vragen over zadel voor inrijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

vragen over zadel voor inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:34

nou de titel zegt het al :+

hoelang hebben jullie met het inrij zadel gereden? wanneer wissel je? zodra het echt niet meer past ( & paard het aangeeft) of bij duidelijke toename van bespiering?

wanneer is het wijs om te wisselen/controleren? controleer je na elke rit de zadelligging? of om de maand? ik verwacht dat de mijne wel flink zal veranderen.

hoe kan je zelf het beste controleren?

wat was jullie budget voor het inrijzadel? ik snap dat je het zo duur kan maken als je wilt. maar wat is een redelijke/gemiddelde prijs? ik bedoel als ik een zadelpasservice laat komen en als budget 150 euro opgeef is dat dan redelijk?

hebben jullie het inrijzadel laten aanmeten?

is er een passervice geweest?

ik zoek momenteel een zadel maar krijg zoveel verschillende meningen.
de ene plukt een zadel van marktplaats en zolang het niet schuift,kleppert oid is het goed.
de ander laat een passervice komen en de ander neemt het niet nauw met de pasvorm omdat je toch snel wisselt.

Maartje1990

Re: vragen over zadel voor inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:37

tja, ik ben zelf een voorstander voor boomloze zadels, dan heb je ook het 'probleem' niet dat je van zadel moet wisselen etc. Maar 150 euro uitgeven aan een zadel wat je wilt kopen van een zadeppasservice lijkt me wel érg goedkoop!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:39

Ik heb voor mijn paard toen hij 3 was gewoon direct een goed zadel gekocht. (Kieffer) de zadelmaker heeft het zadel in het eerste half jaar 3x moeten bijstellen. Nu ligt het al een aantal maanden goed. Ben in totaal 250 voor het zadel kwijt, 3x verbouwen was totaal 100,- dus viel kwa kosten erg mee.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:39

150 was ook maar fictief. maar ik weet niet wat realistisch is.

boomloos was ik vergeten, maar daar heb ik totaal geen inzicht op met inlages etc. worden 2e hands boomloos ook 'aangemeten' ?
boomloos past toch niet altijd?

@wreckh heb je dat zadel zelf gekocht (via mp oid) of via een passervice/zadelmaker?

oh en ik vergeet helemaal, pony is dus nog niet onder het zadel. kan er wel opzitten, maar nog niet alle 3 de gangen beheersen.
hoe weet ik dan of het zadel voor mij ook goed is? is op het zadel op een zadelbok zitten even goed?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:18

Ik ben mijn pony ook gaan inrijden met een boomloos zadel. Vooral omdat de spieren en bouw zo veranderen, dan blijf je aan de gang. Wil overigens inmiddels niets anders meer hoor. :-D

Boomloos moet je ook passend maken maar dat is een stuk gemakkelijker dan bij een boomzadel.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:46

anne_bento; hoe heb jij je zadel gekocht en hoe wist jij dat hij passend was dan?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

Ik heb voor 550 euro een wintec gekocht (omdat dat het enige aanpasbare zadel was dat breed genoeg was), en dat 3x laten aanpassen. Daarna, toen mijn paard 4.5 was, een duur zadel laten aanmeten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:24

Pelryo schreef:
anne_bento; hoe heb jij je zadel gekocht en hoe wist jij dat hij passend was dan?

Een boomloos zadel is vaak passend te maken door de juiste maat pommel. Ik heb dus een zadel gekocht en daarna de juiste maat pommel erbij.
Lees anders eens het boomloos zadel topic om wat meer informatie in te winnen :-)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:50

hoelang hebben jullie met het inrij zadel gereden?
Mijn paard is nu bijna 2 jaar onder het zadel & ik rijd nog met hetzelfde zadel :)

wanneer wissel je?
Zo gauw mijn instructrice, ostheopaat of ik denk dat het niet meer past. Wisselende bespiering betekent niet automatisch dat het zadel niet meer past.

wanneer is het wijs om te wisselen/controleren?
Ik controleer het zadel elke keer dat ik het op de rug leg, omdat het goed moet liggen voordat ik aansingel.

Ik controleer de ligging bij de schouders en de schoft.

wat was jullie budget voor het inrijzadel?
950 euro. 150 euro vind ik absoluut onredelijk en lijkt mij ideaal voor een slechte start. Ik geloof ook niet dat een zadelpasservice voor een budget van 150 euro zal komen.

