Waarom of waarom niet msfc?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

renep

Waarom of waarom niet msfc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:10

Ik lees veel over keurmerken en nu valt het me op dat 50% van de reacties positief over msfc is en rest negatief.

Mijn theorie over msfc is het volgende.
Engels "keurmerk" die de monopoly vasthoud aan wat goed is sinds de 14de eeuw.
Het is geen overkoepelende organisatie maar een deel van een opleiding die je bij hen dient te volgen.

Klinkt een beetje het zelfde als opgeleid door apple en daarom weet ik hoe een smartphone hoort te zijn.

Het gaat hier niet over goede of slechte zadelmakers/passers maar echt over het keurmerk

Graag hoor ik jullie gedachtengang hierover.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:19

ED --> HAR

renep

Re: Waarom of waarom niet msfc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 16:51

Waarom van ED naar HAR? aangezien het niet over een enkel onderdeel gaat maar over een keurmerk. Las de regels en dacht dat ervaringen en diensten toch echt de juiste plaats was. Sorry voor de verkeerde opvatting hierover

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:57

MSFC is geen keurmerk maar een opleiding tot zadelpasser en tot zadelmaker.

MSFC heeft ook een zadellijn maar het is niet zo dat je op de MSFC opleiding alleen leert over deze zadels, de zadelpas-opleding geeft vooral kennis over: anatomie, fysiologie, conformatie/hoefkunde, bewegingsleer/biomechanica v/h paard

Zadelkunde (incl. herkennen van fouten),zadel passen (incl. diverse meetsystemen), invloed van de ruiter op de pathologie, invloed van het zadel op de pathologie, voedingsconditie paard

Bij de opleiding tot zadelmaker werk je aan alle merken zadels.

Natuurlijk is het zo dat de ene zadelmaker/passer beter is dan de ander. Het is maar net hoe je na de opleding je weg vervolgd en hoe je om gaat met de verantwoordelijkheden van het vak. Het is echt geen "easypeasy" opleding, het is echt wel heftig! Maar daarna is niet meer te controleren hoe de mensen met een diploma om gaan met hun verantwoordelijkheden. En dat is voor de goede MSFC-ers erg vervelend..

Wanneer je de opleiding tot zadelpasser én zadelmaker hebt afgerond mág je de MSFC zadels verkopen, het moet niet..

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:27

MSFC-ers zijn zadeldeskundigen, die voor hun vakkennis een opleiding op HBO-niveau hebben gevolgd. Voor wat betreft hun zadeldeskundigheid, hebben zij les gehad van Master Saddlers uit Engeland, die weer aangesloten zijn bij de Society of Master Saddlers. De MSFC-opleiding is op Engelse leest geschoeid.
MSFC-ers hebben brede kennis van zaken en zijn onderwezen in o.a. anatomie, fysiologie, biomechanica, dieetleer etc. De gecertificeerden - zij die het 'keurmerk' MSFC mogen dragen - zijn geslaagd voor het theoretisch examen en hebben met goed gevolg hun praktijkexamen afgelegd, dat wordt afgenomen door Master Saddlers uit Engeland.

Gecertificeerde MSFC-ers of Zadeldeskundigen zijn o.a. in staat om te bepalen aan welke vereisten een zadel moet voldoen voor de conformatie van een specifiek paard. Die kennis kunnen zij op ieder merk zadel toepassen.

Gecertificeerde MSFC-ers zijn vnl. aangesloten bij de Beroepsvereniging van Zadeldeskundigen (BVZD), die o.a. zorgt voor waarborging van het certificaat. De BVZD organiseert voor haar leden bijv. bijscholingen om hun kennisniveau op pijl te houden, c.q. te vergroten.
Meer informatie over de BVZD vind je op hun website http://www.zadeldeskundigen.nl

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:26

Juist FHS, mooie aanvulling!

renep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:19

dit is informatie waar we wat mee kunnen, en enorm bedankt.
Maar wanneer degene die de opleiding voltooid hebben er voor kiezen het msfc te gebruiken en er een potje van maken en dus voor de goede binnen het vak de naam verpesten zou er dan niet zoiets moeten zijn als verplichte bij/her scholing of natuurlijk geroyeerd kunnen worden van de msfc zodat er vertrouwen kan blijven is zo een heftige lange studie.

ik gooi hier zomaar een balletje op natuurlijk en weet dat het erg moeilijk is, echter als advocaat van de duivel ben ik wel van mening dat er teveel zadelmakers/passers zijn die de naam ten grabbel gooien en ruiter en paard verpesten door eerder verkoper dan adviseur te zijn.

