Een tweedehands passend zadel wat relatief lowbudget is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tomklover

Een tweedehands passend zadel wat relatief lowbudget is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:54

Mijn bijrijd pony loopt nu al een tijdje met een dressuurzadel wat niet helemaal fijn ligt maar ook niet drastisch verkeerd met een bontje er onder.
de eigenaar vroeg nu aan mij wat voor zadel ze dan moest hebben.
nu ben ik zelf ook geen zadelmaker en wil dus niet zomaar een 2ehands zadel kopen of aanraden.
een zadelmaker/passer is denk ik geen optie in dit geval dus vandaar dit topic.

het gaat hierbij om een C-pony die vrij rond is met weinig bespiering op de schouders.

hopelijk kunnen mensen mij hier helpen

daarnaast ben ik aan de grote kant voor de pony en rijd dus niet meer veel en intensief
maar ik zou graag wel willen weten of het wel mogelijk is op eigen houtje een zadel te vinden wat de pony past en waar ik en de andere ruiter in passen

FHS

Re: Een tweedehands passend zadel wat relatief lowbudget is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:04

Wat mij betreft nooit eigenhandig een zadel aanschaffen zonder er een deskundige bij te halen. Die weet waarop te letten om zeker te weten dat het zadel past en rugproblemen bij de pony te voorkomen.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:25

bedankt voor het advies! als het mijn eigen pony was dan had ik dat ook zeker al gedaan

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:36

Misschien een kort boomloos zadeltje met een goede pad, een barefoot? Die zijn ook redelijk goedkoop tweedehands te vinden!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:42

Wat voor soort zadel geen idee, maar kijk of er pas mogelijkheden zijn, vaak bied de verkoper dat wel aan

Ik heb voor al mijn paarden altijd zelf 2de hands zadels gekocht, particulier en nooit een miskoop gedaan. Goed de rug van je paard kennen.

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:38

Zadelmakers hebben vaak ook inruilzadels. Wintec 500 heeft vrij platte kussens ligt goed op breed rond paard/pony zonder veel schoft.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:41

ik zou het niet durven zonder zadelmaker ernaar laten kijken, je moet op enorm veel letten en past die niet en rij je er een tijdje mee, heb je kans nog verder van huis te zijn

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:48

Ik koop zelf wel eens tweedehands zadels van een béter merk.
kwa boom kan ik wel aardig zien wat er op mijn paard zou passen. De rest laat ik aanpassen door een zadelmaker. Dat laatste kost vaak een 150-200 euro maar dan weet ik zeker dat het zadel helemaal goed past.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:57

Als dit zadel redelijk ligt, maar net niet kan een goede zadelmaker het waarschijnlijk nog wel passend krijgen. Bij mijn zadelmaker kost dat €75,- dus stukke goedkoper dan een nieuw zadel en je zadel ligt ook nog eens alsof het op maat gemaakt is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:59

minou147 schreef:
Zadelmakers hebben vaak ook inruilzadels. Wintec 500 heeft vrij platte kussens ligt goed op breed rond paard/pony zonder veel schoft.

Wintec past hier niet op breed en rond hoor, gaat zweven.
Thorowgood zou je kunnen laten kijken, en dan de Cob modellen of dat past, ook kunstof.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:02

Zo'n flexi lineaal kopen en met een paar stukken karton (supermarkt) een mal van de rug maken. Dan kan je redelijk zien of een zadel zou moeten passen. Verder goed letten op de zweetplekken en veranderingen in gedrag bij opzadelen (ook hoofdstel!) en rijden.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:22

Wat toch vrij belangrijk is, hoeveel schoft heeft de pony? Zoals eerder gezegd kan je ook het zadel inruilen bij een zadelmaker (ook voor een tweedehands zadel). Mocht je toch een zadel willen kopen zonder in te ruilen dan kan je kijken naar merken als Wintec en Kieffer. De prijs ligt natuurlijk wel aan het model en hoe oud hij is maar het zijn zadels die wel op veel paarden en pony's passen en vaak ook voor lage prijzen verkocht worden. Ik ben dan vooral over Kieffer te spreken vanwege de pasvorm en de kwaliteit.