Springen met een dressuur zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Springen met een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:03

Hoi!

Ik heb zelf een dressuurzadel, en daar spring ik ook mee. Nu wil ik wat vaker gaan springen en in de toekomst ook wedstrijdjes, maar kan dat wel met dit zadel?

Ik heb er zelf niet veel last van,maar ik weet ook niet beter. Ik vind mijn zadel ook meer van veelzijdigheid hebben dan van dressuur omdat er geen dikke wrongen in zitten.
Wie springt er ook met een dressuur zadel? En is mijn zadel wel echt een dressuur zadel of meer vzh?

Het is een anky zadel staat erop, en na even googelen kwam deze foto wel overeen!
Afbeelding

Foto's op Otje:
Afbeelding
Springend, is er een blokkade voor mezelf waardoor ik iets niet goed kan doen?
Afbeelding
En van voren
http://7.media.hyves-static.net/1531154 ... 54030.jpeg

Alvast bedankt :D En sorry als het verkeerd staat!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:07

Sprong zelf een tijdje met een echt echt echt dressuurzadel (lange zweetbladen, diepe zit, dikke wrongen) en met een springzadel, ging met beide prima en kan nu niet echt zeggen wat ik fijner vond.
Met je zadel kun je best op wedstrijd, je zal niet in het Z gaan met de pony, lagere niveau's (minder hoogte en tempo) kan sws wel met een dressuurzadel.

Edit: Of je moet al merken dat je paard niet fijn kan galoperen en springen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:07

Kan je prima mee springen hoor. Het probleem is meestal dat je je stijgbeugels niet kort genoeg kan doen omdat je dan tegen of over de kniewrong komt. Dat lijkt me bij jou geen probleem.

x_Heidi

Re: Springen met een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:10

Z springen was ik ook zeker niet van plan hoor haha, gewoon af en toe een B parcoursje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:12

Volgens mijn zadelmaker verpesten dressuur zadels de techniek van het paard.

Hij vertelde dat door de singel stoten die anders bevestigd zijn. Paarden hun benen minder goed gaan vouwen. Waardoor de techniek slechter word. Of het klopt en waar is weet ik niet.

Ik spring namelijk nooit met een dressuur zadel omdat ik dat verschrikkelijk vind zitten... Maar goed voor een klein sprongetje af en toen kan het wel. Wil je fanatieker springen zou ik zoeken naar een springzadel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:16

Kan best kloppen, paard heeft ook minder schoudervrijheid als ik me niet vergis, maar nogmaals, laag niveau... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:23

xSlvna schreef:
Kan best kloppen, paard heeft ook minder schoudervrijheid als ik me niet vergis, maar nogmaals, laag niveau... :)

Idd, Het zat hem in de singel stoten en idd de schoudervrijheid.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:38

Ik zou het niet doen. De schoudervrijheid is onvoldoende en het zadel zal gaan drukken tijdens de sprong op plekken die niet bevorderlijk zijn voor je paard danwel mogelijk leiden tot staken voor de sprong bij voldoende "pijn". Het is natuurlijk niet voor niets bedacht een dressuur en springzadel. Als je dan toch wil springen kijk dan evt voor een tweedehands spring of vzh zadeltje. Daarnaast zit je zelf heel anders in een dressuurzadel dan in een springzadel en loop je het risico dat jij je paard gaat hinderen met je houding tijdens de sprong doordat je beugels niet kort genoeg kunnen en je been minder "vrijheid" heeft. Daarnaast zou het kunnen, en ik spreek uit ervaring, dat als je paard een flinke afdruk maakt en basculeert boven de sprong jij achterblijft in het zadel waarna de klepel van je dressuur zadel jou als het ware in zijn nek lanceert...........en geloof me......dat wil je niet gaan mee maken! Voor mij persoonlijk dus echt geeeeeeen dressuurzadel tijdens het springen zowel wb veiligheid alsook voor het lijf van het paard.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:33

Hm, wisselende reacties! Ik heb nu eigenlijk geen plaats/geld voor een ander zadel, en als ik een andere wil (2e hands of nieuw) moet hij wel goed passen dus dan word het echt iets om voor te sparen.. Maar ik wil natuurlijk niet dat het uiteindelijk maar weinig nut heeft gehad.

