Welke singel (45cm) bij V-systeem en singelplek bij elleboog

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Welke singel (45cm) bij V-systeem en singelplek bij elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:31

Het zadel van mijn paard (wel een ponymaatje ;)) is prima in orde. Maar doordat hij rondgeribt is en de singel vlak achter zijn elleboog ligt, glijdt mijn huidige singel naar voren en blijft het zadel dus niet 100% liggen. De singel is voor het mooie te groot (55cm), het betreft deze singel: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... leder.html.

Het is een Rossnerzadel, en heeft dus een V-systeem. De singel die ik nu heb sluit daar goed bij aan, maar geeft samen niet echt het resultaat wat ik wil (V-systeem lijkt een beetje nutteloos...). Daarbij is mijn huidige singel ook aan vervanging toe.

Zelf had ik een singel zoals dit in gedachten, maar weet niet of dit problemen voor het V-systeem geeft?
Afbeelding

Wat is jullie advies?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:43

Even een reactie, voorzover ik het kan beoordelen vanaf de computer: Je zadel glijdt naar voren, je paard is rondgeribt. Dat kan al de reden zijn dat het zadel naar voren glijdt. Wanneer je het zadel op de juiste plaats neerlegt, dat betekent 2/3 vingers achter het schouderblad, dan komt de singel waarschijnlijk op het nog ronde deel van de buik. Die schuift dan naar voren, de weg van de minste weerstand, en trekt je zadel mee naar voren op de schoft/schouderbladen van je paard. Dan krijgt het paard dus niet alle bewegingsvrijheid die er behoort te zijn.
Waarschijnlijk kun je het beste een banaansingel gebruiken. Met de boog naar voren laten wijzen, richting de voorbenen. Die boog gaat zitten op de juiste singelplaats en wordt niet meer naar voren gewerkt.
Het is ook mogelijk dat het V systeem niet goed bevestigd is voor jouw paard. Wanneer je naar de voorste singelstoot kijkt, zonder singel, wijst die dan naar achteren/beneden of naar voren?

Succes.

Drunksheep

Re: Welke singel (45cm) bij V-systeem en singelplek bij elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:43

Bedankt voor je reactie, precies mijn gedachten, maar bevestiging is fijn (helemaal van iemand met verstand van zaken :)))

Het V-systeem ziet er bij mijn zadel als volgt uit:
Afbeelding

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:56

Ik heb zelf net een rossner zadel gekocht en heb daar die singel bij. Paard is rond (haflinger) en volgens de zadelmaker was dit een goede keus qua singel. Helaas nog niet met de hele combi kunnen rijden maar ik zal mijn bevindingen tzt hier even posten :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:00

Dan hebben we ongeveer dezelfde combi (en ook allebei een wat steviger type paard haha) :D

Ik bestel hem toch nog niet binnen een paar dagen, dus ben heel benieuwd naar je bevindingen!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:03

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:35

De voorste singelstoot wijst idd naar achteren. Dan heeft deze stoot minder voordeel dan wanneer hij naar beneden of zelfs iets naar voren zou wijzen. Wanneer je een banaansingel gebruikt en het helpt niet voldoende, dan is er dus nog de optie om de hoek van de voorste singelstoot iets anders te laten lopen.
Ik zie dat er aan de achterste singelstoot ook al iets veranderd is. Het selfcentering systeem is er af. Dat is jammer.

Succes.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:18

Bedankt weer voor je reactie :)

Wat is er precies aan de achterste veranderd? Hij was namelijk al 'vast' aan de singelstoot (dus zonder dat het systeem kan bewegen) toen ik het zadel nieuw aanschafte. Mijns inziens ook niet echt praktisch, maargoed ik heb het zadel toen ook niet bewust om het systeem aangeschaft. Is dit eventueel nog wel te veranderen?

tanjaatjuhh schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ngels.html

Banaansingel komt hier het beste uit voor je zadel denk ik. Dan moet de boog richting hoofd zegmaar. Zorgt ervoor dat je zadel niet naar voren getrokken wordt.

Deze is aardig goedkoop , proberen waard? http://www.piafferuitersport.nl/zadels- ... nde-singel

Ik ben echt een mieperd, wil leer en bruin hihi... duur grapje om te proberen dus voor mezelf, maar er is ook niemand anders hier in de buurt met zo'n singel in de goede maat.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:30

Je hoeft zon goedkope saaie ook niet te houden. Als het werkt koop je een bruine leren en kan dees zo marktplaats op?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:46

Drunksheep schreef:
Bedankt weer voor je reactie :)

Wat is er precies aan de achterste veranderd? Hij was namelijk al 'vast' aan de singelstoot (dus zonder dat het systeem kan bewegen) toen ik het zadel nieuw aanschafte. Mijns inziens ook niet echt praktisch, maargoed ik heb het zadel toen ook niet bewust om het systeem aangeschaft. Is dit eventueel nog wel te veranderen?

Ik ben niet Marjoleinvdh maar denk dat ik weet wat zij bedoelt :)
Ik heb een Euroriding Diamant en zo ziet mijn v-systeem er uit, dus met ring er tussen (selfcentering systeem?)

Afbeelding

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:59

Dat dacht ik zelf dus ook, maar het gekke is dus dat het niet is veranderd, maar vanaf het begin al zo geweest is :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:04

Dat zou je misschien nog aan kunnen laten passen bij een zadelmaker?

Zodra ik ermee gereden heb laat ik het weten :j

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:09

Hierboven staat idd een afbeelding met het systeem dat ik bedoel. Bedankt! Selfcentering betekent zichzelf plaatsend/aanpassend. Deze ring zorgt ervoor dat de achterste singelstoot zich kan aanpassen aan de plaats van de voorste singelstoot. Je kunt dan de stoot iets verplaatsen. Dit kan bij jouw zadel niet, daar is de stoot vastgezet, dus gaat er veel voordeel verloren. Eigenlijk moet de voorste stoot zich nu aanpassen aan de achterste, dus het omgekeerde gaat dan gebeuren!
Dit kan wel weer terug veranderd worden, is geen probleem.
Je kunt ook zien dat de voorste stoot bij het zadel van Ilse een andere hoek maakt dan jouw zadel. Dat is niet belangrijk wanneer het zadel past en/of niet schuift. Elk merk heeft weer z'n eigen eigenschappen. Maar de hoek van die voorste stoot kan altijd veranderd worden indien nodig.
Heb je dit zadel nieuw gekocht?

Succes.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:21

Het zadel is inderdaad nieuw aangeschaft. Het systeem heeft dus nooit 'gewerkt'. Er staat ook meer druk op de tweede singelstoot als het ware, in plaats van de tweede en derde samen. Mocht een andere singel niets uithalen zou het dus een goede optie zijn om eventueel een ring er tussen te laten bevestigen :j mooi om dat te weten. Voor nu lijkt mij de singel het 'grootste' probleem.

Bedankt weer!