Barebackpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:09

Ik wil een barebackpad halen voor mijn pony.

Nu las ik dat je ook de V singelstoten heb en normale.
Welke is beter voor het paard?
Welke kan je stijgbeugels aanhangen?
Een hele domme vraag misschien maar kan je gewoon opstappen met een barebackpad of moet dit met een opstapje?
Iemand misschien ideen over welke ik het beste kan halen.

Leen

Re: Barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:14

Barebackpads zijn niet gemaakt om stijgbeugels aan te hangen. De druk wordt dan niet verveeld zoals dat bij een zadel zou doen. De druk komt dan op 2 a 3 ruggenwervels, wat dus echt niet goed is. Dus nooit, maar dan ook nooit een bbp met stijgbeugels kopen, of ze eraan maken.
Opstappen hangt van de grote af, op een pony kan je best wel zo opstappen maar op een paard met een krukje. Het beste is sowieso, ook met zadel, om met een krukje op te stappen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:30

Er staan er wel te koop met stijgbeugels vandaar dat ik het ook vroeg ben een leek hierin.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:35

Ik rijd zelf met een barebackpad. Met beugels eraan. Ik gebruik ze zo min mogelijk.
Mijn barebackpad heeft inlages, en er ligt een boomloospad met ruggengraatvrijheid onder. Deze combinatie werkt voor ons. Ik stap in principe alleen, maar ik voel me veiliger met die stijgbeugels eraan :)

Waarvoor wil je de BBP gaan gebruiken?

Christ heeft hele mooie. de zogenaamde ''fellsattels'' :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:36

Ja er worden er echt te veel aangeboden met stijgbeugels, maar goed, die dus gewoon niet kopen. Veel te gevaarlijk voor de ruggengraad.
Van het singelsysteem ken ik niet veel. Weet wel dat zadels met een V-systeem voorkomen dat het zadel naar voren schuift. Dus ik denk dat dit hier ook het geval zou zijn.

Wat misschien wel handig is om op te letten, ik weet niet of je een dressuurzadel hebt? Er zijn bbp's die twee lange singelstoten hebben (de meeste andere hebben er 1) daar past dan meestal een dressuursingel aan. De singels die er bij zitten zijn vaak niet veel soeps :+

Edit: volgens mij kan aan die met 1 riem wel een westernsingel, maar daar ben ik niet zeker van.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:47

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:54

Ik rij nu een aantal maanden op een bbp. Het bevalt mij erg goed. Ik heb er een gewonen singel aan zitten. Vind dat goed gaan. Verder stap ik altijd op met een krukje omdat ik er niet op kan springen en het is ook beter voor haar rug. Hoewel ik het wel wil leren voor geval van noot lijkt me altijd handig. Maar ik rij nu amper nog met zadel vind dit zo lekker rijden. Goed voor mijn zit en ben nu haar ook anders aan het rijden. Doel voor dit jaar met bbp springen en buitenrijden. Voordeel bij dit paard dat als je niet goed zit ze gaat bokken dus een duidelijk feedback. Heel veel plezier ermee in de toekomst als je hem aanschaft.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:58

booster schreef:

Nee hoor.. Dat is toch geen V singelsysteem?
Er zit alleen nog een pad om de singelstoten heen. Omdat die vaak nog ver om het lijf lopen en dat bij sommige paarden irritatie geeft?

Of zie ik het nu verkeerd? :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:59

booster schreef:
Ik wil een barebackpad halen voor mijn pony.

Nu las ik dat je ook de V singelstoten heb en normale.
Welke is beter voor het paard?
Welke kan je stijgbeugels aanhangen?
Een hele domme vraag misschien maar kan je gewoon opstappen met een barebackpad of moet dit met een opstapje?
Iemand misschien ideen over welke ik het beste kan halen.

Een opstapje is zowiezo beter voor de rug van het paard, ook als je met zadel rijdt. En stijgbeugels zou ik niet doen bij een BBP, het is juist goed om een onafhankelijke zit te krijgen om zonder stijgbeugels te leren rijden. Suede bovenlaag en leren zitvlak in rijbroek kunnen helpen om niet te schuiven en beter te blijven zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:59

Ik heb onlangs een bb-pad van F.R.A. gekocht. Deze:
http://www.pendulapaardenmens.nl/a-1592 ... ijsjabrak/
Zonder beugels, want met kun je idd beter niet willen, ivm drukverdeling.
Deze kun je gebruiken met een gewone dressuursingel, dat vind ik idd fijner werken dan wanneer er maar 1 singelatoot aanzit.
Ik zou ook letten op de pasvorm, die ik heb volgt de ruggengraad vorm.
Er zijn er ook die gewoon strak over rug en schoft liggen, die vind ik persoonlijk niet prettig.
Ik gebruik mijn bb-pad om het gevoel van zonder zadel te ervaren, direct contact met de paardenrug, maar dan zonder het nadelige effect van de gladde vacht. Met bb-pad zit ik steviger als ponylief het nodig vindt om te stuiteren.
En geen last van haren en/of zweet aan je kont :D

