Watertrens? Bustrens? D-trens? Nu in het Nederlands graag..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Watertrens? Bustrens? D-trens? Nu in het Nederlands graag..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:07

Hoi,
Ik weet dat er meerdere topics zijn over bitten.. maar ik snap het allemaal niet meer..
Wat is een watertrens.. Bustrens is een gewoon normaal bit toch met ronde ringen? een D-trens met D-ringen (zeg maar)

Ik ben namelijk opzoek naar een ander bit voor mijn paard. Mijn verzorgster gaf aan dat ze denkt dat mijn paard op een appelbitje beter zou lopen omdat mij paard "verzet" geeft met een bit in haar mond (ze gooit haar tong eruit). Knarsen deed ze ook maar dat is inmiddels een stuk minder geworden.
Zelf kan ik niet zo super goed tegen dat knarsen, dus ben gewoon bitloos gaan rijden. Dit "loste het knarsprobleem wel op", maar mijn verzorgster rijdt liever met bit en zelf ben ik hier dan ook weer mee begonnen nadat de osteopaat en tandarts zeiden dat ze niks konden vinden en het waarschijnlijk een tik van haar is.
Ik heb al verschillende bitten geprobeerd, maar niks werkte.. Tevens heb ik ook andere mensen er een tijdje op laten rijden maar die tong blijft naar 1 kant hangen (rechts).

Een appelbitje is voor mij nog iets wat ik wil proberen.. Maar wat voor 1 moet in dan hebben? een bit met ronde ringen? of met D-ringen?
Mijn voorkeur gaat wel uit naar dubbelgebroken omdat dit wat zachter is.. en ik wil dat ze zo een zacht mogelijk iets in haar mond heeft. Overigens moet het wel duidelijk zijn.

Wie kan mij informatie geven over appelbitjes?

tanjaatjuhh

Re: Watertrens? Bustrens? D-trens? Nu in het Nederlands graag..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:11

Lekker bitloos blijven rijden. Als je verzorgster het niet wil heeft ze pech toch? Paard gaat voor. Dat knarsen is echt niet voor niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:13

Bustrenzen en watertrenzen hebben allebei ronde ringen. De ringen van watertrenzen kunnen ronddraaien en die van een bustrens niet. Het is afhankelijk van de voorkeur van het paard wat voor bit je het beste kunt gebruiken: sommige paarden vinden het losse van een watertrens te veel gewiebel en andere vinden het juist fijn los.

Dat geldt ook voor het mondstuk. Een dubbelgebroken mondstuk is veel beweeglijker dan een enkelgebroken of ongebroken mondstuk. Als je paard knarst of de tong eruit gooit met een dubbelgebroken watertrens kan het zijn dat hij het gewiebel in z'n mond vervelend vindt. Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, bij voorbeeld spanning of een harde ruiterhand. En sommige paarden doen het altijd, dan is het een tic die inmiddels gewoonte is geworden.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:26

@koper.. Dank je voor de informatie.. Ik weet dat het knarsen en de tong eruit gooien komt van teveel spanning. Bij de vorige eigenaar is ze altijd met een slof gereden (niet dat dat verkeerd kan zijn, maar wel als je hem verkeerd gebruikt). Zodra de slof eraf ging was het echt een sterrekijker. Inmiddels loopt ze al veel beter nageeflijk maar daar komt waarschijnlijk het knarsen en het tong-probleem vandaan. Ik ben haar nu gewoon rustig aan het rijden en let goed op mijn handen (dat ik ze niet vastzet)..

Ik hoop namelijk (nu ze het best goed doet voor een springpaard in de dressuur) dat ik uiteindelijk wedstrijdjes kan gaan rijden. Dus als je dan zo een roze lap voorbij ziet vliegen, dat ziet er niet zo mooi uit :-)
Ik zou dus eigelijk misschien eens een gebrokenbit en een bit moeten proberen die bestaat uit 1 stuk? Kijken wat beter gaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:27

als bitloos voor jou en je paard de meeste problemen oplost... waarom rijdt je verzorger dan daar ook niet gewoon mee?
appelbitjes... zijn er ook in verschillende vormen. Het kan van natuurrubber zijn of van kunststof. Met of zonder metalen kern.

Wat voor bit heb je nu? Wanneer uit het verzet zich?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:28

Dat zou kunnen helpen. Het verschil kan 'm ook al zitten in de ringen: een dubbelgebroken bustrens is wat stabieler voor het paard dan een dubbelgebroken watertrens.

