[WN] Welke pad onder (hilason) boomloos western zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Welke pad onder (hilason) boomloos western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:36

Sinds gister heb ik een Hilason boomloos western zadel. Ik heb zelf een dekje van mc Barron. Deze gebruik ik onder mijn cheyenne barefoot zadel en zou ik evt ook kunnen gebruiken onder dit zadel.

Heb een dekje geleend van een stalgenoot, een 'echt' westerndekje, maar toen werd het zadel krap bij de schouders. Met mijn dekje was hij wel goed.

Ik ben benieuwd wat jullie onder de westernzadel hebben liggen (om inspiratie op te doen ;) )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:47

Ik weet niet welk model je hebt,maar als het hetzelfde model is als een bob marshall kun je wel een skito pad gebruiken..Zijn hele fijne pads,er staat er toevallig een op marktplaats..

Mastrootje

Re: Welke pad onder (hilason) boomloos western zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:51

Hoe dik zijn deze pads? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:59

Dat ligt wel een beetje aan hoe dik de inlages zijn die erin zitten maar ik dacht gemiddeld 3/4 of 1 inch

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:13

Op zich zien die mc Barron dekjes er wel interessant uit, maar is de lengte niet te kort voor onder het zadel ?? En heb je ook de inlages erbij?? Want die heb je met boomloos wel nodig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:49

Ja we hebben hem er even onder gelegt en eigenlijk zijn ze aan de achterkant net te kort maar het was niet te kort op het gedeelte waar je zit, dus dat zou niet moeten uitmaken. De onderkant is (nep-)wol, dus wel zacht voor het paard.

Er zitten een soort gel-inlages bij die ik ook bij mac barron heb gekocht, die doen het goed onder de barefoot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:06

@Millanka : het is vooral belangrijk dat een evt stiknaad rondom de pad (die vaak daar dikker is) niet kan gaan schuren ONDER het zadel. Dat is de reden dat pad's iets horen uit te steken.
Ik ken die pads niet dus kan dat nu ook niet beoordelen :D

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:35

Grandeur heeft ook pads voor boomloze westernzadels. Onderzijde kan van anti-slip sympanova, van lamswol of iets goedkoper:nep-bont (of een combinatie daarvan) gemaakt worden. De pads hebben grote inlagevakken waar stevige of zelfs dubbele inlages in kunnen om de rug van je paard te beschermen.
Ze zijn voorzien van een goede ruggengraatvrijheid en de pads zijn anatomisch gevormd.
De pads worden op bestelling gemaakt. Ik kan ze eventueel ook leveren.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 08:41

@ DubbelDun: oke dat wist ik niet! Dat klinkt ook wel heel logisch. Heb meteen even rondgekeken op Marktplaats voor een ander dekje alleen nu is het dus moeilijk inschatten welke dekjes geschikt zijn voor onder dit zadel en welke niet.

Grandeur is ook wel wat, alleen nieuw wel erg duur. Skitopads lijken me wat dik.
Heb gister een klein rondje buiten gestapt met mijn huidige pad (voor ik dit las) en dat ging goed. Hij leek er geen last van te hebben maar daar is het sowieso een moeilijk paard in, die geeft dat niet snel aan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 09:15

Zit rond te kijken op bokt maar zie toch dat mensen een normale westernpad adviseren voor boomloze western zadels. Is dat echt een optie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:17

IMO nee. Vaak weten de mensen niet waar ze het over hebben en in slechts zeer beperkte gevallen is het mogelijk. Ik ga er dus altijd van uit dat er een speciale voor boomloos geschikte pad onder moet.
Better safe then sorrow :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:32

In sommige gevallen kan dat wel,maar dan moet je wel ruggengraat vrijheid hebben..Je hebt westernpads met inlagevakken dus die kunnen naar wens bijgevuld worden,maar als je geen dikke pad wil zou ik het zeker niet doen want veel westernpads zijn toch wel behoorlijk dik voor zover ik weet..

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:28

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:43

De Mc Barron dekjes kunnen ook op verzoek op maat worden geleverd. Alleen is er dan wel een korte levertijd. Voor een westernzadel zijn ze inderdaad net te kort, dus voor een aantal western ruiters zijn ze al groter gemaakt. Dus een slagje groter of kleiner kan ... Dit staat nu nog niet op de site, maar de nieuwe site komt er aan!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:58

Millanka schreef:
Skitopads lijken me wat dik.

Zijn ze voor onder een boomloos zadel dus echt niet ;) Ik heb onder mijn BM ook bijna altijd een Skito pad liggen. De standaard inlages zijn 3/4" en dat samen met de boven en onderstof maakt het pad 1" dik, wat imo voor een westernpad niet te dik is. Je moet wel iets aan demping hebben.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:43

Normaal is dat geen probleem maar onder dit zadel kan ik dus geen dikkere pad hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:45

Dan zou ik toch echt gaan zoeken naar een ander zadel. Als je speelruimte kwa pad maar zo weinig is is het bijna wachten op problemen. Je moet nl ergens demping weghalen en het zadel kan geen demping geven.

Hetzelfde als je zelf ineens op houten klompen moet gaan lopen ;)