Wat jullie hierboven zeggen over schoudervrijheid ect. daar zit wel wat in natuurlijk! :) Maar dit dressuurzadel is vrij kort dus geld het dan ook? Als ik dit typische dressuurzadel naast mijn zadel hou dan zie ik toch duidelijk verschil.
http://www.paardzadel.nl/images/product ... adel-1.jpg

En dan vind ik hem meer neigen naar een veelzijdigheidszadel ( http://www.ooteman.nl/media/p_full_4930 ... STLogo.jpg )

bugpluisje: dat van worden gelanceerd in de nek klinkt niet erg aantrekkelijk inderdaad :+

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:36

Ik heb vroeger met mijn pony altijd met een KN dressuurzadel gesprongen. Dat waren dan maar parcourtjes van 70/80 cm en niet erg vaak, maar dat ging prima. Als het voor af en toe is zie ik niet in waarom je meteen een springzadel zou moeten kopen... Als je uiteindelijk toch vaker zou gaan springen kan je uiteraard een veelzijdigheidszadel of een springzadel overwegen.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:42

Misschien kun je een keer van iemand een zadel lenen om te proberen wat het verschil is (wel even kijken of het een beetje goed ligt op je paardje natuurlijk anders heeft het nog weinig zin). Ook een springzadel is weer even wennen voor jezelf namelijk. Heel veel succes ermee in ieder geval en hoop dat je nog wat nuttige tips of ideëen van mede bokkers krijgt :-)

itrichta13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:56

ik heb vroeger vaak gesprongen (elke week) met een veelzijdigheids zadel :) dit ging prima ^^ met dresuurzadel sprong het idd niet fijn (voor mij dan) maar met het zaldel wat ik nu heb gaat dit prima! (is een wintec met een verplaatsbaar kniewrong

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:03

Kun je dan niet veel beter je huidige zadel omruilen tegen een veelzijdigheid zadel? Daar kun je mee dressuur rijden en springen. Ik spring en dressuur met mijn vzh zadel en rij er mee buiten. Ik dacht eerst ook misschien maar een dressuur zadel aanschaffen maar dan kan ik minder goed springen en dat doe ik ook heel graag :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:14

Momenteel spring ik ook met mijn dressuurzadel. Ik heb een veelzijdigheidszadel liggen, amar die past niet meer, maar ik vind dat enorm jammer. Daar mee springen is zoveel meer fijner, veel meer steun. Maar ja, het moet wel passen natuurlijk en dat doet hij helaas niet. Dus voorlopig even met dressuurzadel. Ik hoop dat ik er niet afdonder doro het minder steun hebben ;)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:35

Ik vind een dressuurzadel echt voor geen ene meter zitten tijdens het springen, maar mijn zadel heeft wel langere zweetbladen als die van jouw (zover ik kan zien) dus misschien dat het daaraan ligt.
Morgen een springzadel passsen dus hoop dat die past :).

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 18:48

Bedankt voor alle reacties! :D Mijn zadel omruilen, voor geen goud :+ Hij zit echt heerlijk en ik hou er ook van om lange afstanden te rijden. Nee, dan spaar ik liever voor een spring/vzh zadel, maar alleen als het nodig is. Ik kan misschien wel een keer bij mijn vriendin gaan springen op haar paard met een vzh zadel om het verschil te voelen! Ik ben benieuwd haha.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:02

Ik zou ook sparen voor een VZH of spring!
Ik heb het dus ook steeds wel gedaan het springen met dressuurzadel....tot afgelopen vrijdag!
We lachten er is de les altijd om dat mijn benen snel naar achter vlogen en ik in de landing uit balans was, dit kwam vooral doordat de beugelophanging van een dressuurzadel meer naar achter is geplaatst en de wrong dus dikker, kon de beugels niet nog korter doen en ophanging niet verplaatsen.
Dit resluteerde afgelopen week dus in een heftige vak en zwaar gekneusde hak van mijn voet dus maanden problemen......

