Kieffer Dressuurzadel, maar welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LoessM

Kieffer Dressuurzadel, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 16:08

Na het doorspitten van de oude topic's heb ik nog niet kunnen vinden waar ik precies naar zoek:

Welk kieffer dressuurzadel heeft volgens jullie de meeste voorkeur?

Mijn paard had een Kieffer Lech Profi. Lag helemaal perfect, de zadelmaker heeft hem met opvullen helemaal passend gemaakt en het reed super.
Totdat: Mijn zadel gestolen werd!! :( Ellendelingen! (Ik kan er nog steeds boos om worden.) Helemaal omdat ik nadien geen zadel meer heb kunnen vinden die zo goed ligt als deze lag! Op dit moment rij ik met een Ainsley Vanguard Popular. Zadelmaker is erbij geweest en het zadel is nagekeken, voor en achter opgevuld. Past goed volgens de zadelmaker. Maar toch blijft mijn paard twee (gelijke) droge plekken aan weerszijden van de schoft houden. De zadelmaker heb ik dit ook laten zien en omdat ze gelijk zijn moest ik mij er geen zorgen om maken. Maar ik heb toch het idee dat dit zadel het niet helemaal is voor mijn paard. Voor mij zit het zachter dan de kieffer zat.

Na alles heb ik dus besloten een nieuw zadel te gaan kopen. Een kieffer wel te verstaan (dit ook op aanraden van de zadelmaker, mijn paard heeft brede schouders en een hoge schoft en kieffer ligt hem gewoon het beste.) Dus ik ben hard aan het sparen en rondkijken. Nou is het natuurlijk een beetje raar om alle kieffer modellen zelf te gaan passen dus vandaar dat ik jullie mening vraag om zo alvast een pre-selectie te kunnen maken. Zo heb ik de Kieffer Paris, Inzell, Wien, Lusitano, Europe, Esperanza voorbij zien komen en heb ik dus geen idee wat de verschillen zijn. De verkopende partijen praten veelal de klant naar de mond dus vandaar dat ik jullie mening graag wil horen.

Ik hoop dat jullie ervaringen willen delen en adviezen kunnen geven. Dank jullie wel alvast _/-\o_

_aussi

Re: Kieffer Dressuurzadel, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:23

Erg he, dat mensen zo maar aan je spullen komen! Bah! Maar dat terzijde.

Ik ben op dit moment in het bezit van een kieffer lusitano. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Fijne en stevige kniewrongen en ligt prima op mijn rond geribt paard maar toch met een wat smallere schoft.
Het voordeel van dit zadel vind ik dat de boom is aan te passen.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 16:36

Dank je wel voor je reactie! En hoe is de zit? Diep/plat, Hard/Comfortabel? In een winkel en op internet lijkt alles hetzelfde. (En ja mensen beseffen niet wat voor een ellende ze iemand anders aan doen. _-:( )

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:11

Is het geen optie om hetzelfde soort zadel opnieuw te kopen? Als je over de Lech Profi heel tevreden was lijkt me dat de beste en makkelijkste oplossing eigenlijk...

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:12

Ik heb de rust, zit echt fijn! Spring er ook mee

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 08:19

no--a, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar die worden niet meer gemaakt en zijn ook bijna niet meer te vinden, alleen de lech DL i.p.v. profi. Dus dan is het ook al een ander model. En vaak worden deze modellen alleen (voor mij) te oud/versleten aangeboden. Ik wil nu (en dat mag best tweedehands zijn) wel een zadel aanschaffen waar paardlief "de rest van zijn leven" mee kan doen. Dat ik alleen de zadelmaker jaarlijks hoef te laten komen voor een check up en vullen.

Bedankt voor jullie reacties :)

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:24

Laat een zadelmaker komen welke verschillende modellen zadels meeneemt en ga passen en uitproberen.

Toen ik voor mijn paard een nieuw/ander zadel zocht staarde ik mijzelf helemaal blind op een Kieffer Wien.
Want ja ik reed al 15 jaar met mijn kieffer wien en wilde dezelfde terug alleen dan nieuw. Uiteindelijk heb ik nu een KN zadel.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:28

Ik heb zelf een (bejaarde) Lech DL waar ik hoop nog vele jaren mee te kunnen doen omdat ik dat echt fijn vind zitten. Maar ik moet zeggen mijn stalgenootje heeft een Inzell en dat vind ik ook een erg fijn zadel. Zij had eerst een Lusitano voor haar fries met flinke schoft maar dat bleek de rug van het paard toch echt niet ten goede te komen. Mijn ervaring met kieffer zadels is wel dat wanneer je ze goed onderhoud ze bij wijze van spreken een leve lang mee gaan (schijnt volgens zadelmaker nog wel iets meer te gelden voor oudere dan nieuwere modellen). Succes met je zoektocht!