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:07

Het verschil tussen een msfc-er en een bij de beroepsvereniging aangesloten msfc-er is juist die nascholing, updates, workshops en een klachtencommissie. Het geeft op zijn minst de wil van de msfc-er aan om up to date te blijven voor wat betreft kennis en vaardigheden! En als er wat mis gaat en je komt er met de persoon niet uit, kun je terugvallen op de klachtencommissie.
Het is dus verstandig om een zadelpasser uit hun lijst te zoeken:
http://Www.zadeldeskundigen.nl

En die bijscholing is idd verplicht, met uitschrijving als sanctie als je ze mist.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

Mijn ervaring is, dat diegene die de opleiding gevolgd hebben , toch wel vaak de plank misslaan betreffende de bouw en skelet van een paard.
Ik hoor kreten voorbij komen als , te smal kussenkanaal, te lang zadel. Terwijl het kussenkanaal belangrijk is om op de rugspieren te dragen en niet ernaast
een vuist tussen het kussenkanaal is zelfs voor mijn barokke paarden ècht veel te breed. (en ik heb echt brede jongens)
Vergelijk het met een rugzak die naast je rug op je ribben drukt (en daar zitten heel wat minder pezen) dat is niet fijn.
Vervolgens worden er onder de zadels korte brede kussens gelegd, waardoor de druk nog meer op een kort stuk onder de ruiters billen wordt gelegd.
In mijn beleving is een groter draagvlak van kussens, nog altijd beter om de druk te verdelen.
Met korte, aan de zijkant drukkende kussens en een breed kussen kanaal, krijg je echt afdrukken in het lijf van je paard. Zet daar nog een ruiters billen op, die drukt aan de achterkant dragende korte kussens en je snapt dan wel, dat het voor het paard niet comfortabel is.
Tegenwoordig hebben we materialen als kunststof wat vaak in zadels verwerkt wordt als boom/lepel.
Dit zijn lichtgewicht modellen. Echter de zadels uit Engeland worden nog vaak van hout gemaakt (waarom?)

Zelf heb ik passen geleerd van heel wat bekende "ouderwetse" zadelmakers.
Wat belangrijk is voor een zadel, is dat er ruimte is bij de schoft, daar het paard de kans heeft te ontwikkelen (in spieren) en bij de schouders de vrijheid behouden blijft.
de kussens horen vanaf de schoft gelijkmatig te dragen tot ongeveer 16 cm naar achteren (daar zit de ruiter namelijk boven)
als het zadel achter bij de kussens te strak (zonder ruiter erop) draagt, kan je al uitgaan van teveel belasting op het achterdeel. (en al helemaal als die kussens ook nog eens tekort zijn!)
Doe daar een beugelophanging bij die tever naar voren ligt bij de dressuurzadels en je bent als ruiter verzekerd van een stoelzit (en nog meer drukpunt achter in het zadel)

Nee, ik heb zelf niet veel op met Engels makelaardij zadels. En ook niet met de opleiding.
Misschien wel betreffende de engels gefokte lange neerwaarste romp gerichte paarden (racemodellen met korte ribbenkastjes) die zijn idd gebaat bij kortere zadels. Maar niet de rondgeribtje vierkant gebouwde dresssuurpaarden of barokke paarden.

Zelf ben ik ook een dressuurruiter , die heel wat zadels (merken , modellen) heeft getest op mijn paarden , en heb daar toch wel heel wat ervaring mee opgedaan.
Naast dat ik veel en vaak zonder zadel mijn paarden voel met rijden , welke spier ze wanneer gebruiken en wat er dus belangrijk is, om te kunnen blijven gebruiken als het zadel erop ligt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:43

Een opleiding zegt niet alles. Zowel bij MSFC als NVZR heb ik genoeg rotte appels meegemaakt. Mijn inziens is praktijkervaring vele malen belangrijker. Mensen die ook diverse paarden rijden, eventueel zelfs instructeur zijn. Een niet passend zadel kan namelijk aan twee partijen liggen, het paard of de ruiter. En dan is het leuk dat het volgens het boekje past, maar als de ruiter er niet in kan zitten of het paard het niet prettig vind houd het altijd op.

Kortom, geen van beide is mij inziens heilig. Iemand die jou en je paard begrijpt, die moet je hebben.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:12

Daar wordt ook op gehamerd, de zadel-paard-ruiter driehoek.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:14

Hierbij is wel belangrijk om te weten dat de MSFC een nederlandse opleiding is, gebaseerd op de engelse. Engeland heeft nog zijn eigen opleiding tot SMS qualified saddlefitter. Er zijn een paar nederlanders die ook deze opleiding nog gedaan hebben.