Ik heb nu dus wel een vzh zadel geregeld voor als ik weer kan gaan springen, want ik persoonlijk vind het gevaarlijk, vor een huppeltje znder gekkigheid prima, maar bij kortere en moeilijkere wendingen enz niet te doen.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:26

Er zullen best mensen die met een dressuurzadel net zo springen als met een springzadel, maar ik vind het 3x niks. Ik heb dan ook afgelopen week een springzadel erbij gekocht. Heb tot afgelopen week dus ook nog maar 1x een klein kruisje gesprongen. Nu kan ik pas echt beginnen met springen.

Ik vind persoonlijk dat je je beugels niet kort kunt doen, dan komen ze snel over de wrong. Daarnaast is de lepel zo stijl en hoog dat je snel een duwtje tegen je kont kunt krijgen van de lepel. Je kunt gewoon niet goed in de verlichte zit en ik vind dat het je beweging belemmert.

Ik heb 1x eerder met een dressuurzadel gesprongen. Dat was in het bos. Wilde een greppeltje springen. Paard sprong er met een enorme sprong overheen. Ik weet niet hoe het verder gebeurde, maar ik landde voor het zadel :'), is me met een springzadel nog nooit gebeurd....nee voor mij geen dressuurzadel voor het springen...

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:22

Het kan wel, maar of je paard het ook leuk vindt...?

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:55

ik heb ook wel met een dressuur zadel gesprongen en met een vhz ook maar vind er weinig verschil in zitten dus ik denk dat als je zelf er geen last van hebt het gewoon kan :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:41

XEefjuhX schreef:
Het kan wel, maar of je paard het ook leuk vindt...?

Ik zal het haar vragen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:46

Aangezien een B-parcours toch al ongeveer een meter is, zou ik toch kijken voor een springzadel.
Van die lage sprongetjes gaat wel maar het is voor zowel jou als voor je paard een stuk fijner om een springzadel erop te hebben liggen :j

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:47

Ik spring ook op een dressuurzadel omdat mijn houding beter is op een springzadel word ik gelanceerd.
Mijn pony zn techniek word door een springzadel heel anders minder netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:48

98xsophiex98 schreef:
Ik spring ook op een dressuurzadel omdat mijn houding beter is op een springzadel word ik gelanceerd.
Mijn pony zn techniek word door een springzadel heel anders minder netjes.

Dat lijkt me stug, want je kunt niet eens echt een goede verlichte zit aannemen als je in een dressuurzadel zit??

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:56

Er zijn eigelijk maar 2 problemen wat je krijgt bij het springen met een dressuurzadel. Ten eerste dat het dus minder makkelijk is om je stijgbeugels wat korter te maken, wat bij jou zadel wel mee lijkt te vallen.
Maar wat ook bij jou van toepassing is, is wanneer jij je beugels korter gaat maken, jou beenligging veranderd. Op jou foto is het dan ook al goed te zien dat jou "zitvlak" verder achterin het zadel komt te liggen. Dit is niet erg bevorderend voor de rug van je paard. Zeker na verloop van tijd gaat dit problemen opleveren.
Heb je een springzadel, dan heb je de ruimte om de been ligging te veranderen omdat die wrongen ronder zijn gebormd, en jij dus minder ver achter in het zadel word geduwt. Ook ik heb dit probleem zelfs lichtelijk met mijn veelzijdigheidszadel die springgericht is.
Ik zou er zeker mee opletten.