komt?

Volgens mij twijfelde jij al over het zadel en heb je je helaas over laten halen door hem..