Help: welke voltigesingel is wél goed bruikbaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Help: welke voltigesingel is wél goed bruikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:19

Ik wil mijn dochter van 11 graag een voltigesingel geven. Ze is fanatiek bezig op de voltigeclub en zou thuis graag oefenen.
Nu heb ik een voltigesingel , ongeveer zoals die bij Agradi van 100 euro.(Avulon)
Maar wat valt die tegen zeg! Het geheel kiept voorover als je leunt. Leuk voor beginnertjes of kinderen die af en toe een kunstje doen, maar echt voltige? Nee.
Ik zag ook de Pfiff extra, is dat wat?
En is er iemand die ervaring heeft met de witte van 119 euro bij Horseshopinternational?? Die is wat breder.

Ik weet dat goede voltigebeugels minimaal 1000 euro kosten, maar dat is geen optie.
Ik zoek dus eigenlijk ervaringen met goedkopere singels. Zijn er die toch goed bruikbaar zijn, of is het allemaal gewoon slecht?? Oftewel: met welke singel kan je toch leuk oefenen?

Bedankt!

Leen

Re: Help: welke voltigesingel is wél goed bruikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:07

Ik ken niets van voltige, maar het lijkt me dat het wel goede kwaliteit moet zijn. Ongeval is snel gebeurd. Kunnen ze je op de voltigeclub niet verder helpen? Eventueel een tweedehands van hun die er nog redelijk uitziet?

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:13

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:57

Sietara, dat zou weleens dezelfde kunnen zijn als die bij Horseshopinternational. Heb je dan bij die singel niet dat de linker en rechter beugel ten opzichte van elkaar bewegen als je erop leunt? Wat leg jij onder deze singel? Een schuimrubber pad?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:20

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 07:32

Dank je voor de tip! Is dat de Pfiff extra? Of toch weer een ander merk?
Heb je hier geen last van t.o.v. elkaar bewegende handgrepen tijdens heb steunen?

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:11

@htm, volgens mij is dat de zelfde singel al ik heb, geen last, zitten erg stevig! ik heb eronder een bontje wat je erbij kon bestelllen en daarna een shabrak voor het paard wel zo fijn!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:41

Ik heb ook die witte, geen idee of het een goede is. Mijn dochter doet dit weleens op de haflinger uit mijn profiel, voor de lol.

Mocht je toevallig in de buurt wonen, NH Haarlem, dan mag je de voltige singel wel uitproberen op je paard voordat je er een gaat aanschaffen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:24

De steunen van de singel die ik plaatste zijn echt stevig, en bewegen niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:27

Lijkt me voor het behoud van je paard dat het vooral zeer belangrijk is dat ie goed past. Er wordt nogal aan die ruggemerg gesjort bij de oefeningen

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:02

pri_lady schreef:
Ik heb ook die witte, geen idee of het een goede is. Mijn dochter doet dit weleens op de haflinger uit mijn profiel, voor de lol.

Mocht je toevallig in de buurt wonen, NH Haarlem, dan mag je de voltige singel wel uitproberen op je paard voordat je er een gaat aanschaffen.

Ik woon in de provincie Groningen... ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:09

HTM schreef:
Misschien is deze iets voor je.
http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... -004177-BL

Echt stevig, en wordt op verschillende verenigingen gebruikt.

Kan dan wel echt stevig zijn, maar een paardvriendelijke beugel is het zeker niet... Ik zou deze beugel echt nooit aanraden. :o Liever iets meer geld investeren in iets fatsoenlijks, want net zoals bij een zadel moet een voltigebeugel degelijk en goed zijn.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:15

SSDesign schreef:
HTM schreef:

Kan dan wel echt stevig zijn, maar een paardvriendelijke beugel is het zeker niet... Ik zou deze beugel echt nooit aanraden. :o Liever iets meer geld investeren in iets fatsoenlijks, want net zoals bij een zadel moet een voltigebeugel degelijk en goed zijn.

