welke bijzet teugel? of andere oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

welke bijzet teugel? of andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:30

mijn paard is 'gekraakt' in zijn lichaam en dan was de atlas en de hals het ergst en belangrijkste dat dit gebeurde.
Ze heeft zich op lopen kroppen omdat het pijn deed, nu heeft ze nog wat spierpijn maar het probleem is weg.
In overleg met instructie en dierenarts tot de conclusie gekomen dat zij nog steeds de neiging heeft om zich vast te houden en omhoog te lopen, zodra zij aanleuning heeft gaat ze gelijk weer omhoog, dit probleem is niet rijtechnisch met mijn rijden (vastgesteld door professionals).
Ze is nog ontzettend stijf in het omlaag komen en moet even leren dat ze los kan laten en dat ze daar wel kan lopen. Echter is het zeer belangrijk dat zij dit wel gaat doen aangezien het slecht is voor haar lichaam.
Is hier een geschikte bijzet teugel voor? mag ook 1 zijn alleen voor longeren.
Of een andere oplossing?

FleurAmatist

Re: welke bijzet teugel? of andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:01

Erg vervelend! maar ik zou er geen bijzet teugel aanknopen. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard en door veel oefeningen te doen met buigen, stelling en andere los werk oefeningen is het toch goed gekomen en loopt mijn paard nu netjes laag.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:33

Sja.. Ik weet natuurlijk absoluut niet wat voor paardje t is, maar wij hebben er op de manege ooit 1 gehad met een vergelijkbaar probleem (rugklachten door te hoog en gespannen dragen van het hoofd). Hier heeft een martengaal aan gehangen, maar wat eigenlijk het beste hielp is dat er een tijdje alleen maar met lange teugel op is gereden, hij ging namelijk juist ontzettend tegen de druk van een hulpteugel in en ontspande op deze manier dus veel beter..

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:55

Misschien is longeren met pessoa een optie?

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:03

Mijn leasepaard (die jaren in de manegelessen heeft gelopen)liep altijd met zijn hoofd in de lucht, enorme onderhals erop en rug weggedrukt. Toen afgelopen zomer artrose vd lendenwervels werd geconstateerd waarsch door al die jaren in die houding te hebben gelopen. Moesten we ook een oplossing gaan bedenken. Ik heb eerst maanden alleen gelongeerd met een bijzettouwtje, dan liep ik in het begin ernaast om hem aan de nieuwe houding te laten wennen. Elke x als hij omhoog kwam ff mn hand op t buitenste touwtje om m naar beneden te begeleiden. Na loop van tijd konden we de touwtjes steeds iets strakker doen en konden we echt gaan longeren. Na een paar maanden na het longeren 10 min uitstappen onder de man en dat opbouwen. Ik ben blijven rijden met de touwtjes. Inmiddels zoekt hij zelf graag de lage lijn op en heeft hij een mooi boogje in zijn hals. Onderhals is sterk afgenomen en de touwtjes hangen inmiddels zo los dat ze er bijna af kunnen. In dec hebben we een longeerclinic gehad van lammert Haanstra en sindsdien zet ik m met longeren weer net iets anders bij. Maar je moet natuurlijk kijken hoe jouw paard er op reageert , die van mij is vrij koel in de kop daarom durf ik m ook met de touwen te rijden, hij zal geen geen gekke sprongen maken of z'n benen over de touwen gooien. Dus misschien geen oplossing voor elk paard maar die van mij is er 200% beter van geworden

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:05

Weet even niet hoe het heet maar het is een touw over de rug door de voorbenen naar het bit
zo lopen ze lang en laag

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:12

Dientje_Yara schreef:
Weet even niet hoe het heet maar het is een touw over de rug door de voorbenen naar het bit
zo lopen ze lang en laag

Longeerhulp bedoel je geloof ik?

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:15

Concord?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:36

funnygirl1 schreef:
Ze is nog ontzettend stijf in het omlaag komen en moet even leren dat ze los kan laten en dat ze daar wel kan lopen. Echter is het zeer belangrijk dat zij dit wel gaat doen aangezien het slecht is voor haar lichaam.
Is hier een geschikte bijzet teugel voor?

Voor tijdens het rijden kan een gogue helpen.
Een gogue is een soort driehoek: een extra kopstuk, vast te zetten aan je andere kopstuk;
het ding gaat door de ringen van je bit heen (of de ringen van het halster, werkt ook prima)
het 3e punt zit aan de singel vast - en de touwtjes scharnieren door een soort katrolletjes.

Ik rijd met Knollie soms met dit ding: ze kan grazen, mijn schoenveters losmaken - maar niet sterrenkijken.

En bij echt opkrullen is vrees ik geen enkel teugel de oplossing - alleen maar en goede hand te telkens maar weer geven, laten strekken, belonen - heel zachtjes oppakken en weer laten strekken - net zo lang, tot de spierpijn ook weer weg is. (Want opeens in een andere houding lopen, dat geeft spierpijn.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:44

Je kan hem het beste aan de longe doen, zonder enig bijzet....(gewoon aan halstertje)
enige wat belangrijk is, is het tempo , die moet je laat houden, zodat het gewicht over 4 benen verdeeld blijft en niet op de voorhand komt.
je zal dan zien, dat hij vanzelf zijn "aanleuning" die je straks in je handen wilt, vanzelf gaat doen.
Langzaam tempo, vanachter sterk maken in de achterhand en vandaaruit pas weer werken.
Aan de longe moet hij zijn hoofd naar beneden kunnen brengen (neusje bij het zand) dan pas heb je de ontspanning

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:50

Als je het rijtechnisch niet op kunt lossen, dan zou ik proberen het vanaf de grond op te lossen. Longeren met pessoa kan hiervoor een fijne techniek zijn. Echter moet je dit wel voorzichtig opbouwen. Het fijne aan deze bijzetteugel vind ik dat hij de achterhand ook ondersteund en dat het paard (althans bij het paard waar ik hem bij gebruik) heerlijk over de rug gaat lopen.