Beste bokkers, Ik heb een nieuw hoofdstel gekocht zonder bit. Ik heb een super mooi bit aan mijn oude hoofdstel. Teugels er af gekregen na lang vechten. Nu krijg ik de bakstukken totaal niet los van het bit. Ik heb het al met vet geprobeerd, maar ik krijg ze gewoon niet los. Tips?
julius_juut
Geplaatst: 15-03-13 20:16
Bakstukken stuksnijden? In water leggen en vol laten zuigen zodat het leer zacht word?
Leen
Geplaatst: 15-03-13 20:17
Is het hoofdstel het nog waard? Anders met een breekmesje het leder oversnijden. Als je dat wel nog wil houden kan je eens proberen om het een nachtje in lederolie te leggen. Daar wordt het leder soepel van, en dan zal het vast wel lukken.
Als je het niet los meer krijgt is het waarschijnlijk al eens heel lomp door iemand in de olie gelegd ofzo, waardoor alles te dik is geworden....of er zit dik vuil op of de gespen zijn verroest of iets.... sowieso niet echt ideaal voor een hoofdstel
Inderdaad gewoon de gepjes los maken en proberen open te wrikken met een hoevenkrabber of schroevendraaier of iets, en dan eens kijken of er nog wat van je hoofdstel te maken valt met een goede poetsbeurt