GPG - beugels ? Voordelen en nadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

GPG - beugels ? Voordelen en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:42

Topic van 5 jaar geleden heeft een slotje gekregen dus bij deze een nieuw topic :).

Ik loop zelf met een knieblessure, waardoor het rijden niet echt goed mogelijk is. Maar wil niet zomaar een flinke duit uitgeven zonder dat ik de voor en nadelen weet.

Uit het vorige topic heb ik als nadelen meegekregen dat ze erg zwaar zijn, dus moeilijk op te steken zijn. Dat de veer kan knappen, en dat ze soms piepen. Zijn er nog meer nadelen?

Ook vroeg ik me af wat het verschil was tussen de GPG beugels en de sprengers.

Revanches

Re: GPG - beugels ? Voordelen en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:47

Ik heb zelf ervaring met beide beugels, sprenger4system en de GPG.
Mijn voorkeur gaat uit naar de GPG omdat daar echt een voelbare vering in zit, waarbij de voet gewoon stil blijft in de beugel, dus je kunt voldoende druk uitoefenen op je hak en enkels zonder te veel te bewegen, maar wel met een fijne vering ter ontlasting van je knie en enkelgewrichten.

Bij de sprenger4system merkte ik dat mijn enkels/voeten gewoon niet stil in de beugel bleven. Doordat het alle kanten op kon bewegen door het beweegsysteem. Ook miste ik gewoon de vering die in de GPG zit. Want die heb je dus echt niet in de sprenger beugels(hoe vaak dat overigens wel gedacht wordt).
Ook had ik juist het gevoel dat je bij het sprengerbeweegsysteem, je soms je hakken te ver naar beneden drukt doordat er geen stabilisatie op zit qua beweging. (Je kunt deze beugels ongeveer dubbelvouwen).

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:23

Ik ervaar geen nadelen bij de GPG beugels. Laatst nog eens met gewone beugels gereden, wat een verschil zeg, ik miste mijn GPG beugels direct!
Op z'n tijd piepen ze inderdaad, maar dan doe ik er een beetje olie aan en dan is 't direct opgelost.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:47

Oke dankjullie! Vooral hetgeen over het gevoel van geen steun in de sprenger laat me zeker neigen naar de GPG.
Wat voel je precies als ruiter zijnde? Veel verschil als je van gewone naar GPG's gaat?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:28

Ik ben vroeger op GPG over gegaan omdat ik zwakke enkels en knieën heb waardoor ik veel last kreeg wanneer ik langer dan 'n half uur op m'n paard zat. Met de GPG's heb ik geen last meer van m'n enkels en knieën, ook al rijd ik nu intensiever dan vroeger omdat ik nu endurance ben gestart.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:47

Je merkt het al gauw genoeg bij het gewone lichtrijden in draf. Daarin veer je direct. En als je ze goed afgesteld hebt, dan rijdt het erg prettig.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:21

Oke goed om te weten. En je stelt ze vrij gemakkelijk af of kan je daar flink wat tijd voor rekenen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:27

Afstellen hoef je niet exact te doen. Ze staan volgens mij standaard op ongeveer 75kg ingesteld.
Het is gewoon hoe losser je ze draait, hoe bewegelijker.
Hoe vaster hoe minder vering. ;) Het is maar net wat je fijn vind.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:28

Oke goed om te weten :). Ik weeg zelf bij lange na geen 75 kilo, dus dan zal ik er nog wat aan moeten sleutelen waarschijnlijk. Maar dat komt wel goed.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:36

Kan ik deze beugels zonder gevaar tweedehands kopen? Ik vraag me af hoe lang het systeem zeg maar meegaat of is dat gewoon een leven lang? Geen zin om een paar tweedehands te kopen waarvan later de veer kapot blijkt, of kan dat niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:05

Ik vond op zich de vering van de GPG (en andere verende beugels) wel fijn, maar vond het wel erg onrustig zitten, erg vermoeiend.

Omdat je bvb. tijdens het lichtrijden, elke keer dat je gaat staan in de beugels, wat langere beugels krijgt als het ware. Ik vond het erg vervelend dat dan elke keer mijn knie wat over het zadel heen schoof, en niet stabiel bleef liggen. Erg vermoeiend en ook gevaarlijk met Rena die ineens een rare sprong opzij kon maken omdat ze zo schrikkerig kon zijn plotseling :P

Doe mij dan maar beugels met een scharnierende onderkant en een gedraaide beugelophanging, dat haalt de spanning van je gewrichten af en de lengte van je beugels / riemen blijft toch constant waardoor je beenligging veel rustiger en stiller is :)

Xx_Daan_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:11

Ik heb zelf ook een tijd met de GPG beugels gereden vanwegen een knie probleem, ik vond het erg fijne beugels. het is even wennen in het begin, maar dat je zonder pijn van je paard af komt is erg fijn!
Ondertussen rij is weer gewoon met normale beugels maar zodra ik weer last krijg ga ik weer over op mijn GPG

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:15

ik heb die gpg beugels, ik merk niet heel veel verschil maar ze zeggen dat er vering in zit..
Ik heb wel 1 nadeel doordat die vering er inzit zijn je beugelriemen snel te lang..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:26

@pmarena Welke beugels zijn dat dan met een scharnierende onderkant en gedraaide beugelophanging?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:34

Ik heb inmiddels een jaar of 5 gpg beugels.
Ik vind ze erg fijn, op een gegeven moment voel je de vering eigenlijk niet meer omdat je er aan gewend bent. veert evengoed wel hoor, daar gaat het niet om, maar toen ik ze net had moest ik er wel aan wennen.
geknapte veer heb ik nog nooit gehoord.
bij mijn stubben zadel heb ik een nieuw paar gekocht en bij mijn wintec tweedehands. allebei super kwaliteit.
ik heb dan ook nog eens de progrip versie, love it :D
Het enige wat je er zo nu en dan mee moet doen is smeren omdat de veren beginnen te piepen.
dan spuit ik er wat WD40 op/in en dan is het weer over