Beenbescherming wel of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Beenbescherming wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:37

Ik zie zoveel ruiters die been of peesbeschermers gebruiken. Ik heb ze nog nooi gebruikt, maar ik ga standaard 1 a 2 x per week met mijn pony buitenritten maken waarbij we ook galoperen en rengalop doen.(in zand en berm) Is het handig dat ik ook beenbescherming aanschaf? En moet het dan alleen voor de voorbenen of ook voor de achterbenen? Ik heb nu beenbescherming van HH op het oog.

Hoor graag jullie meningen ;) .

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:48

Niemand weet wat verstandig is?

rommulus

Re: Beenbescherming wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:50

Voor een buitenritje zou ik persoonlijk het niet nodig vinden
Als je cross ed zou gaan doen (hoor risico sport) zou je er aan kunnen denken.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:51

oke thanx :D ze had ook nog nooit beenbescherming omgehad dus dat scheelt weer ;)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:53

mijn paard strijkt, daarom gebruik ik peesbeschermers. Als hij dat niet zou doen, zou ik geen beschermers gebruiken. Ook niet voor een buitenrit. Bij springen, cross ed zou ik ze dan wel gebruiken.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:53

Ik heb het vaak als preventie wel om. Mijn paardje wordt wat ouder, benen worden kwetsbaarder en het wil de laatste tijd nog wel eens gebeuren dat hij zijn benen vergeet op te tillen.

Bij paarden die wat losbollig zijn heb ik ook standaard peesjes om en afhankelijk van het strijken of aantikken van een paard (ongeachte welke leeftijd oid), heb ik ook peesjes.

In jouw geval, met (veel) rengalop, zou ik voor een buitenritje wel peesbeschermers om doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:54

Ligt ook een beetje aan je paard. Als je paard een wat grote galop heeft en zich makkelijk vangt of een niet helemaal correcte stand heeft zou ik het wel doen. Zeker als het paard een ijzertje onder heeft.

Anders is het niet nodig.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:55

ja dan is het niet van toepassing van mij. Maar in veel zwaar zand hoef je ze dus ook niet te gebruiken?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:55

Als een paardje gewoon normaal loopt, zichzelf niet aantikt of zoiets dan zou ik geen beenbescherming gebruiken.
Kom je echt in de hogere dressuur of springsport dan is het risico iets groter. Dressuur vanwege de zijgangen en de verzameling. Paard zal dat eerst moeten leren... Springen spreekt iets meer voor zich.

Mijn recreatiepaard loopt met peesbeschermers aan zijn voorbenen. Hij heeft een oude beenblessure (Schieffel) en het risico is daardoor iets groter bij hem. Als hij zichzelf zou raken, dan is de kans dat het fout afloopt wat hoger.

Voor fotoshoots of iets dergelijks doe ik ze soms wel af, hij is in principe heel zeker op zijn benen. Maar standaard heeft hij ze dus om voor. Had hij geen schieffel, dan zou ik geen beenbescherming gebruiken bij hem.

De voordelen weten de meeste mensen wel.
Maar beenbescherming kan ook nadelen hebben, benen (vooral pezen) die te warm worden, schuurplekken doordat er zand tussen komt, of irritatie omdat het niet goed past bijvoorbeeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:58

banketstaaf schreef:
ja dan is het niet van toepassing van mij. Maar in veel zwaar zand hoef je ze dus ook niet te gebruiken?

Zwaar zand zou misschien ook verstandig kunnen zijn.

Het gaat erom of er een verhoogt risico is dat ze zichzelf hard aantikt.

Springschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:59

In de meeste gevallen is beenbescherming juist slecht voor de benen. Pezen horen koud te zijn dan blijven ze sterk, zijn ze warm heb je sneller kans op beschadiging en scheuren.
Peesbeschermers worden veel gebruikt voor "het mooie" mooie kleurtjes en mooie setjes. Als bv je paard zijn eigen benen raakt met lopen kan bescherming noodzakelijk zijn of idd met risico sporten.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:01

dank jullie wel voor jullie reacties *\o/* *\o/* , ik ga ze dan maar niet gebruiken ze is het ook niet gewent en loopt altijd goed :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:07

Wij hebben een zware bak (menig dressuur ruiter stopt vaak na 30 min al).
Wij hebben veel zware paden in het bos.

Ik gebruik geen been bescherming, ik zie het als training waar ze sterker van worden.
Gevolg is dat de paardjes die bij ons staan meer conditie hebben en weinig blessures krijgen.
Hebben ze die wel zijn die vaak snel weer over.

Beschermers zorgt er voor dat er steun en druk ed word verlicht en daardoor zullen de pezen ed er onder zwakker worden (los van verkeerd aangebrachte middelen) met alle gevolgen van dien.

Kortom ook voor zware paden zou ik het niet doen.

Ga ze alleen gebruiken bij een zware training waar je een hoog risico loopt dat het paard zich stoot.
Trouwens ook als het paard zich zelf aan tikt is bescherming aan te raden.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:08

Mijn pony tikt regelmatig aan dus ik gebruik peesbeschermers. Maar als je pony niet aantikt heb je eigenlijk geen peesbeschermers nodig, de pezen kunnen er warm onder worden en dat is slecht voor de pezen.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:37

Ik gebruik altijd beenbescherming rondom.. Voorkomen is beter als genezen zeg ik altijd maar :) Zeker als het op pezen etc. aankomt. Mijn jonkie is nog zo''n wildebras dus die heeft ook springschoenen aan, omdat ie zich soms aantikt.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:19

Mijn (jonge) paard heeft haar benen nog niet helemaal onder controle. Zwabberen soms alle kanten op :D We werken hier veel aan (met instructie) maar ik heb liever dat ze nu tegen de beschermer aantikt dan tegen haar eigen pezen. :j

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:24

ik gebruik alleen tijdens springen beenbescherming, verder ben ik ook de enige van stal die ze niet gebruikt. Kocht mijn paard als 4,5 jarige en dacht dat beenbescherming gewoon hoorde. Mijn paard ging echter juist strijken van strijklappen, en kreeg al snel schuurplekjes van de peesbeschermers. heb zoveel merken en types geprobeerd maar uiteindelijk alles achterwege gelaten. Nu heb ik een paard wat niks mankeert en hij heeft echt hele stevige droge benen. Strijken doet hij niet meer sinds hij voelt dat hij zich dan aantikt en ik vind het risico van aantikken niet evenredig aan het risico door opwarming. tot nu toe alleen maar gelijk gekregen door DA, osteo enz, maar ieder zijn mening.