Westernzadel of Boomlooszadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

Westernzadel of Boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:45

hallo, ik kon even geen topic vinden , dus maak ik er zelf 1 aan =)

Ik vraag me dus af, wat het grootte verschil is tussen een westernzadel en een boomlooszadel.

Met welk zadel kan je dus lange afstanden rijden?maar ook een beetje dressuur Recreatief dus. Of heb je hiervoor een gewoon dressuur/veelzeidigsheidzadel nodig?

Ik ben dus een beetje opzoek, heb al rondgekeken maar ben echt keihard aan het twijfelen.

De voordelen volgensmij zijn aan een westernzadel en aan een boomlooszadel dat het lekker zit en je er lange ritten mee kan maken. Maar omdat ik ook recreatief wil rijden, (dressuur) Gaat dit ook met zo'n zadel?

Sorry voor het onduidelijke verhaal maar ik weet het even niet anders te omschrijven.
Laatst bijgewerkt door Orthos op 18-03-13 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

StableDoor

Re: Westernzadel of Boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:47

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:54

Jet grootste verschil is de boom. Voor lange afstanden zou ik voor een western zadel gaan. Een boomzadel verdeelt hoe dan ook de druk beter dan een boomloos zadel. Voor het springen is een westernzadel weer minder ideaal, naar boomloos nog minder ivm de puntdruk bij de beugels boven de sprong.
MAar als ik je verhaal zo lees, zou ik voor een veelzijdigheidszadel gaan. Zit lekker, indien goed passend wordt de druk goed verdeelt en je kunt er eigenlijk iedere discipline mee starten :-D

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:55

Suzan_bobar schreef:
Jet grootste verschil is de boom. Voor lange afstanden zou ik voor een western zadel gaan. Een boomzadel verdeelt hoe dan ook de druk beter dan een boomloos zadel. Voor het springen is een westernzadel weer minder ideaal, naar boomloos nog minder ivm de puntdruk bij de beugels boven de sprong.
MAar als ik je verhaal zo lees, zou ik voor een veelzijdigheidszadel gaan. Zit lekker, indien goed passend wordt de druk goed verdeelt en je kunt er eigenlijk iedere discipline mee starten :-D

En ik lees net dat de druk het beste word verdeeld met een Boomlooszadel :') Whahaha.
+ springen gaat wss toch niet vaak voorkomen, en anders ligt er daar nog een veelzeidigheidszadel voor.

NAAR SPRINGEN HOEF NIET NEER GEKEKEN TE WORDEN.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:31

Een perfect passend boomzadel verdeelt de druk in theorie beter dan een boomloos zadel, maar gezien bijna elk boomzadel zo vormvast is dat het niet perfect kàn passen op een bewegende paardenrug..... zijn veel paarden heel erg blij met hun boomloze zadeltje :j

Het is maar net wat je zelf lekker vindt zitten.

Een westernzadel is op zich niet ideaal om mee te dressuren. Als je eens een dressuurproefje wilt rijden (wedstrijdje) dan mag dat in principe niet met een westernzadel.

En zeker niet elk westernzadel zit fijn, en de juiste pasvorm is ook lastig te vinden.

Voor het lekkere zitten (en het passen / alles uittesten) moet je eigenlijk gewoon wat zadels proberen :j

Je kunt een western- of boomloze zadelpasser laten komen bijvoorbeeld, en een aantal boomloze zadels kun je ook een week lang zelf thuis testen zonder dat er iemand met zijn neus bovenop staat.

Boomloosjes heb je natuurlijk ook in dressuur- of veelzijdigheids model.

Er zijn zo ontzettend veel verschillende merken, types en modellen boomloze zadels dat je op zich over "boomloos" in zijn geheel maar heel weinig kunt zeggen.

Het ene boomloosje is bijna gelijk aan een boomzadel, terwijl een andere extreem dun en soepel is, als een veredelde BareBackPad. En dan heb je nog alles er tussenin.... enorme verschillen dus in opbouw, eigenschappen en uiterlijk :)