voor en nadelen lederen singel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kai_Rosa

voor en nadelen lederen singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 08:57

hallo,

ik kon mijn antwoord niet vinden op bokt.

Deze zomer ga ik mijn pony inrijden, nu heb ik nog geen singel.
as zaterdag gaan we naar equitana en ik wil eigenlijk een ledere singel gaan kopen maar nu heb ik een aantal dingen over lederen singels gehoord wat me niet goed klinkt.
Nu heb ik gezien dt je een hoop verschillende soorten hebt met oa gekruist elastiek, elastiek aan een kant en noem t maar op.

ook heb ik gehoord dat je met een elastieke singels snel je paard versingelt.
dus ik vraag mij af of er ook ledere singels zijn zonder elastiek?

en met een ring in het midden voor het borsttuig!

Dus mijn vraag: wie heeft er nare dingen meegemaakt met lederen singels en welke is goed en welke niet en wat zou jij aanraden als eventueel 2e optie?

ik wacht met smart op een idee!

corientjuhh

Re: voor en nadelen lederen singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:13

Er zijn idd singels zonder elastiek :)
ik heb er nu 1 met elastiek maar wil heeeeeel graag een nieuwe zonder haha
Singel zit helemaal niet fijn..
Verder ben ik te spreken over lederen singels :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:44

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:50

Ik heb een lederen singel met aan beide kanten elastiek, wat ik zeker voor jonge paarden héél erg fijn vindt. Op zich is het best logisch om een singel aan te schaffen met een beetje rek erin. Je wil toch dat 'ie comfortabel draagt?

Voorheen had ik er een van neopreen, maar die vind ik lastig schoon te maken & was na een intensieve training de volgende dag niet droog.

Houd er even rekening mee of je een rechte of een anatomisch gevormde singel wil hebben :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:23

Er zijn heel veel lederen singels met in het midden een ringetje en zonder elastiek :)

Elastiek ben ik idd ook geen fan van, ten eerste is het bij ronde paarden echt kl*te, want je blijft aan het glijden, en ten tweede versingel je je inderdaad snel. Ook bij jonge paarden die nog wel eens een gekke sprong kunnen maken, knapt elastiek snel, en daar wordt je ook niet blij van.

Als je singel goed past en gevoerd is, draagt 'ie ook comfortabel. Daar is geen elastiek voor nodig :)

Leren singels zijn verder gewoon heel prettig, als je ze netjes schoon houdt gaan ze heel lang mee!

En houdt idd bij de aanschaf in gedachten of je een rechte, anatomisch gevormde of banaansingel wilt hebben.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:50

Doubtless schreef:
Ik heb een lederen singel met aan beide kanten elastiek, wat ik zeker voor jonge paarden héél erg fijn vindt. Op zich is het best logisch om een singel aan te schaffen met een beetje rek erin. Je wil toch dat 'ie comfortabel draagt?

Voorheen had ik er een van neopreen, maar die vind ik lastig schoon te maken & was na een intensieve training de volgende dag niet droog.

Houd er even rekening mee of je een rechte of een anatomisch gevormde singel wil hebben :)

Wat is daar het verschil van? Welke is beter?

Oowja en even een aanvulling het is voor een veelzijdigheids zadel

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:43

Een singel met aan beide kanten elastiek is voor het paard het prettigst. De reden: de ribben, linkerkant en rechterkant, komen onder de borst/buik samen, dit middenstuk is kraakbeen. Dus iets flexibel. Het kan in elkaar gesnoerd worden. Wanneer je dus een singel gebruikt met aan beide zijden elastiek dan is er nog enige speling voor dat borstbeen ivm ademhalen. Je hoeft een singel met elastiek niet uit te rekken totdat er geen beweging meer in zit. Wanneer je een gewoon passend zadel hebt is er bij geen enkel paard een probleem.
Schoonmaken is voor een leren singel net zo als voor een neopreen: zand eraf zodat er niets kan schuren. Beetje invetten kan er nog wel bij komen.

Succes.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:59

nou een passend zadel heb ik dus nog niet omdat hij nog jong is en niet uitgegroeid.
het zadel wat ik nu heb past maar daar is alles meer gezegt hij heeft voldoende ruimte om vrij te kunnen lopen.
als ik hem door ga rijden ben ik wel van plan een "beter" passend zadel te kopen. wat dat gaat worden weet ik nog niet.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:29

Afbeelding
mijn keuze is uiteindelijk op deze singel gevallen.
ik heb m nog niet gekocht want hij was er niet meer in het zwart in de maat 115.
nu internet afstruinen naar een webshop waar ze hem nog wel hebben.

bedankt voor jullie hulp en informatie.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:34

Deze zou juist NIET mijn keuze zijn. het elastieken deel zit bijna ter hoogte van de huidplooi in de "oksels" en dat is nu een plaats waar je het eerste problemen krijgt met de huid en een opgevouwen velletje. Zeker tijdens het verharen is dit bij onze paarden een plaats van extra aandacht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:40

Is het deel elastiek onder het gekruiste deel uit één stuk of zijn het twee stukken met een opening tussen?

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:43

owke! daar had ik nog niet aan gedacht. scheelt het dat mijn pony helemaal geen dikke pluis wintervacht krijgt?
mijn keuze was juist op deze gevallen omdat de stiek in het midde zit en gekruist dat leek mij het stuchste.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:44

Heleennn schreef:
Is het deel elastiek onder het gekruiste deel uit één stuk of zijn het twee stukken met een opening tussen?

Ik geloof dat het onderste deel een stuk is. (ik weet t niet zeker.)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:22

Ik zou juist het elastiek bij de stoten willen hebben omdat het daar niet op de vacht zit en dan het meeste effect heeft bij het aansingelen lijkt mij...

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:59

welk effect bedoel je?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:01

Ruimte geven daar waar nodig. Als ik de singel vastmaak aan een stoot en aan wil singelen, rekt ie dus alleen mee aan die stoot, wat mij het meest effectief lijkt... Tenzij het niet om het aansingelen gaat maar om het uitbuiken tijdens het rijden?

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 06:44

ja, voor mij hoeft het elastiek niet. dus wil het eigenlijk zo min mogelijk effect laten hebben.
mijn idee met elastiek bij de singelstoten is dat het stiek daat meerekt en het lijkt me dat als de stiek meer naar het midde zit lijkt het me verdeeld.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:49

Ik heb m'n singel nu 2 jaar en elastiek is er niet minder op geworden.
Maar als je het elastiek niet nodig hebt, waarom bestel je er dan geen zonder :Y) ?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:47

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:46

Zelf heb ik een enorme hekel aan singels met elastiek: zit het aan 1 zijde, heb ik het idee dat er onevenredige druk ontstaat, zit het aan beide zijden, dan heb ik weer het idee dat ik ook dan niet genoeg "gevoel" heb bij het aansingelen.

Lederen singels heb ik afgeschaft juist doordat ik het te veel onderhoud vind: ze worden hard (van het zweet) en stug bij aansingelen.

Ik ben overgestapt op simpele neopreens zonder elastiek, en daar heb ik er 3 van: dan dus ook nooit het probleem dat je singel de andere dag niet droog is: gewoon eentje bijkopen.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:48

bedankt voor de sites doubtless

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:19

Nou ik heb n singel hoor. Zal vd week een foto van t totaal plaatje maken.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:26

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:27

Oh wacht je hebt al