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:09

Marije_jiplover schreef:
Ik heb onlangs een bb-pad van F.R.A. gekocht. Deze:
http://www.pendulapaardenmens.nl/a-1592 ... ijsjabrak/
Zonder beugels, want met kun je idd beter niet willen, ivm drukverdeling.
Deze kun je gebruiken met een gewone dressuursingel, dat vind ik idd fijner werken dan wanneer er maar 1 singelatoot aanzit.
Ik zou ook letten op de pasvorm, die ik heb volgt de ruggengraad vorm.
Er zijn er ook die gewoon strak over rug en schoft liggen, die vind ik persoonlijk niet prettig.
Ik gebruik mijn bb-pad om het gevoel van zonder zadel te ervaren, direct contact met de paardenrug, maar dan zonder het nadelige effect van de gladde vacht. Met bb-pad zit ik steviger als ponylief het nodig vindt om te stuiteren.
En geen last van haren en/of zweet aan je kont :D

Dank je wel ga even die bekijken.
Ik wil ook graag zonder zadel gaan rijden met mijn pony alleen dan wel met er iets tussen ivm losse haren en zweet enzo.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:11

Als ik die zou bestellen moet ik dan pony of middel/paard voor mijn Highland pony van 1.44 en wat breed gebouwd

Ivyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:15

booster schreef:

Deze heb ik ook laatst gekocht voor een arabier. Je moet wel de maat 'paard' kopen. Pony is echt alleen voor Shetlanders ;-).

Hij zit echt heerlijk. Echt een aanrader!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:00

@booster: de maat pony is echt voor kinderen en (kleine) pony's.
Ik heb de medium/full voor mijn haflinger van 1.48 en die heb ik ook echt wel nodig.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:05

hoe zijn de singelstoten zijn die stevig?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:12

Ja, stevig nylon. Voelen erg degelijk.
Die patches zijn ook mooi stevig, maar bij mijn haflinger niet nodig, dan moet ik een te korte singel en komen de gespen net achter zijn elleboog te liggen.
Die patches zijn vooral handig bij een heel groot paard, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:28

Ik heb dezelfde.
Gebruik de patches ook niet,die hangen ook in zijn elleboog...
Fijn ding!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:35

Die van Fra is de namaak van de Barefoot. Ze zien er precies hetzelfde uit.
Die hebben het v singelsysteem, dat verdeelt de druk over de rug ipv 1 of 2 wervels.
Barefoot heeft ook nog een lekkere schaapzitting voor de bbp.
Ik heb hem ook echt een aanrader! En zeker geen beugels eraan. Is ook gevaarlijk, als je in een reactie op 1 beugel steunt glijdt de hele pad onder aan de buik.

Een foto van mijn bbp
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:18

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:51

cynthiar schreef:
Die van Fra is de namaak van de Barefoot. Ze zien er precies hetzelfde uit.
Die hebben het v singelsysteem, dat verdeelt de druk over de rug ipv 1 of 2 wervels.
Barefoot heeft ook nog een lekkere schaapzitting voor de bbp.
Ik heb hem ook echt een aanrader! En zeker geen beugels eraan. Is ook gevaarlijk, als je in een reactie op 1 beugel steunt glijdt de hele pad onder aan de buik.

Een foto van mijn bbp
[ Afbeelding ]

Die op de foto is toch de barefoot he?
Gebruik je hem veel? Ik wil er nl ook 1 met schaap, maar er zijn weinig ervaringen over de barefoot met schaap te vinden.

grtjes

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:58

Ik vind schaap veel gladder. Dus zit daar minder lekker op. Gebruik hem nu amper nog. Gebruik nu eerder de dunnere.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:02

floorsil schreef:
Ik vind schaap veel gladder. Dus zit daar minder lekker op. Gebruik hem nu amper nog. Gebruik nu eerder de dunnere.

Hoe bedoel je, gebruik nu eerder de dunnere?

En meen je dat de ad met het schaap erop gladder is dan de pad zonder schaap?
En de rollen dan van voor en achter, hoe bevielen die?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:03

Ja ik gebruik hem redelijk veel, om lekker mee buiten te stappen maar ook in de bak.
Ik gebruik er wel een boomloospad onder van Barefoot, om de ruggegraat te ontlasten omdat mijn paard ook al bijna 25 is.
Vanwege de leeftijd van mijn paard rij ik niet meer zo intensief, maar wel vaak voornamelijk stappen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:50

De dunnere bedoel ik zo'n 1 die als bovenkant een soort suède heeft. De bbp met schapenvacht heeft inlagens waardoor die beter dempt, daardoor beschermt hij de rug wel beter.
En ie heeft ook een soort van kniewrongen maar vind die weinig steun geven.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:44

Het schaap op de BBP van barefoot is apart verkrijgbaar. Je bestelt dus de BBP los en kan daarbij als extra de schaap kopen om erop te bevestigen.

Ik heb een tijdje een bbp van een vriendin mogen lenen met echt schaap en dat zat heerlijk. Lekker koel in de zomer en heerlijk warm in de winter :j