Ik heb gezocht op dit onderwerp, maar vind eigenlijk alleen maar topics over de maten van bitten in de lengte (11,5 - 12,5 - etc.). Maar hoe dik zijn jullie bitten eigenlijk?
En wat is volgens jullie de minimale dikte? en maximale dikte van een bit? voor paard/pony
die van me vorige pony 20 mm, en van deze 18 mm ik ga liever ook niet veel dikker voor in die ponymondjes
EdwardG
Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-13 18:01
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb ook een 20mm gekocht onlangs, maar ik vraag me af of dit niet te dik is voor een d pony? (vroeger had ik ook iets heel diks voor een d-pony, alleen dat was toen gebruikelijk)
Dat had ik eerst! Nu een dunnere, weet niet hoe veel..
JasmijnJoy
Geplaatst: 19-03-13 18:04
ik weet niet hoe je dat moet meten. anders zou ik dat wel een keer willen doen
Lottie84
Geplaatst: 19-03-13 18:04
Het heeft niks met de schofthoogte te maken maar met de ruimte tussen de lagen. Die zijn bij ieder paard anders. Je moet het gewoon passen en daarbij opletten dat er nog ruimte overblijft.
jaap_2005
Geplaatst: 19-03-13 18:06
Voor mijn D-pony heb ik een dubbel gebroken watertrensje. De dikte is 18mm. Het ligt mooi in de mond, en hij loopt er erg fijn op.
hoe dik of dun een bitje moet zijn heeft echt total niks met de maat van je pony te maken, je moet kijken of het past en dat het paardje zn mond nog dicht kan doen enz. als je een heel sterk paardje hebt met een eigen wil, kan je een wat strenger bitje nemen. maar als je een hele lieve pony hebt is een klein dun bitje voldoende.
Donja, een dun bitje werkt juist harder in! Een dik bit is ook niet fijn want dat past vaak niet correct tussen de lagen. Standaard maat is meestal goed!
Hoe dik een bit moet zijn hangt helemaal af van de ruimte in de mond zoals Lottie als eerder schreef.
Een dik bit in een mond met te weinig plaats werkt ook niet prettig. Ik gebruik het liefste een 1,2mm daar loopt mijn merrie heel fijn op. De dikste die ik in mijn kast heb is 1,6mm en de dunste 8mm