Paard maakt rug bol , door zadel ?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Paard maakt rug bol , door zadel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:30

Hallo ,

Ongeveer een maand geleden heb ik een zadel van iemand overgekocht op bokt. Super zadel en het lag voor ons (mijn vader en ik) gevoel goed! We hebben een zadel maker laten komen om het natuurlijk helemaal goed te keuren en voor als het opgevuld zou moeten worden. We hadden afgesproken met de bokker dat als het zadel niet past het gewoon terug kon dus dat was goed geregeld!

Hij heeft dus het zadel opgevuld en hij zij dat het goed lag. Maar mijn probleem is dat als ik op mijn paard stap dat haar rug dan bol wordt. Na een tijd (10 min) wordt het wel wat minder en probeert ze te ontspannen maar het lukt der moeilijk. Nou hebben we gisteren de oude wintec erop gedaan en toen bolde ze der rug niet op en ze ontspande heerlijk..

Ja wat moet ik nou hiermee? Mijn vader heeft die man netjes betaald. En hij zei dat het goed lag..
We hadden trouwens afgesproken dat hij het ook zou controleren tijdens het rijden maar dat vond hij niet nodig.

Zou echt niet weten wat ik moet doen. Ik ben zelf ook maar 15 werk hard voor me geld en heb het allemaal zelf betaald.

Groetjes nvds_

horsii

Re: Paard maakt rug bol , door zadel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:56

Enige tip die ik je geven kan, haal er een andere zadelmaker bij en laat deze ook rijdend beoordelen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:20

Ik denk dat horsii daar een goede tip geeft. Je zou toch inderdaad dan zeggen dat het aan het zadel ligt.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:27

Heb je soms een merrie, merries bollen soms hun rug als ze hengstig zijn vooral in deze tijd van het jaar als ze weer de eerste hengstigheid van het seizoen hebben. Mijn paard doet het de eerste rondjes in de bak alleen als ze hengstig is, ligt niet aan het zadel.

Wat voor zadel heb je? Het zou in een enkel geval kunnen zijn dat het te lang is.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:12

Ja ik heb een merrie maar bij het andere zadel die ik wel eens gebruikte (wintec) doet ze het helemaal niet ?

Ik heb een pagony dressuur zadel.
Zou het kunnen zijn dat ze het zadel niet accepteert ?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:15

ik zou toch de zadelmaker terug laten komen om alsnog te kijken hoe het zadel ligt tijdens het rijden.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:25

Ja ik denk dat ik dat maar ga doen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:23

Hoe ver bolt ze haar rug dan? Als ze over de rug lopen bollen ze altijd wat in de bovenlijn.

En inderdaad zadel ook altijd tijdens het rijden passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:26

Misschien iets met de singel?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:13

Geryon schreef:
Hoe ver bolt ze haar rug dan? Als ze over de rug lopen bollen ze altijd wat in de bovenlijn.

En inderdaad zadel ook altijd tijdens het rijden passen!

Ze probeert er heel erg onder uit te komen.

Bokken steigeren en met het andere zadel doet ze dat niet

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:38

Is het zadel niet te lang?Als het te lang is dan drukt het op de lendenen en dat kan heel erg pijn doen.Ook zie je vaak dat paarden extra heftig reageren als ze in die streek (nieren bijv) zo ook gevoelig zijn.
Vergelijk de zadels eens qua lengte,als het andere zadel waar je paard niet bokt korter is dan weet je waar het aan kan liggen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:39

funnyhorses schreef:
Is het zadel niet te lang?Als het te lang is dan drukt het op de lendenen en dat kan heel erg pijn doen.Ook zie je vaak dat paarden extra heftig reageren als ze in die streek (nieren bijv) zo ook gevoelig zijn.
Vergelijk de zadels eens qua lengte,als het andere zadel waar je paard niet bokt korter is dan weet je waar het aan kan liggen.

Nou ik zelf denk dat die eerder te kort is.. voor me zelf ook
Het is een 17 inch

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:41

Ook dan kan er teveel druk op de lepel zijn door jouw gewicht.Dan krijg je drukpunten.
Het is duidelijk dat het zadel pijn doet op je paard,even puzzelen waar het dan aan kan liggen.
Gewoon alle punten nagaan.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:42

Ja ik snap wat je bedoelt! We gaan hem morgen bellen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:46

Het kan een hele zoektoch worden om hét perfecte zadel te vinden hoor,ik weet er inmiddels alles vanaf (helaas)
Verder raad ik je aan een zadel te nemen die ook voor jou goed zit!Als jij niet recht in je zadel kunt zitten zul je het paard ook weer in de weg gaan zitten.Dus een zadel moet jullie allebij passen,heel belangrijk.

Ik ben benieuwd wat de zadelmaker ervan vind.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:52

Ze is ook best overbouwd.. ze is pas 4 dus is nog lekker aan het groeien. Maar dat maakt het wel lastiger

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:57

Hoe breed is het kussenkanaal?Je zou er een dikke vuist tussen moeten kunnen leggen zodat er voldoende wervelvrijheid is.
Als bijv.het kanaal te nauw is dan drukken de kussens tegen de wervelzenuwen aan wat ook pijnlijk is natuurlijk.
Er zijn tal van dingen waar je goed op moet letten,zeker bij een jong paard want als je die verklooit vanwege zadels dan heb je een lange weg te gaan om het weer goed te krijgen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:01

Dat weet ik niet , ben nu namelijk ook niet op stal. Maar hij lag helemaal goed zei hij... alleen heeft hij niet gekeken tijdens het rijden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:04

Zadel ligt duidelijk niet goed!
Laat je nu een andere zadelmaker/passer komen?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:04

Nee dezelfde want hij heeft me aardig wat gekost dus hij gaat er maar eerst nog een keer moeite voor doen GRATIS!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:05

Groot gelijk!
Maar probeer de punten die ik zei even te onthouden,dan kun je het de zadelmaker vragen en zelf naar laten kijken.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:09

Zal ik doen en bedankt! Ik zal nog wel een update doen

abbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:10

Waarschijnlijk drukt het zadel ergens iets te veel en dan gaat ze er proberen onderuit te komen inderdaad. Misschien heeft hij hem ongelijk opgevuld en drukt hij aan een kant heel erg en dat kan zeer doen bij haar. Ik zou ook inderdaad dezelfde terug laten komen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:11

Ja doe maar,altijd interessant om te lezen waar het aan gelegen heeft. :)
Ik hoop dat het snel opgelost gaat worden en ik zou even niet meer met dat zadel rijden hoor. :(:)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:13

Ik ben erg benieuwd naar je zadelmaker. Ik heb dezelfde ervaring met een zadelmaker. Mag pb. Wil hier niemand zwartmaken. ( misschien wel als blijkt dat we dezelfde hebben, want dan is er voor mij wel wat duidelijk)