[WN] Westernzadel kopen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Westernzadel kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:29

Hoi, ik ben naar flanders horse expo geweest en ben daar een westernzadel tegengekomen, ik was meteen verliefd _/-\o_
Nu het probleem is, ik heb totaal geen ervaring met western, paardlief ook niet. Maar het is ook niet meteen dat ik western wil gaan rijden, maar zo'n zadel is best wel gaaf. Nu mijn punt is, ik ga verhuizen van stal en de stal waar ik naartoe ga kan ik zo goed als alleen maar wandelingen maken :))
En heb wel al vaak gehoord dat een westernzadel wel erg handig is, ook goed voor de rug van het paard als men lange wandelingen maakt. Maar moét je eerst echt les nemen voor je zo'n aankoop wilt doen?
Misschien als het mij bevalt wil ik wel overwegen om les te gaan volgen, als ik wat bronnen heb gevonden waar enzo. Want eerlijk gezegd ligt dressuur me niet zo, hoewel het allemaal op hetzelfde neer komt natuurlijk :)
Wij hebben ook huisjes in Frankrijk, ook eentje waar een weide aan ligt en met een stal, dus als we ooit eens op vakantie gaan naar daar, is het daar ook wel erg zalig om een hele dag gewoon te gaan wandelen :)) kan zo'n zadel ook wel van pas komen denk ik?
Nu doe ik het of doe ik het niet? :D
350 euro voor met stijgbeugels en singel erbij.. jullie weten het het best denk ik :D
http://www.staldemeidoorn.be/Western.html

troi

Re: Westernzadel kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:39

Als je hier op bokt kijkt zul je topics tegenkomen waarin leken worden voorgelicht over wn zadels, bijv [WN-TR] western zadel, welk merk?

Kort samengevat, goedkope zadels zijn slecht want voor minder dan 900euro kan je geen fatsoenlijke materialen kopen. Reken tweedehands op vanaf500/600 voor een goed zadel. Het zadel uit je voorbeeld moet je echt alleen als stoel willen gebruiken als je paard en je veiligheid je lief is.

Een alternatief is boomloos, dan kun je voor aanzienlijk minder geld een goed zadel vinden en dan is het passen ook veel makkelijker.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:47

Dan vraag ik mij toch af hoe je precies kan zien dat dat zadel slecht is :) en wat is dan de oorzaak daarvan?
moest de prijs nu 900 euro zijn, had je dat nog altijd gezegd?
Maar bedankt voor je advies, al was het niet echt mijn vraag wat voor merk ik zou willen, maar OF ik het wel zou kopen (in mijn situatie) , of eventueel een ander..

Heb ze even nog opgezocht, ik weet wel niet wat ik nu moet geloven :')
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:51

Het voorbeeld dat je plaatste, zijn de beruchte zadelmarkt zadels. Kwalitatief .....ja wat zal ik er van zeggen..niet best

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:54

Hmm oke :) misschien moet ik maar eens in guillemare gaan kijken (in wetteren). Hebben ze ook veel westernzadels, nog even voortsparen dan :))
Toch wil ik nog altijd even jullie mening of ik het wel zou kopen

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:57

Je kan beter kijken voor een 2e hands zadel van een goed merk, dan voor een zadelmarkt zadel. (of een ander goedkoop zadel van pruts kwaliteit)
Daar zal je je paard/pony zijn rug een groot plezier mee doen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:59

Wat betreft het rijden is het geen probleem om een westernzadel te kopen, maar ik ga met mijn voorgangers mee dat je beter een goed zadel kunt kopen, al dan niet tweedehands.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:00

Oke, bedankt voor jullie advies :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:12

Heb je uberhaupt al eens in een westernzadel gereden?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:26

Sonja schreef:
Heb je uberhaupt al eens in een westernzadel gereden?

Ja, in Frankrijk, wandeling van een paar uur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:32

Dan ben JIJ dus degene die weet of je er slim aan doet zo'n zadel te kopen ;) Wij waren namelijk al 'om'.
Alleen op de looks zou niet slim zijn, maar als je het fijn vindt zitten, dan gewoon lekker doen.

Als je echter bedenkt hoeveel materiaal en arbeidsuren er in een goed zadel zitten, dan kn je je ook wel een voorstelling maken van een zadel wat nieuw nog niet kost wat 1 goede huid kost, toch?
Kijk liever naar een goede tweedehands dan naar een slechte nieuwe. Goedkoop wordt duurkoop door de komende veearts- en ostopaatrekeningen ( en daarna alsnóg een goed zadel).

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:48

inderdaad op zoek gaan naar een tweedehandsje van een redelijk merk.
op marktplaats staan regelmatig zadels van merken als crates, billy cook, montana, continental en circle y aangboden voor rond de 600 euro.
wel is het verstandig om er iemand bij te halen voor de pasvorm, het is belangrijk dat het zadel breed genoeg is voor de schouders en als de rug van je paard niet zo makkelijk is als die van een gemiddelde quarter (hoge schoft/ hol) is het helemaal verstandig om er een goede passer bij te halen.
Ook is het van belang om een goede pad aan te schaffen van een knap merk.
Het is voor jezelf ook aan te raden om verschillende zadels te proberen, aangezien ieder zadel net iets anders zit.
verder is er met boomloos ook niets mis (denk bv aan barefoot), maar de ene persoon zit hier prettiger op dan de ander.
zadels zoals die in je openingspost: zoals al gezegd, niet aan beginnen. voor merkloze zadels wordt vaak leer van zeer slechte kwaliteit gebruikt. dit gaat niet lang mee en er kunnen linke situaties door ontstaan.
verder is de pasvorm vaak erg slecht (ongelijke boom ed.).
hoop dat je hier iets aan hebt :)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:25

Ik ga helemaal mee in bovenstaande reacties.
En vanaf een foto kun je goed zien of een zadel van waardeloze kwaliteit is of niet.
Als je straks een goed 2e hands zadel zou vinden, koop het niet totdat je een professionele WESTERN zadelpasser er naar hebt laten kijken. Ik denk dat de rug van je paard meer waard is dan een zadel. :)
Succes!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:32

Verplaatst van [WN-AM naar WN-TR]

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:41

xTitanic schreef:
Dan vraag ik mij toch af hoe je precies kan zien dat dat zadel slecht is :) en wat is dan de oorzaak daarvan?
moest de prijs nu 900 euro zijn, had je dat nog altijd gezegd?lr

Je kunt een zadel voor een lage prijs verkopen als je goedkope en dus slechte materialen gebruikt. Zie het onderschrift van dubbeldun@bokt om te zien hoe zo een zadel er uitzietvan binnen, daar wordt je niet vrolijk van..