Ja. Dit is gebeurd door een ruiterzaak die langs gekomen is terwijl de ostheopaat en mijn instructrice er ook waren.

Ik zou absoluut niet met een goedkoop 'goed genoeg' zadel beginnen. Ik heb mijn zadel gekozen omdat het een verwisselbare boom heeft, waardoor het gemakkelijk is om aan te passen wanneer dat nodig is.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:00

bedankt voor je reactie.welk merk zadel heb je?

ik snap dat 150 euro misschien te laag is voor een passervice, maar een vriendin van mij heeft een zadel voor 60 euro van mp geplukt.

ik zoek gewoon een veelzijdigheid zadel

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:08

Ik heb een Bates zadel. Je vriendin heeft misschien mazzel gehad, hoewel ik het ten zeerste betwijfel of je een zadel van goede kwaliteit voor 60 euro van mp kunt plukken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:01

hoelang hebben jullie met het inrij zadel gereden?
Nog steeds hetzelfde zadel is wel 2x aangepast. Maar ligt voor als nog prima. Ze is ingereden met 4 jaar en word dit jaar 6 jaar. Dus bijna 2 jaar.

wanneer wissel je?
Als ik het idee hebt dat het niet goed meer ligt.

wanneer is het wijs om te wisselen/controleren?
Eigenlijk elke keer. Gaat vrij automatisch om even te kijken of het netjes ligt.

Ik kijk voornamelijk naar het zitvlak of dit recht ligt, schouders vrij, nergens knellen.

wat was jullie budget voor het inrijzadel?
Ik had zo'n 1000 euro in gedachten ben daar ruim onder gebleven heb een nieuwe wintec gekocht.

Ja ze zijn daarvoor langs geweest. Toch wel zo prettig.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:11

Ik lees even mee.
Het is hier nog lang niet zo ver, maar handig om te lezen hoe anderen het hebben gedaan :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:18

Waar ik rijd (op een manege en fokkerij/pensionstal) komen een keer per jaar mensen om de jonge paarden zadelmak te maken. Dat doen ze met een Stubben veelzijdigheidszadel. Ook ben ik langs geweest bij een ander adres, waar ze ook professioneel zadelmak maken. Daar gebruiken ze ook Stubben zadels. In het algemeen wordt er maar kort gereden in de eerste fase van het zadelmak maken, maar ook dan is het belangrijk om een goed zadel te gebruiken. Moet er wel bij zeggen dat de zadels niet nieuw zijn.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:41

die van mij is nu (bijna) 7 en wel ongeveer uitgegroeid.
Hij heeft nu zn 4e zadel, je kon aan hem merken wanneer het niet meer fijn lag.
De eerste jaren paste hij elke keer de JC's goed en die waren niet zo duur dus door elke keer om te ruilen koste het vaak niet heel veel geld. De laatste keer was het de Kieffer Paris die hem uitstekend paste en aangezien het wss zn laatste zadel is hebben we deze gedaan. Ik had het geluk dat mn ouders dit net zo belangrijk vonden als ikzelf en hier dus aardig in wilden investeren.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:35

Ik gebruikte me springzadel die ik al had. Een Stubben siegfried (past op veel paarden). Heb hem ongeveer 5 jaar geleden gekocht en meerdere paarden mee ingereden en gebruik heb nu nog voor springen. Ik kocht een dressuurzadel toen me paard wat stabieler werd en de basis er goed in zat (hij was toen ook stukken beter gespierd).

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:34

Ik heb een wat ouder zadel, dat toevallig paste, gebruikt hoor het zadelmak maken en inrijden. Vond een nieuw zadel zonde, voor het geval hij wel heel raar zou doen en er iets beschadigd zou raken.
Pas toen hij ging reageren op mijn hulpen, ben ik voor een dressuurzadel gaan kijken.

Succes!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:46

ik ben begonnen met een boomloos zadel, mn oude paardje heeft het zadel nogsteeds. ik zou wel voor een zadel met boom gaan. de meeste boomloze zadels vind ik echt heel lelijk. maar dat is mijn mening :+

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:15

bedankt voor de reacties,

heb mijn budget bijgesteld tot 500 euro. wil iig een wintec,thorowgood oid.
iets dat aan te passen is & gepast is door een zadelpasser.