Een bitje van een koperlegering zou misschien ook nog wat kunnen zijn? Het koper vinden ze lekker smaken waardoor ze makkelijker het bit ontspannen aannemen.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:49

@Evelijn.. Ik rij nu met een enkelgebroken bustrens. Het knarsen deed ze wanneer ik te hard werd/te lang vasthield met mijn handen. Ik ben hier nu goed op gaan letten en nu is het al zo goed als over. Het grote probleem is die tong uit haar mond. Deze hangt altijd naar rechts (haar moeilijke kant) en die wappert gewoon mee (ze speelt er dus niet mee). Dit begint al zodra je in de bak komt (dus wanneer ze aan het werk moet). Ik heb al verschillende bitten geprobeert: enkel gebroken, dubbelgebroken, bustrens, watertrens, stang.. maar ook verschillende materialen: gewone normale en die van sprenger met dat speciale metaal.

@Koper.. Ik kan inderdaad ook nog een bitje proberen met koperlegering. Ik denk dat ik toch lekker bij de bustrens blijf. Hier gaat mijn gevoel meer naar uit op één of andere manier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:58

Vervelend probleem... ook omdat je zo te horen al best wel veel hebt geprobeerd.
Met bitloos is het probleem van de tong meteen opgelost?

Ik rij momenteel met deze... Afbeelding maar paard had niet zulke extreme problemen als die van jou. Die van mij vindt dit duidelijk een stuk rustiger in zijn mond.

Een appelbitje zoals dit... is ook zacht en vriendelijk. Afbeelding

Sprenger heeft toch ook een soort koperlegering... dus denkt niet dat dat heel veel gaat oplossen... als je dat al geprobeerd hebt.
Hoeveel ruimte heeft paard in zijn mond? Hoe is het gehemelte? en hoe dik is zijn tong?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:02

Als bitloos goed bij jouw paard werkt, zou ik het lekker bij bitloos houden en moet zij daar zich in schikken.

Maar is je bit toevallig niet te dik? Heb je de tandarts naar de ligging van het bit laten kijken? De mijne gaf aan dat ons bit te dik was, paardlief heeft nogal een dikke tong.
Is je verz niet te hard in de hand? Is de aanleuning wel goed?

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:18

@Evelijn.. Ik heb alles naar mijn idee al geprobeerd.. Ik wil nog een appelbitje proberen en als dat niet werkt wil ik vanaf de grond het proberen op te lossen door vanaf de grond te gaan rechtrichten. (Dat kan het eventueel ook nog oplossen).. is het niet zo bij het "stang-appelbitje" dat het dan lastig is om ooit tweer terug te gaan naar een normaal bit niks meer?
Het paard zou volgends de tandarts genoeg ruimte hebben en hij kon ook niet vinden wat het probleem was. Er zou genoeg ruimte moeten zijn.

@Muppett.. Met bitloos los je het probleem niet echt op.. Het is wel beter maar ik heb wel gemerkt dat ik dan minder van haar kan vragen.. ze loopt wel, maar niet zoals ze zou moeten lopen. Dus dressuurmatig. Het bit is niet te dik want heb ook verschillende maten geprobeerd. (het is overigens ook niet zo dat ik een bit 1x probeer hoor, ik rij er meestal een maand mee ongeveer. Overigens is mijn verzorgster niet te hard in de hand, want het paard doet het bij meerdere personen die op haar rijden. Het is ook wel een paard waar je veel ervaring voor moet hebben (qua rijden, omdat ze graag JOUW wil meenemen, als ze kon praten zou ze zeggen: Kom maar ik weet wel hoe het moet..Echt een leidinggevend type, al is dat niet altijd de bedoeling haha)..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:36

Oke heldere uitleg. Zou het probleem dan niet in zijn lijf kunnen liggen - scheefheid? Als een paard recht loopt, moet ie op een halstertje kunnen zakken (vanzelf).
En als je paard te dominant is (koppig) lijkt me dat eerder een probleem dan het bit zelf. Maar ik ken je paard niet, het is maar een overweging. Zeker als je paard zijn gebit goed is en het bit goed in de mond ligt, lijkt me dat het probleem niet in de mond zit maar ergens anders.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 16:02

@Muppett.. Ja dat is zo maar waar het zit is dan nog een probleem.. want de osteopaat kon ook niks vinden.. Ze zakt wel, maar met haar tong eruit (naar rechts).. Het zou inderdaad nog scheefheid kunnen zijn omdat ze op de linkerhand lekkerder/makkelijker loopt dan rechtsom en haar tong alleen naar rechts hangt.. Dit is ook iets waar we nu aanwerken (onder het zadel). Ik ben sindskort ook lid van het rechtricht forum.. maar is lastig om zo te beginnen en als ik een les van iemand wil nemen ben ik ruim 60 euro kwijt (les en benzine).. Maar als ze meer gaat knabbelen en meer met haar kaak bezig is kan het misschien ook werken, dus wil toch nog wel een appelbitje proberen en kijken hoe het dan verder gaat met het rechtrichten onder het zadel.. en als laatste optie is dan het rechtrichten vanaf de grond.. Werkt het allemaal niet.. dan hou ik toch nog wel van dr hoor! <3 en heb ik gewoon pech, verder is ze perfect haha <3