Toch mogelijk een Stubben boom te verbreden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moona

Toch mogelijk een Stubben boom te verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:02

Hallo bokkers,

Ik heb onlangs dus een Stubben zadel gekocht. Prachtig zadel en hij ligt eigenlijk goed *\o/* . Het is alleen zo dat ik bij de schoft er 4 vingers tussen kan steken. Dat kan nog net, maar beter zou zijn als de boom 1 cm breder zou zijn, waardoor het zadel aan de voorkant ietsjes naar beneden komt, en het diepste punt ook precies in het midden komt te liggen. Het gaat echt om 1 cm, verder past hij goed, het is dus echt die centimeter die het scheelt.

Nu is mijn vraag, kun je een Stubben boom een centimeter verbreden?

Ik lees berichten dat het niet kan, maar ik heb gerenomeerde zadelmaker gesproken (waar ik op bokt goede verhalen over lees) die zegt dat 1cm bij Stubben wél kan. Ik vertrouw deze zadelmaker, echter ik ben ook iemand die liever het zekere voor het onzekere neemt en zichzelf informeert!!! Ik wil toch even voor de zekerheid de meningen hierover horen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand dit ook heeft laten doen?

thanks!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:49

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

melrovers

Re: Toch mogelijk een Stubben boom te verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:32

Let er wel op dat als het zadel in een pers gezet wordt en zo breder gemaakt wordt er wel het risiko is dat de boom kan gaan breken. Er komt dan veel druk op de popnagels in het kopijzer te staan waardoor deze eruit kunnen knallen en dan kan de boom of het kopijzer makkelijk breken.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:35

Bedankt voor de reacties.
Maat 38 is inderdaad een extreem voorbeeld! De zadelmaker had het over 1 centimeter. Maar goed om te horen dat het goed is gegaan en goed bevalt. :-)

Ik heb ook even in het Duits gezocht en daar kom ik toch ook wel berichten tegen dat het kan. Zij het in beperkte mate. Ik lees hier zelfs dat iemand met Stübben zelf heeft gesproken en ze haar zadel naar Stübben kon opsturen en ze het bij Stübben zelf in orde kunnen maken (moet je wel eerst met ijzerdraad de boommaat van je paard opmeten). Maar weer andere forumbezoekers beweren dat het niet kan. De meningen zijn dus verdeeld.