Sidepull maken van aansnoerneusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Sidepull maken van aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 09:32

Beste medebokkers,

Sinds enige tijd alweer rijd ik ponylief met een touwhalster dat gaat prima maar ik heb nog mijn 'gewone' hoofdstel liggen en ik vind het zonde om deze niet meer te gebruiken.

Dus nu vraag ik me af of het te doen is om dat hoofdstel om te bouwen tot bitloos sidepull. Ik kan het exacte model niet meer vinden maar deze lijkt er op op de details na:

http://www.hetgareel.nl/pages/shop/_ima ... t49073.jpg

Dus mocht iemand ervaringen of tips hebben dan graag!

furyke

Re: Sidepull maken van aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:46

zou het niet doen, je hebt geen goed punt waar je teugels aan kunt vast maken.
als je geen bitloos hoofdstel wilt aanschaffen zou je ook een africhtingsneusriem kunnen proberen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:43

kan best heb ik ook gedaan. side pull of kaak gekruist
heb voor de kinriem sleutelring geplaatst en de teugel aan het ringetje van de neusriem

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:45

Wat bedoel je met een africhtingsneusriem?

En ik zit inderdaad te twijfelen of de ringetjes wel sterk genoeg zijn.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:45

jackyline schreef:
kan best heb ik ook gedaan. side pull of kaak gekruist
heb voor de kinriem sleutelring geplaatst en de teugel aan het ringetje van de neusriem

En hoe heb je dat gedaan?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:28

hoofdstel uit elkar halen en beetje prutsen, misschien losse bitringen kopen(als je die uberhaupt kan vinden volgensmij zijn er niet echt van die losse ringen)?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:29

en juist niet een africhtneusriem (lage neusriem) gebruiken. Deze zit namelijk op het zwevende deel van het neusbot. Maar het is inderdaad heel makkelijk te doen zelf maken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:31

Om eens te proberen is het geen probleem maar zou er geen vast rijhoofdstel van maken aangezien hij toch wat hoger zit als een sidepull.
Bij deze aansnoer kon ik heel gemakkelijk mijn teugels kwijt aan de ringetjes aan weerszijde van de neusriem.

Afbeelding

Afbeelding

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:41

Benfan schreef:
en juist niet een africhtneusriem (lage neusriem) gebruiken. Deze zit namelijk op het zwevende deel van het neusbot. Maar het is inderdaad heel makkelijk te doen zelf maken.

Kan wel als je m hoog genoeg vast maakt.
Nadeel wat ik ervan ondervond was dat de hulpgeving niet heel netjes aankwam.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:14

Bedankt voor de tips :)
Ik ga dan toch maar eens kijken voor een echte leren sidepull. Vind de meeste nogal aan de prijs dus mocht iemand een betrouwbaar adres weten, dan graag :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:38

Een vriendin van mij maakt sidepull neusriemen. Deze kan je in plaats van je bit aan je bestaande hoofdstel maken. Niet duur en je kan je huidige hoofdstel blijven gebruiken: http://customtack.weebly.com/bitloos.html

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:41

dide schreef:
Bedankt voor de tips :)
Ik ga dan toch maar eens kijken voor een echte leren sidepull. Vind de meeste nogal aan de prijs dus mocht iemand een betrouwbaar adres weten, dan graag :)

op mp staan ze al voor twee tientjes ;-)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:07

Waarom laat je geen losse sidepull neusriem maken? Horsecharms, maar ook equiplay en er zijn er vast nog wel meer, die dit soort dingen maken. Is simpelweg een stukje touw met aan elke kant 2 ringen. Aan een ring bevestig je de bakstukken die normaal aan het bit zouden komen en aan de andere ring de teugels. Wel moet je een kinriem hebben, maar die kunnen ze er vaak bijleveren of wellicht kan het onderste stuk van de aansnoerneusriem daar voor gebruikt worden. Ik denk dat je dan voor 10 tot 15 euro klaar bent.

