nieuwe rem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veKing

nieuwe rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:03

Hee hoi,
ik rijd mijn paardjes altijd met 'gewoon' bit of met kaakgekruistbitloos.
toen we laatst op buitenrit waren renden ze er echter beiden keihard doorheen,
ze zijn altijd wel n beetje heet (moeite met stilstaan bij opstijgen bijv.) maar daar werken we aan + meestal is dat gewoon enthousiasme
heeft iemand een idee voor een 'betere rem'?

zoutenootjes

Re: nieuwe rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

Zoek eens op de one rein stop. Dat is op bokt al eens beschreven. Ik weet het niet precies, maar ik geloof dat het uit de western hoek komt, en als je paard eenmaal weet hoe of wat, dan stopt hij/zij er goed op.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:22

Zorg van te voren dat de grootste energie er al uit is door je paard los te gooien in de bak. Vervolgens moet je oefenen met opstijgen. Zorg ervoor dat hij ALTIJD stil blijft staan. Niet toestaan dat hij een beetje loopt, want dat wordt steeds erger. Als je opstijgt en hij gaat lopen, druk blijven geven op de stijgbeugel (omdat je voet er in blijft), meelopen of blijven hangen (afhankelijk hoe ver je bent met opstijgen) met druk op de teugels maar niet opstijgen. Als hij stil staat belonen, dan pas je voet er uit halen en opnieuw starten met opstijgen. Als je zit: laat hem stil staan totdat jij de hulp geeft om te lopen. Als hij toch al gaat lopen: in zijn achteruit. Zo leert hij dat hij moet stilstaan. Dat gedoe vindt hij lastig, hij zal snel genoeg begrijpen dat je graag wilt dat hij stil blijft staan. Even doorzetten, pas gaan rijden als hij het echt goed doet. Belonen wat hij goed doet! En consequent zijn. Als je 'een keertje een beetje' toelaat, snapt hij er niets van. Oefen daarnaast met tempocontrole. Eerst in de bak, daarna in het bos: stap, stop, draven, harder draven, zachter draven, stop, naar achteren, etc. Pas als hij goed luistert, lekker laten lopen. Dat is dan zijn beloning. Regelmatig checken of hij nog goed luistert, door wat in te nemen. Als hij luistert, weer lekker tempo maken. Als hij niet goed luistert, meer van hem vragen. Dit alles heeft overigens niets te maken met harnachement, maar met hoe oplettend een paard op jou is en welke instructies je hem geeft.

veKing

Re: nieuwe rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:40

mm ja dat opstijgen zijn we al (op de manier die je beschrijft) aan het oefenen. ze reageren hier prima op en zijn normaalgesproken ook prima terug te nemen en te regelen. meestal ook gewoon op stem/zit. dit was een uitzondering, het was nieuw voor mij dat ze zo doordramden. normaal zijn ze juist heel licht op alle hulpen.(zit, stem, been, mond)