[WN] Welk bit voor buiten en naar de toekomst toe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

catzkillz

Welk bit voor buiten en naar de toekomst toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:51

Momenteel rijd ik m'n ruin met een doodgewone snaffle (enkelgebroken). Dit was een bewuste keuze, omdat hij lang had stilgestaan en ik niet meteen met veel druk in zijn mond wilde beginnen. Ik dacht we beginnen met het simpelste, moest het niet lukken, kan ik makkelijker een scherper bit nemen.

Nu reageert hij eigenlijk heel goed op de gewone snaffle. In het begin was er wel wat protest (lees: veel met z'n hoofd schudden, naar beneden en boven, links rechts..) maar da's zo goed als verleden tijd. Binnen in de bak ben ik dan ook niet geneigd om met iets straffer te werken. Om buiten te gaan rijden zou ik echter misschien toch een iets scherper bit willen nemen, kwestie van toch de controle te behouden. En nu is dus de vraag wat moet ik dan nemen? Zijn er voor de rest nog concrete argumenten om een ander bit te gaan gebruiken? Momenteel rijd ik heel recreatief de basislesjes mee, dus geen reining oid. Zou naar de toekomst toe wel meer technieklessen willen gaan nemen.

Neem ik een twisted wire, of ga ik voor baby shanks of nog iets anders en waarom? Ik ben eerlijk een beetje een leek op het gebied van tack dus sta open voor alles.

Alvast bedankt!

Ik rijd nu dus met zoiets :)
http://www.dailyequine.com/horsesaddles ... ee-bit.jpg

edit: foto toegevoegd :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:55

Controle voor buiten???? Buiten = binnen. Als je paard wat spooky is dien je techniek toe te passen. Hou zijne mind erbij. Voorwaarts,zijwaarts, achterwaarts, voorwaarts,zijwaarts, ...

Doe eventueel een martingaal aan voor buiten... Kan je net iets directer zijn in de mond.

catzkillz

Re: Welk bit voor buiten en naar de toekomst toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:57

Ja dat zou ik ook denken :) maar Luc zei me onlangs dat het aan te raden was het bit dat je binnen gebruikt met 1 graad te verhogen (bij wijze van spreken) om buiten te rijden. Daarom dat ik begon te twijfelen.. Heb zelf nog niet met Vegas buitengereden, enkel Kristof eh, en weet natuurlijk ook ni hoe hij er dan mee rijdt ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:58

Mja :-) ik heb zo mijn mening erover, maar doe vooral hetgeen waar jij jezelf het prettigst bij voelt.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:59

Als het van mij afhangt, blijf ik gewoon op dat snaffletje rijden :) Daarmee luistert hij bij mij toch (binnen weliswaar) dus zal het eerst zelf buiten ook eens moeten ondervinden denk ik, en dan zien of ik iets moet aanpassen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:02

Gewoon met je bit waarmee je binnen rijdt ook buiten gaan rijden. Als hij daar goed op loopt zou ik er niets aan veranderen.

Komt bij dat je anders elke keer moet gaan omsteken. Lijkt me ook niet handig of het komt er dan na een paar keer op neer dat je toch ook binnen op je scherpere bit moet gaan rijden. Zonde als het niet nodig is.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:37

Bedankt voor de reacties, dan ben ik toch al een beetje gerustgesteld dat het oké is om verder op het snaffletje te rijden zolang ik me er goed bij voel en paardlief er braaf op blijft luisteren :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:42

@ MarliesV: twee hoofdstellen kopen hé ;)

Ik snap zeker wat je bedoelt. En toch rij ik buiten met een lichter bit dan binnen. Omdat ik hem tijdens het pistewerk fijner aan de hulpen wil. Buiten ben je nu eenmaal niet zo consequent en sluipen er toch "foutjes" in. Werkt prima voor mij maar jij kan moeilijk nog een lichter bit in steken.
Maar kom, aan mijn uitleg heb jij geen oplossing natuurlijk. Ik zou ook eerst proberen met een martingal. Als je toch vindt dat hij wat zwaar is op je hand lijkt me een billy allen met korte scharen misschien wel een oplossing. Ze vinden die ongebroken bitten heel dikwijls ook veel fijner in hun mond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:56

Als een paard niet onder controle is, meer trainen voor je naar buiten gaat.

Buiten een vriendelijk bitje juist. Schaar bit buiten vind ik niet nodig, tenzij je daar ook wel flink gaat trainen?? En natuurlijk al aan dit bit toe bent.

Ik rij buiten met zacht bitje en doe weleens wat oefeningen buiten. Maar verder is het ook ontspanning en mocht ik echt willen ingrijpen, dan liever op een snaffle. ( is amper ooit gebeurt, hooguit lichtjes )

Een paard is soms buiten wat fris en ziet meer dan in een bak, maar verder is het aan de ruiter of hij echt verschil merkt. Mijn pony komt nog steeds terug als ik dat wil, hoe hard ik ook ga bijvoorbeeld. En niet met aan zijn mond rukken en trekken etc.
Pony weet echt niet dat hij km's er vandoor kan gaan met me, die luisterd gewoon nog steeds, maar is wat vrolijker omdat het een andere omgeving is en er veel te zien is etc etc etc.

Nog een tip; als die van mij wat te vrolijk is, geef ik juist been en ga juist rijden. Als je echt aan die mond gaat trekken op het moment dat een paard wil gaan of te vrolijk wordt, begin je toch niks meer. Haal hem uit die spanning en ga rijden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:58

Ik zou niet naar buiten gaan als je denkt of aangeraden wordt daar een zwaarder bit voor nodig te hebben. Gewoon oefenen, en idd koppie erbij houden.