Je zou het overigens ook prima zelf kunnen maken met wat touw uit de bouwmarkt en 4 losse ringen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:38

Je wil wel dat het goed aansluit, niet schuift en schuurt... Dan zou ik zelf toch echt de voorkeur geven aan een lekkere brede zachte sidepull neusriem. Ik heb zelf de contour van barefoot, de duurste die ik ooit in handen heb gehad (tweedehands, dat wel), maar ik wil geen andere meer...!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:34

dide schreef:

Hoe veel druk geef jij dan met je teugels?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:38

Afbeelding

zo deed ik het eerst altijd, prima mee te rijden en simpel te maken;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:29

Koper schreef:
dide schreef:

Hoe veel druk geef jij dan met je teugels?

Goed punt. Bitloos rijden vraagt ook om een andere aanpak met rijden, vaak.
Het is geen kwestie van hoofdstel verwisselen: Je moet ook nadenken hoe je de teugels gebruikt.
Sidepull is een hele vriendelijke optoming, maar nog altijd niet geschikt voor constante druk...

edit:
Is al eerder gezegd, maar het probleem met het gebruiken van een Engelse neusriem is dat een sidepull iets lager moet liggen dan de plek waar deze neusriem ligt. Voor de witte pony zal dat ook lager zijn...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:34

Ik ben daar te makkelijk in, maar als ik kijk wat het al uitmaakt qua hoofdstel (heb een simpel EJ modelletje gehad, eentje van F... (ben de naam kwijt) en daarna een biothane (sidepull, kaakgekruisd en gewoon met bit en halster in 1 :')), maar eerlijk is eerlijk... daarin merk je al verschil...

Het kan wel, zelf minder fan van sidepull ;) ligt het misschien ook aan. Maar (de oude iig) kieffer hoofdstellen, hadden toch ook altijd 2 "losse" riempjes aan het kopstuk (dus de keelriem was een apart riempje) zo'n hoofdstel is wel om te bouwen naar kaakgekruisd (zit alleen even met de ringen bevestigen)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:36

swartbeessie schreef:
edit:
Is al eerder gezegd, maar het probleem met het gebruiken van een Engelse neusriem is dat een sidepull iets lager moet liggen dan de plek waar deze neusriem ligt. Voor de witte pony zal dat ook lager zijn...

ik weet dat hij wat lager hoort, maar hij had een hele rare plek onder zijn kin (is ook te zien op foto)
waardoor de neusriem op dat moment niet lager kon :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:44

Je neusriem kon toch ook onder die bobbel? Of was het bakstuk daar niet lang genoeg voor?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:01

Ik heb geen constante druk op de teugels. Sterker nog meestal houdt ik ze met een hand vast met een boog er in.
Mijn grote frees is dat als ik gewoon een keer een flinke ophouding geef (als ze iets te fanatiek vooruit gaat) dat mijn teugel dan los 'schiet'.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:40

ik heb een wat oudere in prima staat sidepull liggen waar ik niks meer mee doe. Je mag hem best voor een klein prijsje overnemen om te proberen? Stuur maar even pm als je interesse hebt.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:56

Koper schreef:
Je neusriem kon toch ook onder die bobbel? Of was het bakstuk daar niet lang genoeg voor?

ik denk niet dat dat zo lekker voor hem zat dat er een riem over zijn luchtkanaal ging;)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 18:28

Ik wil wel gaan voor een verantwoorde manier bitloos rijden. Bovenstaande is prima voor een keer maar ik wil het permanent gebruiken :)

Ik ben even snel bij de ruitersportzaak geweest. Helaas alleen kaakgekruisd.. Wel een mooie kwaliteit voor een nette prijs maar dus het verkeerde model.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:43

xxpinczowxx schreef:
Koper schreef:

ik denk niet dat dat zo lekker voor hem zat dat er een riem over zijn luchtkanaal ging;)

Ehm hij heeft een onderkaak? :+