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 08:33

Mama-Suus: Goeie! Al heeft de zadelmaker zelf al wel aangegeven dat kieffer bij de zadels meer ruimte bij de schoft vrij laat dus dat ik wel een beetje vast zit aan kieffer voor een nieuw zadel. Volgens mij zijn kieffer zadels ook makkelijker te bewerken om zo de optimale pasvorm te creëren. Hij heeft niet alle kieffer modellen op voorraad dus vandaar dat ik op deze manier een soort van pre selectie wil maken, dan kan ik hem specifiek bv de top 5 mee laten nemen.

susannevdv: Dank je wel!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:07

Wiz schreef:
no--a, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar die worden niet meer gemaakt en zijn ook bijna niet meer te vinden, alleen de lech DL i.p.v. profi. Dus dan is het ook al een ander model. En vaak worden deze modellen alleen (voor mij) te oud/versleten aangeboden. Ik wil nu (en dat mag best tweedehands zijn) wel een zadel aanschaffen waar paardlief "de rest van zijn leven" mee kan doen. Dat ik alleen de zadelmaker jaarlijks hoef te laten komen voor een check up en vullen.

Ah oke, ik dacht al dat lijkt me toch het makkelijkst, maar het moet inderdaad wel enigszins in goede staat zijn natuurlijk. Jammer!
Dan laat ik het topic verder over aan iedereen die hier meer verstand van heeft;)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:14

Wiz schreef:

Ik heb even gezocht in de bokt markt en op marktplaats en daar zijn toch al gauw (samen) een stuk of 10 of meer resultaten te vinden, in verschillende maten en allemaal in goede staat. Nu weet ik natuurlijk niet wanneer jij een zadel oud/versleten vind maar bedenk dat ze heel lang mee gaan! Ik heb laatst de zadelmaker langs gehad en mijn zadel (ook een Kieffer) bleek uit 1997 te komen geloof ik, een stuk ouder dan de meeste zadels die ik hier net dan tweedehands vond, en daar stond ik behoorlijk van te kijken. Mijn zadel ziet er nog hartstikke netjes uit, op wat kleine plekjes na en volgens de zadelmaker is het zadel nog helemaal in orde.

Dus houdt dat in je achterhoofd wanneer je gaat zoeken, hoewel het natuurlijk aan jou is om te bepalen wanneer jij een zadel te oud/versleten vindt;)

Ik weet verder vrij weinig over kieffer dressuur zadels dus ik zal me verder niet met dit topic bemoeien haha

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:25

Dank je wel voor de tip. Ik heb op de bokt markt en marktplaats gekeken en er zijn er twee bij waarvan ik denk dat ze goed zijn. Maar dan loop ik er tegenaan dat ik het zadel wel in het echt wil zien voor ik hem aanschaf. En dit ligt allebei weer veel te ver weg om even naar toe te rijden. Maar ik blijf zoeken! (en anders maar eens in het buitenland boeven jagen en mijn oude zadel terugzoeken ;) )

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:07

Mijn zadel heeft een diepe zit, maar absoluut niet gedwongen. Verder zit het vrij zacht! Het zachtste wat ik tot nu toe aan zadels onder mijn kont heb gehad.

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:05

De kieffer malmo heel fijn zadel,
Geen diepe zit helaas maar hij zit wel heel lekker.
Maar dit zadel is mij aangeraden omdat ik van spring naar dressuurzadel ging.
Maar ik ben goed te spreken over dit zadel.
Een echte aanrader!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:38

Ik heb een Kieffer Wien deluxe. Geen hele diepe zit, maar wel stevig genoeg. Het is geen zacht zadel, maar ik rij sowieso met een gelzitting. Heb er eentje met een hele hoge teruggesneden boom en het lag altijd super :) (paard is verkocht)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:28

@ Wiz
Gaan kijken is inderdaad wel slim. Niet over nagedacht:')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:29

Dit volg ik even :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:49

Ik heb de Ulla Salzgeber Rusty en Wallstreet gehad , beide fijne zadels wel heel diep , niet alle kieffer modellen hebben de uitgesneden kamer dus sommige modellen ook niet echt geschikt voor hogere schoften.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:51

Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan! Ik dacht inderdaad dat alle kieffer modellen de ruimte bij de schoft vrij hadden. (weer wat geleerd! thanks!)

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:43

Ik heb een Kieffer lech profi, met teruggeslagen boom.
Dit omdat mijn merrie ook een hoge schoft heeft.
Ik vind het een heel fijn zadel, ligt ook prima op m'n paard.