Waarom zou deze niet goed zijn? Deze hebben wij ook heel lang op de voltige vereniging gebruikt. We deden er een schuimrubberen band onder zodat het niet zou drukken als je een schouderstand of iets dergelijks deed en een dik sjabrak.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:25

Hallo Ruthenroos,

Ik heb dezelfde als op de foto van HTM evt te koop.
Ik zag dat je in Groningen woont, ik woon vlakbij Drachten.
Als je belangstelling hebt voor een 2e hands, mag je me wel een pb sturen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:40

SSDesign schreef:
HTM schreef:

Vraag me ook af waarom deze niet paardvriendelijk zou zijn.
En wat zou je dan wel aanraden?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:19

Suus, je moet sowieso altijd een dik dek eronder doen en stevig schuim :)

HTM, de beugel kantelt vrij snel. Hij heeft niet echt een stabiele ligging is mijn ervaring. Vooral als je erin gaat staan kantelt de beugel, niet echt paardvriendelijk. Ik zou eerder voor een beugel gaan met een andere vorm handgrepen.

taranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:27

Ik geef les op een manege waar ze alleen maar voltige geven.
Wij hebben daar voor onze haflinger de singel van Pfiff, voltigesingel extra is dat, bij de agradi is hij 189,-- euro.
Deze singel bevalt prima, wel belangrijk dat je er een dik schuimrubber onder doet, dan blijft het beter zitten en is voor de pony ook prettiger.
Succes met een keuze maken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:10

SSDesign schreef:

HTM, de beugel kantelt vrij snel. Hij heeft niet echt een stabiele ligging is mijn ervaring. Vooral als je erin gaat staan kantelt de beugel, niet echt paardvriendelijk. Ik zou eerder voor een beugel gaan met een andere vorm handgrepen.

Volgens mij is het afhankelijk van wat je er onder doet, zoals hier al te lezen is.
Ik heb namelijk nog nooit klachten gehad van de mensen waar wij de singel aan verkocht hebben, en dit zijn verschillende mensen geweest die op niveau voltigeren.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:43

Wat fijn dat er zoveel mensen reageren! De ervaringen zijn dus verschillend, zo te lezen. Ik trek de conclusie dat de Pfiff extra achtige modellen wel iets beter zijn dan de allergoedkoopste.
Natuurlijk is een 'echte' het beste, maar dat is echt te duur. Staan in de beugel moeten we misschien vermijden. Gelukkig is mijn dochter een veertje...

Schuimrubber lijkt mij ook een goed idee. Hoe breed en dik is prettig?? 5 cm dik? 20cm breed? Hoe lang?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:29

HTM schreef:
SSDesign schreef:

Volgens mij is het afhankelijk van wat je er onder doet, zoals hier al te lezen is.
Ik heb namelijk nog nooit klachten gehad van de mensen waar wij de singel aan verkocht hebben, en dit zijn verschillende mensen geweest die op niveau voltigeren.

Ik heb gevoltigeerd op nagenoeg het hoogste niveau ;) En ik heb ook heel wat gevaarlijke momenten gezien met deze beugel. Momenten waarbij ik echt even mijn hart vast hield of het wel goed zou gaan, omdat de beugel van het paard af schoof of dus gewoon helemaal kantelde. :) Maar TS mag het zelf weten. Naast staan in deze beugel zijn er ook basisoefeningen waarbij je de beugel al snel laat kantelen als je de oefening niet goed uitvoert (schaar/flanken bijvoorbeeld).

Maten van schuimrubber heb ik geen idee van zo uit mijn hoofd ;)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 11:57

Mijn conclusie is dat het een redelijke beugel is, maar dat je voor het echte werk toch echt een dure beugel nodig hebt.
Ik denk er nog even over verder.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:03

Het allerduurste is ook niet meteen het beste
Zoals bijvooorbeeld het merk Rossner is voor mij even goed als Kiefer etc.
En het is toch stukken goedkoper (:
Weet niet of het ook zo met voltigesingels is want daar heb ik geen ervaringen mee

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:11